Antas Posted April 8, 2006 Posted April 8, 2006 Vi har börjat konstruera bakvagnsupphängningen (IRS).Spindlarna har gett oss mycket huvudbry.Vi hade tänk oss något liknande Tiger Avon (ur boken), de andra vi har tittat på verkar vara komplicerade och besvärliga att bygga.Jo,vi vet att det finns kritik mot Tiger spindlarna.För att kunna justera hjulvinklarna monterar vi uni-balls antingen inne (mot diffen) eller vid spindlarna.Ute vid hjulen borde de vara betydligt mer utsatta för smuts och annat,eller tänker vi fel?Bärarmarna blir sömlösa 20x3 mm,det ger möjlighet att sticka in M14 för att fästa uni-ballen. Fästet till lagerhuset har vi kapat ut ur donatorbärarmen(Scorpio 2,9-88).Fästet svarvade vi så att den plana ytan går att svetsa mot spindeln. Materialet är smitt och skall alltså gå att svetsa utan problem(vi fick hjälp av Luleå Tekniska Universitet). Spindeln tänker vi göra i 3 eller 4 mm plåt.Detaljerna kommer att skäras med laser. Inre bredden (vid spindeln) mellan rören till nedre bärarmen är 100 mm och för övre ca 50 mm(hmmm.....blev det där begripligt?). Vi är mycket tacksamma om vi kan få synpunkter och råd och dåd innan vi börjar skära och svetsa. Ska försöka bifoga bilderna (har misslyckats ett antal gånger tidigare) Antas&Ola Quote
Borken Posted April 8, 2006 Posted April 8, 2006 Jag hade skitit i den mittre plåten och lagt på ett "lock" på de två återstående dvs boxat dom (både det övre och undre) känns som det skulle bli mycket starkare till en blygsam viktökning, men jag har aldrig konstruerat spindlar :) H Janne Quote
Tommy Posted April 9, 2006 Posted April 9, 2006 Vilken typ / årsmodell tog du denna "hubb" för skivor i från ? Letar efter 2 själv som passar till Sierra klump o drivaxlar i stället för trummorna ! :prop: Quote
therealpinto Posted April 9, 2006 Posted April 9, 2006 Hej Jag skulle hellre se 22 eller 25x3 till bärarmarna, och att ni stoppar i en svetshylsa som är gängad. Lagerhusen för skivor är samma på Sierra/Scorpio, alla Scorpio har det men på Sierra är det bara med skivor bak (bilar med ABS, 2.9 V6, 4x4 osv). /Gustaf Quote
Sonett7 Posted April 9, 2006 Posted April 9, 2006 >>Tommy Kolla på Svantes bilder... Han har byggt med diff, lagerhållare och drivaxlar från en Sierra med trummor bak och sedan ändå monteras skivor bak med en mycket enkel lösning! Annars har väl de flesta Sierra med V6:a skivor bak. Quote
Mrlynx Posted April 9, 2006 Posted April 9, 2006 Ett alternativ till att bygga en egen spindel är att använda en saab 900 spindel. Den har samma splines på yttre drivknuten som på fords drivaxlar. nackdelen är att den inte har samma bultcirkel som ford men det går att borra om. Jag har inte hittat några andra spindelleder som passar än saabs egen. Spårvidden funkar alldeles utmärkt med bokram utan att korta drivaxlarna då saabspindeln bygger mindre. Quote
Antas Posted April 9, 2006 Author Posted April 9, 2006 HejJag skulle hellre se 22 eller 25x3 till bärarmarna, och att ni stoppar i en svetshylsa som är gängad. Lagerhusen för skivor är samma på Sierra/Scorpio, alla Scorpio har det men på Sierra är det bara med skivor bak (bilar med ABS, 2.9 V6, 4x4 osv). /Gustaf Bör vi ha 3 eller 4 mm plåt i konstruktionen? Hmm...."svetshylsa"? Det måste väl innebära att vi stoppar in ett rör i bärarmen (25x3 mm alt 22x3mm) för att få innerdiametern 14 mm så att vi kan svetsa in en M14 som fäste för uni-ballen? Vad är lämpligast, uniballs vid spindeln eller mot diffen? Såvitt vi förstår är uni-ballsen mera utsatta för damm-grus-smuts ute vid spindeln. Å andra sidan är det sannolikt lättare att justera hjulvinklarna om de sitter vid spindeln. Om de sitter vid diffen måste ju hela bärarmarna justeras. Vi hade tänkt oss uni-balls med smörjnipplar. Synpunkter tas tacksamt emot. Quote
therealpinto Posted April 9, 2006 Posted April 9, 2006 Bör vi ha 3 eller 4 mm plåt i konstruktionen?Hmm...."svetshylsa"? Det måste väl innebära att vi stoppar in ett rör i bärarmen (25x3 mm alt 22x3mm) för att få innerdiametern 14 mm så att vi kan svetsa in en M14 som fäste för uni-ballen? Vad är lämpligast, uniballs vid spindeln eller mot diffen? Såvitt vi förstår är uni-ballsen mera utsatta för damm-grus-smuts ute vid spindeln. Å andra sidan är det sannolikt lättare att justera hjulvinklarna om de sitter vid spindeln. Om de sitter vid diffen måste ju hela bärarmarna justeras. Vi hade tänkt oss uni-balls med smörjnipplar. Synpunkter tas tacksamt emot. Hellre 4mm i spindeln. Svetshylsa är en svarvad hylsa med rätt gänga som man trör in i röret, ja. Uniballs kan sitta vid diffen eller hjulet, spelar ingen större roll. Dammtätning och smörjnippel bör det vara, en fördel med att ha dem vid hjulen är att det kanske är lättare att smörja och inspektera då. Annars kan man oftast få lika bra justerbarhet med en gummibussning om man vill, det går ju att göra (eller köpa) en gängad "ögla" som håller bussningen ungefär som en uniball. /Gustaf Quote
Antas Posted April 9, 2006 Author Posted April 9, 2006 Hellre 4mm i spindeln.Svetshylsa är en svarvad hylsa med rätt gänga som man trör in i röret, ja. Uniballs kan sitta vid diffen eller hjulet, spelar ingen större roll. Dammtätning och smörjnippel bör det vara, en fördel med att ha dem vid hjulen är att det kanske är lättare att smörja och inspektera då. Annars kan man oftast få lika bra justerbarhet med en gummibussning om man vill, det går ju att göra (eller köpa) en gängad "ögla" som håller bussningen ungefär som en uniball. /Gustaf Tack för dina alltid initierade svar. Har det någon betydelse om uni-ballen är av han- eller hontyp? Vi inbillar oss att det är lättare att svetsa in en bult som man gängar på uni-ballen på. Svetshylsan blir då bara ett dimensionsanpassat rör utan gäng. Quote
Sonett7 Posted April 9, 2006 Posted April 9, 2006 Ett alternativ till att bygga en egen spindel är att använda en saab 900 spindel.Den har samma splines på yttre drivknuten som på fords drivaxlar. nackdelen är att den inte har samma bultcirkel som ford men det går att borra om. Jag har inte hittat några andra spindelleder som passar än saabs egen. Spårvidden funkar alldeles utmärkt med bokram utan att korta drivaxlarna då saabspindeln bygger mindre. Saab 900 mellan 88-93 har 108/4 dvs samma som Ford. Det som skiljer är diametern på navhålet i fälgarna - Saab har 65,1mm och Ford 63,4 mm så en Fordfälg går att svarva upp till Saabmått. Quote
Mrlynx Posted April 9, 2006 Posted April 9, 2006 Saab 900 mellan 88-93 har 108/4 dvs samma som Ford. Det som skiljer är diametern på navhålet i fälgarna - Saab har 65,1mm och Ford 63,4 mm så en Fordfälg går att svarva upp till Saabmått. Det har du rätt i men är det inte 70,1 i navhål på saab? eller är jag ute och cyklar i det blå? Quote
Sonett7 Posted April 10, 2006 Posted April 10, 2006 Det har du rätt i men är det inte 70,1 i navhål på saab?eller är jag ute och cyklar i det blå? 65,1! Samma som Peugeot... ;) (I alla fall 405) Quote
therealpinto Posted April 10, 2006 Posted April 10, 2006 Tack för dina alltid initierade svar.Har det någon betydelse om uni-ballen är av han- eller hontyp? Vi inbillar oss att det är lättare att svetsa in en bult som man gängar på uni-ballen på. Svetshylsan blir då bara ett dimensionsanpassat rör utan gäng. Det "vanliga" är att man har ett ledlager med gänga, dvs hane. Men det går att göra tvärtom om man vill. /Gustaf Quote
Drake Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 Ett alternativ till att bygga en egen spindel är att använda en saab 900 spindel.Den har samma splines på yttre drivknuten som på fords drivaxlar. nackdelen är att den inte har samma bultcirkel som ford men det går att borra om. Jag har inte hittat några andra spindelleder som passar än saabs egen. Spårvidden funkar alldeles utmärkt med bokram utan att korta drivaxlarna då saabspindeln bygger mindre. Provar igen! Någon som vet hur mycket mindre saabspindeln med nav bygger? Bilder vore kul! Drake Quote
Mrlynx Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 Provar igen!Någon som vet hur mycket mindre saabspindeln med nav bygger? Bilder vore kul! Drake jag har inget exakt mått i huvudet men ca 40-50 mm per sida. ska kolla nästa gång jag är i garaget. Quote
Drake Posted April 20, 2006 Posted April 20, 2006 (edited) : >>TommyKolla på Svantes bilder... Han har byggt med diff, lagerhållare och drivaxlar från en Sierra med trummor bak och sedan ändå monteras skivor bak med en mycket enkel lösning! Annars har väl de flesta Sierra med V6:a skivor bak. Hm.. Jag kanske är dum men, Svantes bilder.... Men var? Drake Edited April 20, 2006 by Drake Quote
Mrlynx Posted April 22, 2006 Posted April 22, 2006 Jag verkar hamna på en spårvidd på 1380 mm med ET30 Fälgar. Med Fords nav hamnar man någonstans runt 1490 mm vid samma ET. Quote
Drake Posted April 23, 2006 Posted April 23, 2006 Jag verkar hamna på en spårvidd på 1380 mm med ET30 Fälgar.Med Fords nav hamnar man någonstans runt 1490 mm vid samma ET. Man tackar! Drake Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.