pacman Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 Vad skall jag använda för lack till plenum, fuelrail, tryckrör m.m? Pulverlack är ju snyggt, men jag tänkte att det kanske finns billigare alternativ som man kan fixa själv. Svart är färgen.... Mekanlack kanske, eller finns det nå´t bra 2-komp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 Hammarlack, kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 (edited) Lacka ???? Du har väl inte glömt pacman ... http://forum.locostsweden.se/index.php?s...t=0entry36110 :515: Edited March 14, 2006 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 14, 2006 Author Share Posted March 14, 2006 Lacka ????Du har väl inte glömt pacman ... http://forum.locostsweden.se/index.php?s...t=0entry36110 :515: Vänta och se. Jag säger bara. vänta och se.... ;) Nu är ju inte plenum, bärarmar, spindlar, fuelrail etc. i aluminium, och att polera upp plåt håller ju inte så länge förrän det blir lite brunt..... (Du polerar väl inte plåten åxå, heralue???? :515: ) och crom är dyyyyyyrt! Hammarlack, kanske? Tycker inte det blir så snyggt. Vill ha en slätare finish. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 Tycker inte det blir så snyggt. Vill ha en slätare finish. slät hammarlack kanske :D :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 29, 2006 Share Posted November 29, 2006 Hammarlack var det. Efter all elektrolys så måste detaljerna lackas. Drivaxlarnas detaljer har jag målat med slät hammarlack även anslutande del mot navet tänkte jag behandla på samma sätt. Men hur är det med hammarlack och detaljer i närheten av bromsar egentligen? Bromsok och bromsokskonsoler borde väl behandlas med en något mer värmetålig färg? Hammarlack tål +150° (80° kont.).... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 29, 2006 Share Posted November 29, 2006 ärligt talat så varma blir inte bromsoken om du nu inte kör F1 lopp... eller andra HÅRDA PASS.. annars håller Hammarlack bra.. om du inte tror på det köp bromsoksfärg..på mekonomen tex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 29, 2006 Share Posted November 29, 2006 Ok. Jag använder helst hammarlack om vi tror det fungerar. Tyckte 80 grader lät lite snålt men det kanske inte blir varmare på så lätta bilar. Iallafall på bromsokskonsolerna. Bromsoken blir nog med något annat av estetiska skäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 Jag har alltid målat mina bromsok med hammarlack. Senast min saab 95:a håller hur bra som helst trots den är snortung... // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 Skönt. Det var kollega som kände en kille som kände en kille som sett färgen på ett bromsok brinna med öppen låga efter ett tufft pass på bana... Menar du Saab 95 eller 9-5. Har du målat oken på en 9-5 med hammarlack och det håller så är jag inte det minsta orolig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 Jag kör hammarlack på allt som skall målas. Utom möjligen grenrör och ljudämpare. Dock kan jag tycka att det inte räcker att vänta ett dygn för färgen att torka innan man lägger på ett nytt lager. Det vekar behöva minst två dygn. jag har iofs bara 12 grader i garaget så det kan ju säkert påverka. En lack som jag inte kan rekomendera är Biltemas motorlack. Den tål inte bensin, och då menar jag att den inte tål bensin. Minsta lilla droppe löser upp en stor yta. :blink: Samma gäller för deras fälgfärg , men det är mer ok. Det skall inte vara bensin på fälgarna :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 Hammarlack är super. en nackdel är kanske att det är svårt att måla hammarlackad detalj med annan typ av färg eftersom den innehåller silikon. När vi pratar fälgfärger så använder jag Plastic Paddings Fälgfärg till sånt som ska vara silver. Den har metallickänsla... Rekommenderas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 Jag har hammarlack på mina bromsok fram och de har inte visat tendens att släppa färg än trots en del plågande på bana och bitvis ännu hårdare plågande på andra ställen.... Angående Biltema som nämndes ovan: Hur orkar ni bara krabba med skiten de säljer där... Har ni hur mycket fritid som helst ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 enkelt man får inte bättre grejer än man betalar för... och biltemas färger både hammar lack och golvfärg är inte att rekomendera.. man kan bla läsa att mjukgöraren i nya däck,rdäck gör att färgen löses upp och följer med däcket... om detta alltid händer vet jag inte men har tydligen hänt flertalet gånger... billigt men inte bra... :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 Tempraturerna på hammarlack avser när det blir nyansförändringar på färgen enligt min erfarenhet. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 Nu är jag så lugn och avslappnad så jag kan bli misstagen för sovande. Jag penslar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 Jag vill bara gå in och rekomendera Bengalack. En norsk storsäljare( enligt min norske garagekompis). Är som en slät hammarlack, men den går att måla över om man vill. En stor nackdel med hammarlack är att den är så hård att det kan uppstå sprickor i den, och där tränger vatten in och större bitat lossnar. Sen så är den mycket billigare. tror jag gav 150.- för 1 liter. Går utmärkt att sprutmåla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 för oss som inte bor i norge var hittar man ``bengalack´´i sverige?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 Jag köpte bengalack hos våran lokala tapet & färghandlare för några år sedan. Kanske finns på färghandeln på din ort också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Jag vill bara gå in och rekomendera Bengalack. En norsk storsäljare( enligt min norske garagekompis). Är som en slät hammarlack, men den går att måla över om man vill. En stor nackdel med hammarlack är att den är så hård att det kan uppstå sprickor i den, och där tränger vatten in och större bitat lossnar.Sen så är den mycket billigare. tror jag gav 150.- för 1 liter. Går utmärkt att sprutmåla. Jag har aldrig sett att hammarlacken har spruckigt, iofs är min bil inte så gammal äm. Men som nån sa så innehåller väl hammarlacken silikon och det borde ju borga för att den håller sig mjuk, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 (edited) om hammarlack spricker och ramlar av i flagor vill jag påstå att underlaget kanske var för slätt och eller inte rent.. brukar iofs alltid måla på blästrad yta eller slipad.. om jag målar på tex en plåt eller ett RHS rör slipar jag alltid och givetvis är rören avfettade eller tinner tvättade innan.. då sitter färgen JÄTTEBRA.. det räcker offtast att köra med roterande stålborste eller riva av ytan lite med tex en scotteduk.. sedan så går hammarlack oxå bra att spruta . men ett ganska så tjockt färgskikt är att rekomendera.. brukar säga 2 lager...men det går ju med sprutan oxå.. :D enligt min gamla svärfar som jobba som målarmästare och sedan som yrkeslärare inom måleri/lackering.så är det inte silikon i färgen..jag vet inte.. dom spruta med samma spruta hammarlack som vanlig billack och hade alldrig bekymmer med silikon kratrar..att ytan blir som den blir kanske beror på att den innehåller 2-butanonoxim och kobolt-2-etylhexanoat enligt burken ger färgen om man gör rätt minns 8 års rostskydd.. detta gäller Hammerite Hammarlack.. köpte en burk på COOP FORUM 209 kr..750 ml täckförmåga 5m2 / liter.. ja vad vet jag är inte kemist eller jobbar med färg men svärfar rekomenderade färgen starkt.. man kan köpa en färg topplack den används bla till båtar..slitstark men inte rost skydd... men rostskyddet kan man ju fixa med en bra grundfärg.. :racesmile: Edited December 1, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Är det inte så att hammarlacken är lite porös i och med silikoninnehållet. = fukten tränger igenom = rost å flagor på sikt. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Helt riktigt men det gäller all färg som inehåller lösningsmedel så det gamla rådet om många tunna lager stämmer tyvärr. Jobbigt va ;) Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Jag var kanske lite otydlig med sprickbildningen. :blink: Det är givitvis om man får en smäll på lacken, det är då den kans spricka, ungefär som pulverlacken kan göra. Det är Jotun som gör Bengalacken. Hittade ett datablad om den. Bengalack De har även en som heter Arcanol, som jag oxå använt. Oxå jäkligt slitstark färg. Arcanol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted December 2, 2006 Share Posted December 2, 2006 Spana in Frost Restorers Equipment hur mycket balla färger som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted December 2, 2006 Share Posted December 2, 2006 Por15 är ju känd och skall vara bra (har jag hört) men när jag har kollat påden har den varit dyr som attan och svår att få tag på. På frost tar dom 17£ för en US pint (knapp halvliter) sen kommer ju frakten. Por15 fanns inte på svenska marknaden förut, men rykten säjer att den skall finnas nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 2, 2006 Share Posted December 2, 2006 killen som totalfixar en datsun 240z ( http://www.mull.tk ) använder sig av por15 så kolla in hans sida om var han köper den.. :) hemsidan å filmerna e klart värda att kolla in... imponerande minst sagt.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 Por15 finns i Sverige. Men jag valde att beställa från Frost ändå. Delar man på frakten finns det många sköna kronor att spara. Dessutom är det "Svenska" utbudet något tunt. Men jag vill verkligen rekommendera Por15 Metal Ready. Herrejösses vilken produkt. Jag har behandlat samtliga donatordelar innan lack då den rostlöser, primar och rostskyddar med en zinkfosfathinna. Kolla in dom "nya" spindlarna före och efter behandling. Före Efter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 Jag beställde här i sverige ett "kit" för att prova i sommras. Jag beställde från världens rörigaste hemsidesystem med korsade länkar fram & tillbaka bland luftpumpar och målarfärg och gud vet vad... Webshopen funkade inte när det kom till kritan, så det blev mailbeställning tillslut på en mailadress jag hittade i röran. starter kit med "marine clean" "metalready" och "por15" kom efter ett tag men från ett annat företag som hette "Danmarksholme Handelsbolag".... Det var rörigt som bara den, men nu verkar det vara uppstädat och bättre ordning på sidorna. Dyrt och rörigt var det, men färgen kom iallafall och det ska ju vara "bra skit"...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 Por 15 Por15 Sweden Östervägen 29B Sollentuna T 08-715 18 80 Por15 a Danmarksholme AB Company. OrgNr 556509-5030 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 i funktionen verkar den likna ``rostätare´´ som man pensla på, som efterlämnade en fosfaterad yta... fast detta var väl i slutet -70 tal början -80 talet.. vad kostar detta?? i sverige?? bra skit vill man ju ha :D :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 Är spindlarna på "före"-bilden nya? Och på "efter"-bilden har du duschat på medlet? Lackade du sen? Med vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 Paket: Marine Clean - 1 Quarts/~1 Liter Metal Ready - 1 Quarts/~1 Liter RUST PREVENTIVE PAINT - 1 Pints/~0.5 Liter PAKET för optimalt verkningsfullt rostskydd; följ vårt 3-stegs-system: Avfettning med Marine Clean Neutralisering av rost och blank metall med Metal Ready Hållbart rostskydd med POR15 Ovanstående paket kostade 650:- sek. i augusti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 Skiljer sig resultatet mot slät hammarlack och i så fall på vilket sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 Spindlarna var "nya" från MK. Medlet är penslat på, för jag upptäckte att det jussom inte var nån idé att spraya då man bara slösar vätska. Det är dyrgt som sjutton, så på donator delar till 2 bilar inkl 2 motorer har jag gjort av med inte en hälften på en 1 Quarts. På "efter" bilden är dom bara behandlade. Dom är nu målade i Hammarlack slätlack svart. Å du Fredrik.... Man behöver inte Citera med bilder å allt för att jag och säkert många med mig skall förstå vad du syftar på i den här tråden. ;) Vi läser ju uppifrån och ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 Ursäkta. Har jag förorsakat onödigt slitage på scrollknappen vill jag omedelbart göra rätt för mig. Skicka faktura... :lol: Varför jag frågar är för att jag också beställde nya framspindlar från MK och mina var verkligen nya, lätt inoljade och såg ut precis som din "efter"-bild.... Jag tänkte trots det måla på med hammarlacken även där för att få lite symmetri i bygget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.