Jump to content

Kostnader för stålrör och aluplåt?


Liftarn

Recommended Posts

Jag tog upp min mittmotor ide på det brittiska Locost-forumet och där tyckte man att det skulle vara billigare att bara köpa en Lotus Esprit eftersom de är så billiga. Det har dom ju en poäng i även om det inte riktigt är exakt en sån jag tänkte bygga. Men för att jag ska kunna avgöra om det är rimligt att bygga skulle jag vilja veta lite vad ni betalat för rör och plåt.

Rören tänkte jag väl ha 25x25x2 eller vad nu som är brukligt. Några blir väl lite större och några blir runda och eftersom jag också har tänkt ha en roll cage blir det lite mer än standardbygget. Men ett cirkapris per meter kanske. Hur mycket svinn kan man räkna med?

Sedan är frågan om aluplåten. Hur stora är skivorna och vad kostar dom? Vilken tjocklek bör man använda. Till vissa delar har jag funderat på att göra som Locust och köra med plåtklädd plywood, då kan man nog komma undan med tunnare. Hur mycket skiljer det i pris?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Jag har fått pris på karossplåt 5754 2000x1000x1,5 mm 800:-/plåt +moms+embalage+frakt ca1400 per plåt. Jag tycker att det låter väldigt dyrt. Tar gärna emot tips om var man kan köpa det billigare.

/Sven

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Jag har fått pris på karossplåt 5754 2000x1000x1,5 mm 800:-/plåt +moms+embalage+frakt ca1400 per plåt. Jag tycker att det låter väldigt dyrt. Tar gärna emot tips om var man kan köpa det billigare.

/Sven

:o :o :o

Bedrägeri :515:

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Jag har fått pris på karossplåt 5754 2000x1000x1,5 mm 800:-/plåt +moms+embalage+frakt ca1400 per plåt. Jag tycker att det låter väldigt dyrt. Tar gärna emot tips om var man kan köpa det billigare.

/Sven

Ocker!

Senast jag köpte alu så pröjsade jag 214:- ink. mums för 0,7mm och 338:- för 1,2.

Då helt utan rabatter och på en firma som säljer ventilations-pinaler.

Brorsans firma (orkade inte vänta på att han skulle masa sig dit) har 60% rabatt på de priserna dessutom så..

Hitta ngn som köper på faktura från en metallhandlare och har vettiga rabatter (oftast 30-50% på listpriserna) så ska du se att det blir vettigare.

Dock är frakt på plåt DYRT... åtminstone om man inte vill ha bucklor i dem och köper mindre än ngt ton..

Link to comment
Share on other sites

EZROLLER vilken firma var det som du köpte din plåt i från? Har dom bra priser så förtjänar dom att nämnas !!!

LOOOOOOOOOOOOCOST.

Behöver köpa lite aluminium, kan dom ha det också? (Eller handlade tråden om aluminium också :blink: )

Link to comment
Share on other sites

EZROLLER vilken firma var det som du köpte din plåt i från? Har dom bra priser så förtjänar dom att nämnas !!!

LOOOOOOOOOOOOCOST.

Behöver köpa lite aluminium, kan dom ha det också? (Eller handlade tråden om aluminium också :blink: )

Är det inte BARA aluminiumplåt vi pratar !!

Jag gör det iallafall :blink:

Link to comment
Share on other sites

jag har tänkt kolla me polaren om köp av aluplåt då han har en isoleringsfima å därigenom köper in några TON aluminium per år... :)

gruppköp ?? ( sedan e ju som sagt frakt en fråga.. :)

Link to comment
Share on other sites

EZROLLER vilken firma var det som du köpte din plåt i från? Har dom bra priser så förtjänar dom att nämnas !!!

LOOOOOOOOOOOOCOST.

Behöver köpa lite aluminium, kan dom ha det också? (Eller handlade tråden om aluminium också :blink: )

De heter Lundberg & Kullberg... kan påpeka att det kan variera lite hurpass mycket alu de har hemma.

Ingen stor produkt för dem.

Säljer egentligen inte till privatpersoner, men de e sympatiska där så bara att vara trevlig så ordnar det sig. :)

Link to comment
Share on other sites

Det ska inte behöva kosta över 2500 till hela bilen ...

Bara plåt eller för både plåt och rör?

Med min idé kommer det antagligen gå mer plåt eftersom jag inte tänkte göra något i glasfiber.

Link to comment
Share on other sites

Bara plåt eller för både plåt och rör?

Med min idé kommer det antagligen gå mer plåt eftersom jag inte tänkte göra något i glasfiber.

Förmodligen bara plåten!

Ett tips är att gå till plåtslagarn, ofta får man hyfsade priser!

Min plåtis tar kg-pris varannan gång och m2-pris varannan, så ibland är det inte såå billigt...men det jämnar ut sig :)

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att gå till plåtslagarn, ofta får man hyfsade priser!

Jo, jag ska nog höra mig för blande lokala företag när det börjar dra ihop sig. Men jag vill gärna ha en budget innan.

Om man tittar på några andras budgetar (som visserligen bygger betydligt mer standardmässigt än vad jag tänkte)

Donator: 1000

Avgifter: 8000

Ram: 2000 (fick rören gratis genom jobbet)

Stötdämpare:4000

Drivlina: 8000

Karosseri: 7000

inredning: 1000 (bra kontakter)

El: 3000

instrumentering: 3000

Diverse: 10000 (Däck, bromsbelägg, kylare mm.)

Föbrukningsmaterial: 4000 (exkl. svetsgas)

Lack: 4000

Oförutsett: 7000

och

Donator: 0-500:-

Avgifter: 8000:- <_<

Ram: 1000:-

Stötdämpare: 2000:- (köper de från ebay.com eller nått smile.gif)

Kaross: 2000:- (hade tänkt att göra allt själv, utom ev. noskonen.)

Inredning: 1000:- (dyrast blir nog ratten på ca 400:-, säten gör jag själv)

Instrument: 1000:- (ska höra med någon Porsche polare om han har lite grejer över wink.gif)

Diverse: 0:- (grannen är bilförsäljare, vi brukar få alu-fälgar som blir över, gratis reparationer hos Speedy*)

Lack: 1000:-*

Oförutsett: 10000:-

Och mina siffror:

Donator: 1500 (har den redan)

Avgifter: 8000 (stämmer det fortfarande?)

Ram: 3000 (tänkte punkta och betala för svetsningen och mer runda rör som måste böjas)

Stötdämpare: 0 (tänktee använda de från donatorbilen, byter kanske senare)

Drivlina: 0 (använder donatorns)

Kaross: 2000 (mer aluplåt än standardbygget)

Inredning: 3000 (eller ska jag ha billigare säten?)

El, slangar o.d.: 1000 (det blir väl en del)

Instrument: 1000 (donatorbilens passar nog inte i stil, kan kanske få billiga från en 69:ans 99:a)

Diverse: 5000 (Däck, fälgar, bromsbelägg, kylare (få se om domatorbilens passar) mm.)

Lack: 1000 (har en kompis med utrustning, eller ska man köra ren plåt?)

Oförutsett: 10000 (kommer man alltid att råka ut för)

Summa: 35500 (låter det rimligt?)

post-45-1144349058.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och mina siffror:

Donator: 1500 (har den redan)

Avgifter: 8000 (stämmer det fortfarande?)

Ram: 3000 (tänkte punkta och betala för svetsningen och mer runda rör som måste böjas)

Stötdämpare: 0 (tänktee använda de från donatorbilen, byter kanske senare)

Drivlina: 0 (använder donatorns)

Kaross: 2000 (mer aluplåt än standardbygget)

Inredning: 3000 (eller ska jag ha billigare säten?)

El, slangar o.d.: 1000 (det blir väl en del)

Instrument: 1000 (donatorbilens passar nog inte i stil, kan kanske få billiga från en 69:ans 99:a)

Diverse: 5000 (Däck, fälgar, bromsbelägg, kylare (få se om domatorbilens passar) mm.)

Lack: 1000 (har en kompis med utrustning, eller ska man köra ren plåt?)

Oförutsett: 10000 (kommer man alltid att råka ut för)

Summa: 35500 (låter det rimligt?)

post-45-1144349058.jpg

Jo då det låter nog rimligt, fast satsa på riktiga coilovers ska man konstruera själv så tar det en jäkla tid och blir relativt dåligt. Samma gäller egentligen ram å kaross, jag hade nog valt ett kitt idag om jag hade börjat om.

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Jo då det låter nog rimligt, fast satsa på riktiga coilovers ska man konstruera själv så tar det en jäkla tid och blir relativt dåligt. Samma gäller egentligen ram å kaross, jag hade nog valt ett kitt idag om jag hade börjat om.

Ah, fast jag bygger mittmotoriserat. Tag tänkte ta ha separata fjädrar och dämpare från donatorbilen (eftersom jag ändå använder bärarmarn, spindlar o.s.v. tänkte jag ta hela paketet). Jag tänkte med andra ord inte göra egna coilovers eftersom jag inte ens ska ha coilovers. De sitter ju under plåten så jag behöver inte bry mig om estetiken heller.

Jag använder ju motor, växellåda och hela framvagnen från en SAAB 900 monterad bak. Sedan monterar jag en till 900-framvagn fram.

Kit har jag funderat länge på också men jag hittade aldrig något som föll mig i smaken (eller så var de för dyra eller använda exotiska donatordelar).

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte dyraste hittills på rör... här i Helsingborg ialla fall, Thomees(optimera) dom skulle ha 358kr för 2m 25x25x2 det är nästan 4000% dyrare än jag gav för mina rör.. typ 9kr/lpm.

Har precis bytt kylaren till en mercakylare och behövde en bit plattjärn 25x3, 2m av det kostade 158kr.

Jag ifrågasatte och enligt expediten så sålde dom inte så mycket sånt... noooo shit, undra vad det beror på.

Tog en tur till lokale mekfirman (Öve-mek.), dä fick jag en bit plattjärn gratis mot att de fick se bilen..

Link to comment
Share on other sites

jag utgår från att du menar fjord sierra

Nä, även om det var svårt att hitta en Sierra med Pinto som klarade miljökraven (det var ett tag sedan jag kollade). Men ta t.ex. bakhjulsdriven Escort eller Lada för att nämna några vanliga donatorer. Vissa använder ju delar från t.ex. Triumph Spitfire, MG B o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Nä, även om det var svårt att hitta en Sierra med Pinto som klarade miljökraven (det var ett tag sedan jag kollade). Men ta t.ex. bakhjulsdriven Escort eller Lada för att nämna några vanliga donatorer. Vissa använder ju delar från t.ex. Triumph Spitfire, MG B o.s.v.
om man nu tex tar triumph...

själv har jag några objekt som jag skall skrota (herald dvs samma som bla spittfire..) dom köpte jag för småpengar, gå in på respektive märkesklubb och fråga efter delar.. min erfarenhet är att det alltid finns div ``ekorrar´´ (som jag själv) som har grejer liggande eller vet om var det finns eller åk till en lokal motorgård /motorklubb ..och fråga, det finns massor i garagen man måste bara fråga. ibland har grannen, och blir glad att bli av med ``skrotet ``för lite kaffebröd.ser ofta objekt när jag är ute med hundarna som bara står lite i skuggan av garagen.. det som kommer ut på blocket bla är en bråkdel av vad som finns.. eller fråga här i klubben eller andra motor forum.

lycka till.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Men Triumph är inte något man ser på varenda skrot direkt.

Bygger jag planerar nu är till största delen baserat på klassiska SAAB 900. De finns de hur många av som helst att ta av. Sedan har jag spanat in ett par detaljer från Volvo 240 (dörrhandtagen om jag nu ska ha dörrar) och 700-serien också (t.ex. bakljus).

Link to comment
Share on other sites

Ah, fast jag bygger mittmotoriserat. Tag tänkte ta ha separata fjädrar och dämpare från donatorbilen (eftersom jag ändå använder bärarmarn, spindlar o.s.v. tänkte jag ta hela paketet). Jag tänkte med andra ord inte göra egna coilovers eftersom jag inte ens ska ha coilovers. De sitter ju under plåten så jag behöver inte bry mig om estetiken heller.

Jag använder ju motor, växellåda och hela framvagnen från en SAAB 900 monterad bak. Sedan monterar jag en till 900-framvagn fram.

Kit har jag funderat länge på också men jag hittade aldrig något som föll mig i smaken (eller så var de för dyra eller använda exotiska donatordelar).

Skall du svänga med bilen så skippa 900-framvagnen, den har besynnerliga vinklar, och är inte särskilt lämpad till en sportig bil.

Bak kan det vara lämpligt att behålla spindlarna och göra egna bärarmar.

Fram bör du hitta lämpligare spindllar, så där går hela 900-framvagnen bort.

Link to comment
Share on other sites

Skall du svänga med bilen så skippa 900-framvagnen, den har besynnerliga vinklar, och är inte särskilt lämpad till en sportig bil.

Hur då? Det skulle underlätta bygget om jag kunde lyfta hela framvagnen.

Link to comment
Share on other sites

Geometrin i en 900 framvagn ar ganska hopplos.

den ger possitiv camber vid rattutslag, det ar jattebra om man vill ha en bil som understyr massivt, men inget for den som vill svanga.

spindelaxellutningen ligger kring 12 grader

caster saknas.

bararmarna ar korta och tunga och vinklarna ger ingen camberkompensation.

Spindlarna fungerar bra i en bakvagn, men skall du styra med hjulen sa vill du inte ha dem spindlarna heller.

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha en bra framvagn som du kan plocka direkt komplett så titta på Opel Ascona/Manta, bakhjulsdrivna.

Annars är det inte så mycket jobb att skruva ihop en egen framvagn/bakvagn, geometrin kan du få hjälp med.

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha en bra framvagn som du kan plocka direkt komplett så titta på Opel Ascona/Manta, bakhjulsdrivna.

Fast man vill ju gärna ha samma bultmönster fram och bak. Den enda jag känner till då är gamla MG B och sådana är ju inte direkt vanliga. Såvida jag inte använder SAAB-spindlarna.

Annars är det inte så mycket jobb att skruva ihop en egen framvagn/bakvagn, geometrin kan du få hjälp med.

Geometrin är lite jobbig, men jag är mest orolig för är hållfastheten. Jag skulle då behöva hyra in någon att fixa armarna.

Link to comment
Share on other sites

Fast man vill ju gärna ha samma bultmönster fram och bak. Den enda jag känner till då är gamla MG B och sådana är ju inte direkt vanliga. Såvida jag inte använder SAAB-spindlarna.

Geometrin är lite jobbig, men jag är mest orolig för är hållfastheten. Jag skulle då behöva hyra in någon att fixa armarna.

Jag kör med saabspindlar bak med volvospindlar fram.

Min webbsida där finns en bild på mitt nav som är omborrat till 4x114,3.

Link to comment
Share on other sites

Saab 900OG-naven finns med 4X114,3 eller 4X108.

4X114,3 är i dagsläget nästan lika vanligt som 4X108, sitter på många japanska bilar, volvo S40, m.fl.

Sen så är det ju inte svårt att precis som Robert säger botta om naven till annat bultmönster.

Link to comment
Share on other sites

Saab 900OG-naven finns med 4X114,3 eller 4X108.

4X114,3 är i dagsläget nästan lika vanligt som 4X108, sitter på många japanska bilar, volvo S40, m.fl.

Sen så är det ju inte svårt att precis som Robert säger botta om naven till annat bultmönster.

Det är ju en med gamla bultmönstret (samma som 99:an).

Får man förresten bygga om till annat bultmönster hur som helst? Spacers är ju t.ex. inte tillåtna.

Link to comment
Share on other sites

Finns inget som hindrar att du kör med Spacers, det är ganska vanligt, både rena spacers och de som ändrar bultmönstret.

Och att borra om navplattorna till nytt bultmönster går bra det med, förutsatt att det finns material som rymmer det nya mönstret.

Link to comment
Share on other sites

Finns inget som hindrar att du kör med Spacers, det är ganska vanligt, både rena spacers och de som ändrar bultmönstret.

På 900 klubben diskuterades iaf spacers förut (det var någon som ville ha spacers för att kunna ha fembultsfälgar på sin OG900) och då sades det att det får man inte ha på gata.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet flera som kör med spacers på gata, både enkla med genomgående skruv, för att ändra spårvidd/et och som ändrar mönstret, problemet med spacerplattor för att ändra mönster är att de ofta bygger en hel del, tror att det är svårt att få till een hållbar lösning med tunnare platta än 12-15 mm och då måste det finnas plats för skruvskallarna i nav/fälg, skall man försänka skallarna vill man ha tjockare material.

probllemet med tjocka spacerplattor är att de ändrar styrgeometrin, och ökar belastningen på hjullager, om man inte har en fälg med mer (negativ)ET som i så fall äter upp spårviddsförendringen.

Att borra om naven är nog för de flästa den bästa lösningen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...