Jump to content

Gjuta Cobra-kaross


Drake

Recommended Posts

Funderar på att hyra en gjutform i sommar.

Vi hinner göra två karosser om vi är två och delar på jobb material och hyra.

Håller till mellan Uppsala och Norrtälje men kan tänka mej att vara någon annanstans oxå.

När jag kollade för ett par år sedan så fanns det en form i Örebro att hyra för 2500:- i två veckor.

Tror den finns kvar.

Partar vi på transport och köper ett storpack plast och glasfiber så borde vi kunna bygga varsin snorbillig kaross! :lol:

Drake

Link to comment
Share on other sites

Fel forum, grabben! Här snackar vi locost...... B)

Ska man gjuta karossen själv så borde det väl bli ganska locost :515:

Skall man dessutom ha en fackverksram, så är det väl ändå mer locost :blink:

/janne

Link to comment
Share on other sites

Ska man gjuta karossen själv så borde det väl bli ganska locost :515:

Skall man dessutom ha en fackverksram, så är det väl ändå mer locost :blink:

Cobror brukar inte bli billiga eftersom man måste köpa in specialdelar för att få det att lika originalet.

De brukar dessutom inte ha fackverksram (även om jag sett vissa exempel med antydan till det).

Link to comment
Share on other sites

Poängen är val att det blir locost jämfört med vad en dyr replica kostar..... gjuter man kaross och tillverkar ram så tycker jag att det faller inom ramarna för vårt forum...framhjulsdrivna saabensteins däremot :prop:

/janne

Link to comment
Share on other sites

Poängen är val att det blir locost jämfört med vad en dyr replica kostar..... gjuter man kaross och tillverkar ram så tycker jag att det faller inom ramarna för vårt forum...framhjulsdrivna saabensteins däremot :prop:

/janne

Japp ! Håller med ! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Det där låter spännande. Jag är inte intresserad av att göra det i sommar men kanske senare.

Jag jobbar en hel del i Örebro. Om ni vill att jag ska kolla upp formen så hör av er via PM. Kan ju ta lite bilder och så.

Jag menar sitta och glo på ett hotellrum på kvällarna är inte så kul. Då är det roligare att kolla på bilgrejor.

Link to comment
Share on other sites

Kolla in locostbuilders.co.uk lite mer högt i tak där i så fall. Min definition är väl att man bygger och konstruerar en bil så billigt man kan. Poängen är att inte köpa en massa färdigt och smälla ihop. Själv håller jag på att planera ett bygge som inte kommer att likna en 7:a speciellt mycket, är medlem i klubben ändå... Hoppas jag får stanna. :blink:

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Hej alla locost byggare!

Här kommer en nykommling och lägger sig i, detta är mitt första inlägg på forumet!!!

Jag har läst och fått många tips här på forumet, och tycker mig ha sett att det är högt i tak,

jag noterar att ordföranden tycker att det skall vara så skönt då kan man ju visa vad man håller på med

i garaget..

Jag tycker att en COBRA med egen gjuten kaross med egen händigt byggd ram diffenitivt är LOCOST

men kan naturligtvis bli det motsatta om man utrustar den med dyra tillbehör.

Allting är relativt sa någon lärd man en gång.

Jag är säker på att även en del 7:or är allt annat än locost.

Här är mitt bidrag till LOCOST!!!!

Ha de gött i garagen/ Hasse

Ps Jag lyckades inte få med bilderna Tills jag lärt mig mer om data får ni hålla tillgodo med detta:

ny på det här, skall försöka fixat.

Ds www.wheelsmagazine.se/my/photoalbum.php

Link to comment
Share on other sites

Hej alla locost byggare!

Här kommer en nykommling och lägger sig i, detta är mitt första inlägg på forumet!!!

Jag har läst och fått många tips här på forumet, och tycker mig ha sett att det är högt i tak,

jag noterar att ordföranden tycker att det skall vara så skönt då kan man ju visa vad man håller på med

i garaget..

Jag tycker att en COBRA med egen gjuten kaross med egen händigt byggd ram diffenitivt är LOCOST

men kan naturligtvis bli det motsatta om man utrustar den med dyra tillbehör.

Allting är relativt sa någon lärd man en gång.

Jag är säker på att även en del 7:or är allt annat än locost.

Här är mitt bidrag till LOCOST!!!!

Ha de gött i garagen/ Hasse

Ps Jag lyckades inte få med bilderna Tills jag lärt mig mer om data får ni hålla tillgodo med detta:

ny på det här, skall försöka fixat.

Ds www.wheelsmagazine.se/my/photoalbum.php

länken funkar inte...

Man kommer till en inloggningssida där man måste vara medlem...

Jag rekomenderar att du provar bild uppladdningstjänsten på

www.surl.se Den funkar kanon och är enkel. Där får du sedan en

"egen" sida var gång du laddat upp ett gäng bilder så du kan länka till den sidan sedan.

Kolla in om det kan vara något , för man blir ju alltid nyfiken...

Link to comment
Share on other sites

länken funkar inte...

Man kommer till en inloggningssida där man måste vara medlem...

Jag rekomenderar att du provar bild uppladdningstjänsten på

www.surl.se Den funkar kanon och är enkel. Där får du sedan en

"egen" sida var gång du laddat upp ett gäng bilder så du kan länka till den sidan sedan.

Kolla in om det kan vara något , för man blir ju alltid nyfiken...

Tack för tipset!

Men tills jag har fått koll på alla "URL user name mm." så prova denna add. istället.

www.wheelsmagazine.se/review/view.php?id=368

eller leta upp "hotwoodie" under mitt projekt, borde funka "den som söker skola finna" :)

Ha de/ Hasse

Link to comment
Share on other sites

Hej alla locost byggare!

Här kommer en nykommling och lägger sig i, detta är mitt första inlägg på forumet!!!

Jag har läst och fått många tips här på forumet, och tycker mig ha sett att det är högt i tak,

jag noterar att ordföranden tycker att det skall vara så skönt då kan man ju visa vad man håller på med

i garaget..

Jag tycker att en COBRA med egen gjuten kaross med egen händigt byggd ram diffenitivt är LOCOST

men kan naturligtvis bli det motsatta om man utrustar den med dyra tillbehör.

Allting är relativt sa någon lärd man en gång.

Jag är säker på att även en del 7:or är allt annat än locost.

Absolut.

I den här klubben får alla plats. Vill man bara vurma för sitt "märke" finns det gott om allternativ av navelskådande klubbar att välja mellan.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset!

Men tills jag har fått koll på alla "URL user name mm." så prova denna add. istället.

www.wheelsmagazine.se/review/view.php?id=368

eller leta upp "hotwoodie" under mitt projekt, borde funka "den som söker skola finna" :)

Ha de/ Hasse

Kanske inte min ide om en locost/sportbil ( typ 1 chassi ) men :notworthy: respekt nä'r det där är lackat. Lär bli hur snyggt som helst

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Kanske inte min ide om en locost/sportbil ( typ 1 chassi ) men :notworthy: respekt nä'r det där är lackat. Lär bli hur snyggt som helst

Iskall :) Hur tung blir den karossen, kan inte väga så himla mycket?

Så mycket typ1 är det väl inte kvar, börjar mer likna 550 spyder!! Dr prof. porsche kunde sina grejjor :)

H Janne

Link to comment
Share on other sites

vi kanske skulle skapa en egen forumdel för "locost ej seven"byggen ?? :)

Det kanske vore en ide´men en cobra, 7:a eller nåt annat på fyra hjul och körs på väg eller bana

och är hemma byggd innehåller ju ungefär samma komponenter så i mitt tycke är det samma sak

och borde kunna sammsas i ett forum.

Man kanske borde skapat en egen tråd, det hela har utvecklats till något annat än kaross gjutning av cobra

men det är väl något av charmen med ett forum.

Återkommer med en tråd när jag lärt mig hantera detta medium :) /Hasse

PS Om jag inte hadde börjat mitt bygge så skulle en Cobra kaross suttit fint DS.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske vore en ide´men en cobra, 7:a eller nåt annat på fyra hjul och körs på väg eller bana

och är hemma byggd innehåller ju ungefär samma komponenter så i mitt tycke är det samma sak

och borde kunna sammsas i ett forum.

Man kanske borde skapat en egen tråd, det hela har utvecklats till något annat än kaross gjutning av cobra

men det är väl något av charmen med ett forum.

Återkommer med en tråd när jag lärt mig hantera detta medium :) /Hasse

PS Om jag inte hadde börjat mitt bygge så skulle en Cobra kaross suttit fint DS.

Det är inte min intention att lägga nytt kol på glöden, men jag har min uppfattning klar: en locost är en hembyggd bil av seven-typ, sammansatt av diverse delar valda av byggaren. Alltså inte en cobra eller någon kopia av annan biltyp. Det är min uppfattning. Och Locost Sweden bör vara, som namnet antyder, en sammanslutning av intressenter och ägare till locost enligt tidigare definition.

Sedan tycker jag iofs att vi har mycket att lära av varandra, vilket forumet är till för. Jag tror att många som håller på och bygger alt. planerar ett bygge gör som jag; ständigt surfar runt bland olika forum och bilbyggarsidor för att snappa upp idéer, tips och bilder. Vill man bygga en cobra-replika så är jag säker på att det finns flera forum för just denna biltyp.

Jag ser bara en risk att att vårt forum utvecklas till ett allmänt bilbyggarforum. Det kanske inte är helt fel, även om grunden från början handlade om locost av seven-typ.

Hoppas jag inte trampar alltför många på tårna nu. Ingen fråga att starta ett krig för...... :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Det kanske finns anledning att titta på klubbstadgarna. http://forum.locostsweden.se/index.php?s...1729&hl=stadgar

Där står det beskrivet vad klubb och även forumet (Som är en del av klubben antar jag) har för policy.

Eddy

Länken funkar inte... :(

Kopierat från klubbens hemsida:

"Vad är Locost?

Begreppet Locost syftar på en hemmabyggd bil som påminner om en Lotus Seven."

Edited by Wein
Link to comment
Share on other sites

Om LocostSweden

Klubbens namn är Locost MK och klubbens syfte är att främja bevarandet, historiken och glädjen av att bygga en replika av den engelska sportbilen Lotus Seven. (Detta utesluter inte andra typer av andra hemmabyggda bilar)

Kopierat från klubbens hemsida:

iofs så tycker jag om div olika sorters bilar ,sportbilar, kittcars ,roddar osv.... men lowcost är i mina ögon inte bara låg kostnad utan framförallt en 7 a i utseende ungefär som originalet.. kunde jag välja skulle jag helst ha en original Lotus7 med aluminium noskon, skärmar och en coventry climax morot... men ..

tycker så länge vi inte släpper 7 orna för långt iväg .så kan man snacka lite andra fordon..oxå det visar bara att detta forumet är seriöst, eftersom vi drar till oss andra byggare. :D

skruva väl.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker förslaget om en forumdel/rubik för andra typer av byggen var en utmärkt idé, då slipper hardcore locostarna läsa om div. derivat.

H Janne

Jag håller nog med Janne. Visst är det i första hand 7:or som gäller, men när man ändå bygger vill ju vissa (dvs jag) vara lite mer unika (4wd, mittmotor, hel kaross m.m.) men i grunden bygger man ju fortfarande på samma tanke och grunddesign. Locost 2.0 kanske man skulle våga sig på att kalla det...

Jag menar att det borde få plats innom ramen för klubben, kanske i en egen forumdel.

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Hej jag är också ny på forumet och Cobrabyggare, visst så kostar det mer än många byggen på denna sida men i gengäld kanske det tar lite längre tid att färdigställa. Men det alla här är ute efter är ju nöjet att bygga med sina egna händer och då till det bästa priset men ändå med de bästa lösningarna. Så alla som kan tillföra med vettiga lösningar och kloka svar borde väl vara välkomna. Jag läser bla detta forum då det är många kloka och sansade byggare här, på andra sidor hittar man andra idéer och synpunkter (i bland mindre kloka). När jag har något att tillföra forumet hoppas jag att ni andra byggare inte tror att jag är någon förmögen typ som ser ner på andra byggen.

Vänliga hälsningar :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget emot att andra byggare besöker och använder sig av detta forum, det blir bara bättre enligt mig. Oftast är lösningar och tillvägagångssätt likadana nästan oavsett vilken bil man bygger.

Men fokuseringen kommer alltid ligga på Locost och Se7en-klonerna.

Vill ni att det ska öppnas en separat forumdel för andra sorters byggen så får vi ta upp det i ledningen.

Link to comment
Share on other sites

Kanske dax att expandera klubben "track and race car" :blink: även om man inte tror det så går det ju att köra race med cobror också :515:

Link to comment
Share on other sites

För mig känns det självklart att forumet ska vända sig till byggare av Locost (inte low cost generellt).

Sen kan man givetvis ställa frågor om saker som locost-folk kan tänkas vara bra på.

Men om forumet fylls med cobra- buggy- och hot-rod-byggare så kommer kunskapen att blandas ut och specifik locost-info bli lidande.

Rejsa tex. är ett utmärkt forum för mer gränsöverskridande frågor.

Vill dock påpeka att jag inte har ngt emot andar biltyper utan att det oftast är hälsosamt att dela upp information i lätt-förståeliga sektioner.

På samma sätt Saab Turbo klubben och BMW-folket huserar i separata forum.

De som hänger på dessa forum vet säkerligen att det förekommer en viss kors-befruktning mellan dem men att det är bra att det är hyfsat uppdelat när man söker info om tex. växellådor på Saab:ar.

Det skulle nog hur som helst vara bra med ngn form av avdelning i forumet för mer gränsöverskridande frågeställningar. :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Detta är säkert en fråga som passar att ta upp på årsmötet, själv är jag som flera andra kluven i frågan. Vi som håller till här är säkert allmänt intresserade av bilbyggande, så lite input från andra byggen friskar upp, men bäst vore att samla detta under en egen avdelning, annars riskerar forumet att bli en röra. I grunden är detta ett forum kring sevenliknande bilar och låt oss låta det vara så.

Sedan finns det andra byggen som inte platsar under nåt annat specialriktat forum och visst kan de få plats här, men som sagt under egen rubrik.

Jag har sökt men inte hittat våra stadgar, kan nån hjälpa mej med det?

allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att Acke och Arrowsmith kan ladda ner filen beror på att den länken ligger på skyddad del av forumet.

Gå istället till hemsidan www.locostsweden.se och Biblioteket -> Locostsweden så finns den där :)

Link to comment
Share on other sites

Läser man stadgarna så är det ju inget att snacka om??? Så länge bilarna är hemabyggda dvs.

Men en ny avdelning för andra byggen är nog fortfarande det smartaste att göra.

Skall man ändra i stadgarna så bör nog frågan bli lyft till dagordningen, dvs den kan inte vara en övrig fråga.

/ Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Läser man stadgarna så är det ju inget att snacka om??? Så länge bilarna är hemabyggda dvs.

/ Janne

Nja, vi har ju lagt in en reservation för att inte utesluta andra

Klubbens namn är Locost MK och klubbens syfte är att främja bevarandet, historiken och glädjen av att bygga en replika av den Engelska Sportbilen Lotus Seven eller att äga en originalbil.

( Detta utesluter inte andra typer av hemmabyggda bilar )

Men förändringens vind blåser på forumet :D

Ny avdelning är på gång

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att Acke och Arrowsmith kan ladda ner filen beror på att den länken ligger på skyddad del av forumet.

Gå istället till hemsidan www.locostsweden.se och Biblioteket -> Locostsweden så finns den där :)

:doh:

självklart, ursäkta mej....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Det blev visst lite off topic här.

Nåväl, på torsdag är det reg-besiktning för mej.

Nån som ångrar att han inte hängde på? ;)

Vill i alla fall tacka för all hjälp från forumet och för att det blev en "Övriga bilar-sektion" Finns mycket kul att läsa där.

Och Daffe, (inlägg 31) kom igen när jag fått plåtarna. Då ska jag visa rumpan för dig! :515:

Link to comment
Share on other sites

Fick mina plåtar idag, tog första riktiga provturen idag.

Har du fått dina ännu.

Kanske skulle vi mötas upp för lite däcksparkar träff vid Brostugan någon onsdagskväll.

Om du vill och om vädret tillåter kanske vi kan delta i något race, men då kommer jag med något annat än en 7a om det skall vara raktframkörning. :racesmile:

Grattis till ett coolt bygge, är själv lite sugen på att bygga en cobra i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...