Björn P Posted April 9, 2006 Share Posted April 9, 2006 Har börjat mecka med styrningen och funderar lite runt vinklarna på A-armarna när bilen står stilla och all vikt vilar på "rätt ställe". Strävar man efter att understa är rak (vågrätt) och den översta svagt vinklad uppåt eller vad är lämpligast? Nästa fundering blir då i vilken höjd, i förhållande till spindlarna, som styrsnäckan ska sitta. Ska styrstagen vara raka när bilen står stilla eller svagt vinklade uppåt eller neråt? Då jag använder Taunus styrsnäcka och bygger en bokram (som iochförsig blir mer och mer modifierad för var dag som går) så kommer rattstången att krocka med FU1. Är det någon annan som råkat ut för detta? Visst borde det funka om man flyttar in FU1:s nedre fästpunkt c:a 3 cm och distanserar ut fästet för A-armen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted April 9, 2006 Share Posted April 9, 2006 Har börjat mecka med styrningen och funderar lite runt vinklarna på A-armarna när bilen står stilla och all vikt vilar på "rätt ställe". Strävar man efter att understa är rak (vågrätt) och den översta svagt vinklad uppåt eller vad är lämpligast? Nästa fundering blir då i vilken höjd, i förhållande till spindlarna, som styrsnäckan ska sitta. Ska styrstagen vara raka när bilen står stilla eller svagt vinklade uppåt eller neråt?Då jag använder Taunus styrsnäcka och bygger en bokram (som iochförsig blir mer och mer modifierad för var dag som går) så kommer rattstången att krocka med FU1. Är det någon annan som råkat ut för detta? Visst borde det funka om man flyttar in FU1:s nedre fästpunkt c:a 3 cm och distanserar ut fästet för A-armen? Du behöver korta styrväxeln, då kommer du förbi FU1 och löser bumpsteerproblemet samtidigt. H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted April 9, 2006 Share Posted April 9, 2006 Hur mycket kortar man en Tanus Styrsnäcka ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted April 9, 2006 Share Posted April 9, 2006 Hur mycket kortar man en Tanus Styrsnäcka ? Svårt att säga, men kullederna på styrväxeln skall hamna i linje med bärarmsfästena. Det blev ca 90 mm kortare på en escortväxel om jag inte minns fel. H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn P Posted April 10, 2006 Author Share Posted April 10, 2006 Du behöver korta styrväxeln, då kommer du förbi FU1 och löser bumpsteerproblemet samtidigt.H Janne Vadå korta styrväxeln? Hur gör man det, så det blir snyggt och håller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Vadå korta styrväxeln? Hur gör man det, så det blir snyggt och håller? Själva kuggstången kortar man i den änden utan kuggar på och gänga så att styrstaget passar. Röret som sitter utanpå är bara att kapa lika mycket som kuggstången och svetsa ihop igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn P Posted April 10, 2006 Author Share Posted April 10, 2006 Nu hänger jag inte med. Om jag kortar kuggstången så blir ju totalavståndet mellan styrlederna mindre vilket leder till att avståndet mellan hjulen måste blir kortare, såvida man inte accepterar extrem toe in. Och ändras avståndet mellan framhjulen så stämmer ju inte spårvidden med bakaxeln, och den kortar man väl inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Nu hänger jag inte med. Om jag kortar kuggstången så blir ju totalavståndet mellan styrlederna mindre vilket leder till att avståndet mellan hjulen måste blir kortare, såvida man inte accepterar extrem toe in. Och ändras avståndet mellan framhjulen så stämmer ju inte spårvidden med bakaxeln, och den kortar man väl inte. Visst blir den kortare, man åker på att förlänga styrarmarna motsvarande. Hur pass bra stämmer den växeln du har? Får du inte ganska mycket bumpsteer? H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn P Posted April 11, 2006 Author Share Posted April 11, 2006 Ja så klart, det har du rätt, bumbsteer blir ju enorm. Jag får nog avakta lite med styrningen tills Hela hjulupphägningen fram är klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted April 12, 2006 Share Posted April 12, 2006 Hej!Bygg färdigt hela a-arms biten,gärna med 9 grader caster.Palla sedan upp ramen i körhöjd. Sätt en gängad stång mellan styrlederna.Sätt ett snöre mellan bultarna i övre resp. undre bärarmsinfästningar.Ställ hjulen 0 toe.Där den gängade stången skär snöret,där har du längden på styrväxelns kuggstång,dvs.cc-måttet mellan kulledernas centrum.Även höjdled och längsled stämmer bra. mvh pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn P Posted April 12, 2006 Author Share Posted April 12, 2006 Hej!Bygg färdigt hela a-arms biten,gärna med 9 grader caster.Palla sedan upp ramen i körhöjd.Sätt en gängad stång mellan styrlederna.Sätt ett snöre mellan bultarna i övre resp. undre bärarmsinfästningar.Ställ hjulen 0 toe.Där den gängade stången skär snöret,där har du längden på styrväxelns kuggstång,dvs.cc-måttet mellan kulledernas centrum.Även höjdled och längsled stämmer bra. mvh pixbo :) Ok det ska ja testa, tack för hjälpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Hej igen!Det blev nog lite svårt att förstå,kanske?Om du bill,ring 031-880070 så kan vi ta det muntligt.Lättare att förklara. mvh pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.