Mrlynx Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Jag vet att rör till bärarmar har diskuterats tidigare men då har det avsett bärarmar enligt boken. Mina bärarmar till bakvagnen blir ca 50 cm mellan ledpunkterna mot 34 cm i boken. jag har köpt 22x3 2391 NBK sedan tidigare men blir det för vekt med så långa bärarmar? En annan fråga är om det är någon skillnad på sierrans knutar när det gäller att hantera vridmoment? jag har en st 7"klump av varje typ men knutarna på den med skruvade scorpioknutar är i sämre skick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Utan att direkt räkna på saken skulle jag nog föredra att gå upp i dimension på bärarmarna. Det skadar sällan att lägga sig på 25x3 eller så istället. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferm Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 Jag pratade med en sfro kille som ville att man skulle ha 25x3 mm i bärarmarna. Mvh Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted March 22, 2006 Author Share Posted March 22, 2006 Hur stora krafter ska bärarmarna klara? vet jag det kan jag räkna på saken och dimensionera utifrån vad dom ska klara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted March 23, 2006 Author Share Posted March 23, 2006 lite beräkningar: mina sömlösa rör 22x3 NBK i stål ST 37.4 ReH = 235 N/mm2 Rm = 340-470 A5 = min 25 % l=530 mm A = 179 mm^2 Imin = 8282 mm^4 imin = 6,8 mm lamda = 77,94 lamda < lamda0 så Euler funkar inte Jag har ingen knäcktabell med ST 37.4 så jag jämför med ss1312 istället det ger 100 N / mm^2. 100 x 179 = 17,9 kN tryckande last 235 x 179 = 42,1 kN dragande last För hur stora krafter bör man dimensionera under bärarmarna? det finns ingen böjande kraft då fjäder och stötdämpare sitter på övre bärarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 24, 2006 Share Posted March 24, 2006 En vägledning kan vara att titta på vad bilen väger, hur viktfördelningen är och sedan räkna lite på vilka laster som kan uppkomma vid framförallt bromsning och när man kör på saker (potthål, trottoarkanter, vägbulor...). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted April 2, 2006 Author Share Posted April 2, 2006 Hur stora sidokrafter kan det uppstå i bakvagn på en sjua? med lite vilda gissningar får jag det till max ca 8 kN (400 kg över bakaxeln i 2G acceleration). men det är bara en vild gissning. :blink: så frågan är hur kraftig jag måste göra bärarmen? Det är ju både för min egen säkerhet och vad du Gustaf godkänner för något. Lite empirisk forskning tyder på att de bärarmar som finns i boken inte håller om man följer den slaviskt. 19 x 1,62 mm med en böjande kraft från stötdämpare böjer den sig efter ett tag. Finns en tråd på locost.co.uk om det. Så 22x3 känns rätt mycket stadigare än 19x1,62. Bifogar ritning på undre bakre bärarm. Saab spindelled med ett 20 x 20 x 2 på vardera sidan. Under och över ligger det en 1,5 mm plåt skruvad i ovala hål genom de fyrkantiga rören. på så sätt kan jag få hjälplig justerbarhet på den yttre spindelleden. b_rarm.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Är det något problem att gå på 25x3mm ? Jag skulle säga att du kanska lätt kommer upp i 9-10 kN (450kg bak istället, lite högre acceleration?) och då har du ingen enorm säkerhetsmarginal längre. Jag kan inte besikta någon bil på ett forum, jag hoppas att ni förstår det. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted April 4, 2006 Author Share Posted April 4, 2006 Är det något problem att gå på 25x3mm ?Jag skulle säga att du kanska lätt kommer upp i 9-10 kN (450kg bak istället, lite högre acceleration?) och då har du ingen enorm säkerhetsmarginal längre. Jag kan inte besikta någon bil på ett forum, jag hoppas att ni förstår det. /Gustaf jag har 22x3 hemma men inte 25x3. Inte ens med ett R-däck kommer upp i 2G sidoaccelration innan det det tappar fästet vad jag vet. Skulle jag sladda in i en trottoar och det skulle vara tvärstumt så är frågan vad som ska ge efter bärarmen, fästet eller ramen. Jag skulle välja en krokig bärarm före en krokig ram eller trasigt fäste. Det är lättare att tillverka en ny bärarm än att tillverka en ny ram. Jag hoppas det är du Gustaf som kommer och ska besikta min ram när den är färdig. Vill du fortsätta utanför forumet kan vi ta det per telefon imorgon istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 5, 2006 Share Posted April 5, 2006 Ah, just det, du finns i Umeå. Det går bra att ringa, efter lunch i så fall. Du har helt rätt i att det är bättre att bärarmen kröker sig än att ramen gör det. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.