Mats G Posted April 3, 2006 Posted April 3, 2006 Hejsan. Här om kvällen så var jag på besök hos en kamrat som gjorde den 1:a sfro bes på sin blivande rod , han har gjort hjulupphängningar med uniballs men detta ville inte sfro-mannen godkänna.....vi kom i ihop oss ganska rejalt om man utrycker saken milt......vad har ni för erfarenheter om att bygga med uniballs..... Bra att veta eftersom jag planerar att bygga med det..... mvh Mats Quote
Acke Posted April 3, 2006 Posted April 3, 2006 öhh.. ja tror nog att säkert 80-90% kör me uniballs så de låter skumt.. :blink: var det uniballs i största allmänhet han inte godkände eller var det storlek/kvalite som var diskutionen ?? Quote
Mats G Posted April 3, 2006 Author Posted April 3, 2006 öhh.. ja tror nog att säkert 80-90% kör me uniballs så de låter skumt.. :blink: var det uniballs i största allmänhet han inte godkände eller var det storlek/kvalite som var diskutionen ?? Hejsan.. Han är i emot uniballs överhuvutaget.... Jag siterar vad ha sa " om jag ser att du har monterat uniballs så kommer jag att åka hem utan att ha tittat på ditt bygge" slut sitat.... Han menar på att det inte går att få igenom en bil som det sitter uniballs på... och om jag skulle använda rostfria rör så var jag tvungen att ha papper på röret , det räckte inte med det som är stämplat på röret... mvh Mats Hejsan..Han är i emot uniballs överhuvutaget.... Jag siterar vad ha sa " om jag ser att du har monterat uniballs så kommer jag att åka hem utan att ha tittat på ditt bygge" slut sitat.... Han menar på att det inte går att få igenom en bil som det sitter uniballs på... och om jag skulle använda rostfria rör så var jag tvungen att ha papper på röret , det räckte inte med det som är stämplat på röret... mvh Mats Hejsan igen. När jag började att hänvisa till SFRO-bygghandbok så säjer han att den inte stämmer med deras riktlinjer utan den är föråldrad och fram tagen av tidningen Wheels utan samtycke med SFRO..... Om man inte var vilsen förut så blit man det nu..... mvh Mats Quote
Ferm Posted April 3, 2006 Posted April 3, 2006 Det låter inte som en rolig situation! Jag pratade med en SFRO kille för en tid sedan om detta ämne, eller rättare sagt om bärarmar i allmänhet då jag är i fasen med bygge av det. Det enda han sa var att det inte fick vara uniballs i båda ändar på en bärarm, något annat sa han inte. Och Jag har precis införskaffat uniballs för ca. 1600:- så det får dom j..lar i mej stå för hoppas jag annars vet jag inte hur jag ska kunna justera hjulvinklar och så! Mvh Mange :o :mad: Quote
pixbo Posted April 3, 2006 Posted April 3, 2006 Hej!Jag har uniballs i båda ändar av bakre bärarmar.Har dock kapslat in dem med en bit cykelslang.Det var ett råd jag fick vid sfro-bes.Funkar kanon.Inga klagomål på bärarmarna. Har en uniball samt gummibussning på panhardstaget. mvh pixbo :) Quote
therealpinto Posted April 4, 2006 Posted April 4, 2006 (edited) Det är rätt svårt att ge en riktigt bra kommentar till detta. Uniballs eller ledlager är inget enkelt område. Det finns inget generellt "förbud" mot ledlager men beroende på konstruktion finns det platser där de är direkt olämpliga. Det handlar främst om geometrier som kräver ett visst mått av flex i infästningarna för att funka, ett typexempel är en fyrlänk med övre stagen vinklade (som nyare Mustang eller Taunus 1971-82). En normal fyrlänk som i en vanlig sjua funkar med ledlager om allt sitter i linje. Däremot är det så, att för gatbruk och de flestas bankörning är det totalt vansinne (edit: okej då, inte vansinne kanske men onödigt och inte den bästa lösningen) att ha ledlager överallt i bakvagnen. Polyuretan- eller gummibussningar fungerar lika bra tekniskt sett, är billigare, håller bättre och kräver inte att alla geometrier är exakta. Det går utmärkt att göra stagändar för bussningar som ger lika enkel och bra justerbarhet som ledlager. Vill man envisas och ha ledlager, är det inte dumt att ha bussningar i ena änden av staget. Köper man ett fyrlänkskit till exempelvis Escort MkII är det gjort så. Med anledning av ovanstående kan man alltså godkänna ledlager i vissa konstruktioner, och underkänna dem i andra. Är man osäker, fråga besiktningsmannen eller välj den säkra, enkla och billiga vägen - använd bussningar... /Gustaf Edited April 4, 2006 by therealpinto Quote
LUPUS Posted April 4, 2006 Posted April 4, 2006 Det är rätt svårt att ge en riktigt bra kommentar till detta. Uniballs eller ledlager är inget enkelt område.Det finns inget generellt "förbud" mot ledlager men beroende på konstruktion finns det platser där de är direkt olämpliga. Det handlar främst om geometrier som kräver ett visst mått av flex i infästningarna för att funka, ett typexempel är en fyrlänk med övre stagen vinklade (som nyare Mustang eller Taunus 1971-82). En normal fyrlänk som i en vanlig sjua funkar med ledlager om allt sitter i linje. Som kommentar så bygger jag med uniballs över allt och då även ibak och har dem även justerbara för att eventuellt även kunna åka fort rakt fram :P . Och om man INTE sätter stagen på rätt ställe i denna upphägning får man otrolga bryt krafter vid minsta krägning i bilen. ( korrekt monterat finns dock ingen som helst motstånd och allt är stummt och fint) Så om man inte gör infätsningarna med samma avstånd emellan så måste man ha ett gummi någonstans för att ta upp geometri felet som då uppstår vid vridning av axeln.... ( någon som förstod mig här) Tips ett är att pröva lyft din axel med dämpare monterade men ej fjädrar , det får inte börja gå tyngre vid max utslag åt något håll. Och allt bör fungera om man har samma avstånd mellan infästning i bil och axel , lika långa stag och vid ban körning dem horisontellt infästa. ( som kuriosa använder jag M16.....för de var billiga...och tunga...och lär ju inte gå sönder) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.