Jump to content

Collins chassi i stället?


Baalzamon

Recommended Posts

Har starka funderingar på att bygga ett collins-chassi. Det är i grunden ett McSorley 7+442 som de har förlängt motorrummet på i bekostnad av sittbrunnen. Det skulle passa mig rätt bra, då jag har en rätt lång motor, men själv är rätt kort (178cm). Dessutom skulle det kanske ge plats för en framtida montering av laddluftkylare... För övrigt är McSorley en förlängd version av Ron Champions chassi, så det lär inte bli sämre med plats än vad det var i originalet.

Är det någon annan som har byggt det här chassit? Några idéer eller synpunkter? Det verkar finnas en del skillnader mot Ron Champions chassi. Någon som har byggt något av McSorleys chassin? Jag har fortfarande inte helt bestämt mig, men på fredag skall jag köpa stål, och då måste jag veta vad jag skall bygga. Tacksam för alla synpunkter och tankar!

Här finns collinschassit förresten:

http://www.fordsix.com/locost/Collins.pdf

Link to comment
Share on other sites

På Locostbuilders har Mc Sorleys ritningar mycket gott betyg! Dock tror jag inte de är förstärkta eller så utan det är väl mer att ritningarna är rätt jämfört med Champions som har lite fel här och där ;)

Link to comment
Share on other sites

Skall du köra med stel eller delad bakaxel? Jag bygger för delad bakaxel och den ritningen jag utgår ifrån är också ca 10cm bredare än Champions. Du hittar den på http://locost7.info/files/chassis/Chassis_Sierra.pdf Tyvärr är den inte lika komplett som Mc Sorleys så man får hitta på rätt mycket egna lösningar...

Link to comment
Share on other sites

Hade först tänkt bygga på delad axel, men har nu nästan bestämt mig för en stel volvo 240/740 axel.

Eftersom jag skall använda en sexcylindrig motor måste jag ha ett förlängt motorrum, det är därför jag använder Collins ritningar. De är egentligen designade för en mustangsexa, så där borde finnas gott om plats. Bredden är jag inte lika noga med, även om de ritningar jag skall gå efter är breddade också.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju erkänna att det hade gått f-n så mycket snabbare att bygga med stel bakaxel än att försöka uppfinna en egen lösning på en individuell bakvagn. De senaste helgerna har nästan uteslutande används till att fila på de plåtbitarna som skall svetsas ihop för att hålla hjulen :blink:

Link to comment
Share on other sites

För de som använder sierra eller scorpio bakvagn och vill ha hubbar t hjulen samt bärarmar till dessa passande de vanligaste chassina, kommer detta att finnas att köpa färdigt hos mig till bra priser!

Kommer ett finnas utrymme för många egna önskemål tex variabla bärarmsinfästningar till ramen.

Fästen för stötdämparna är sånt som kommer att göras individuellt också.

Ring el. maila för mera info...

MJ Hästkraft

073-1816475

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...