Jump to content

bärarmar


Mrlynx

Recommended Posts

Jag vet att rör till bärarmar har diskuterats tidigare men då har det avsett bärarmar enligt boken.

Mina bärarmar till bakvagnen blir ca 50 cm mellan ledpunkterna mot 34 cm i boken.

jag har köpt 22x3 2391 NBK sedan tidigare men blir det för vekt med så långa bärarmar?

En annan fråga är om det är någon skillnad på sierrans knutar när det gäller att hantera vridmoment?

jag har en st 7"klump av varje typ men knutarna på den med skruvade scorpioknutar är i sämre skick.

Link to comment
Share on other sites

lite beräkningar:

mina sömlösa rör 22x3 NBK i stål ST 37.4

ReH = 235 N/mm2

Rm = 340-470

A5 = min 25 %

l=530 mm

A = 179 mm^2

Imin = 8282 mm^4

imin = 6,8 mm

lamda = 77,94

lamda < lamda0 så Euler funkar inte

Jag har ingen knäcktabell med ST 37.4 så jag jämför med ss1312 istället

det ger 100 N / mm^2.

100 x 179 = 17,9 kN tryckande last

235 x 179 = 42,1 kN dragande last

För hur stora krafter bör man dimensionera under bärarmarna?

det finns ingen böjande kraft då fjäder och stötdämpare sitter på övre bärarm.

Link to comment
Share on other sites

En vägledning kan vara att titta på vad bilen väger, hur viktfördelningen är och sedan räkna lite på vilka laster som kan uppkomma vid framförallt bromsning och när man kör på saker (potthål, trottoarkanter, vägbulor...).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur stora sidokrafter kan det uppstå i bakvagn på en sjua?

med lite vilda gissningar får jag det till max ca 8 kN (400 kg över bakaxeln i 2G acceleration).

men det är bara en vild gissning. :blink:

så frågan är hur kraftig jag måste göra bärarmen?

Det är ju både för min egen säkerhet och vad du Gustaf godkänner för något.

Lite empirisk forskning tyder på att de bärarmar som finns i boken inte håller om man följer den slaviskt.

19 x 1,62 mm med en böjande kraft från stötdämpare böjer den sig efter ett tag.

Finns en tråd på locost.co.uk om det.

Så 22x3 känns rätt mycket stadigare än 19x1,62.

Bifogar ritning på undre bakre bärarm.

Saab spindelled med ett 20 x 20 x 2 på vardera sidan. Under och över ligger det en 1,5 mm plåt skruvad i ovala hål genom de fyrkantiga rören.

på så sätt kan jag få hjälplig justerbarhet på den yttre spindelleden.

b_rarm.pdf

Link to comment
Share on other sites

Är det något problem att gå på 25x3mm ?

Jag skulle säga att du kanska lätt kommer upp i 9-10 kN (450kg bak istället, lite högre acceleration?) och då har du ingen enorm säkerhetsmarginal längre.

Jag kan inte besikta någon bil på ett forum, jag hoppas att ni förstår det.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Är det något problem att gå på 25x3mm ?

Jag skulle säga att du kanska lätt kommer upp i 9-10 kN (450kg bak istället, lite högre acceleration?) och då har du ingen enorm säkerhetsmarginal längre.

Jag kan inte besikta någon bil på ett forum, jag hoppas att ni förstår det.

/Gustaf

jag har 22x3 hemma men inte 25x3.

Inte ens med ett R-däck kommer upp i 2G sidoaccelration innan det det tappar fästet vad jag vet.

Skulle jag sladda in i en trottoar och det skulle vara tvärstumt så är frågan vad som ska ge efter bärarmen, fästet eller ramen. Jag skulle välja en krokig bärarm före en krokig ram eller trasigt fäste. Det är lättare att tillverka en ny bärarm än att tillverka en ny ram.

Jag hoppas det är du Gustaf som kommer och ska besikta min ram när den är färdig.

Vill du fortsätta utanför forumet kan vi ta det per telefon imorgon istället?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...