Jump to content

Hemlack


pacman

Recommended Posts

Vad skall jag använda för lack till plenum, fuelrail, tryckrör m.m? Pulverlack är ju snyggt, men jag tänkte att det kanske finns billigare alternativ som man kan fixa själv. Svart är färgen.... Mekanlack kanske, eller finns det nå´t bra 2-komp?

Link to comment
Share on other sites

Lacka ????

Du har väl inte glömt pacman ...

http://forum.locostsweden.se/index.php?s...t=0entry36110

:515:

Vänta och se. Jag säger bara. vänta och se.... ;)

Nu är ju inte plenum, bärarmar, spindlar, fuelrail etc. i aluminium, och att polera upp plåt håller ju inte så länge förrän det blir lite brunt..... (Du polerar väl inte plåten åxå, heralue???? :515: ) och crom är dyyyyyyrt!

Hammarlack, kanske?

Tycker inte det blir så snyggt. Vill ha en slätare finish.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hammarlack var det.

Efter all elektrolys så måste detaljerna lackas. Drivaxlarnas detaljer har jag målat med slät hammarlack även anslutande del mot navet tänkte jag behandla på samma sätt. Men hur är det med hammarlack och detaljer i närheten av bromsar egentligen? Bromsok och bromsokskonsoler borde väl behandlas med en något mer värmetålig färg? Hammarlack tål +150° (80° kont.)....

Link to comment
Share on other sites

Skönt. Det var kollega som kände en kille som kände en kille som sett färgen på ett bromsok brinna med öppen låga efter ett tufft pass på bana...

Menar du Saab 95 eller 9-5. Har du målat oken på en 9-5 med hammarlack och det håller så är jag inte det minsta orolig...

Link to comment
Share on other sites

Jag kör hammarlack på allt som skall målas. Utom möjligen grenrör och ljudämpare.

Dock kan jag tycka att det inte räcker att vänta ett dygn för färgen att torka innan man lägger på ett nytt lager. Det vekar behöva minst två dygn. jag har iofs bara 12 grader i garaget så det kan ju säkert påverka.

En lack som jag inte kan rekomendera är Biltemas motorlack. Den tål inte bensin, och då menar jag att den inte tål bensin. Minsta lilla droppe löser upp en stor yta. :blink:

Samma gäller för deras fälgfärg , men det är mer ok. Det skall inte vara bensin på fälgarna :)

Link to comment
Share on other sites

Hammarlack är super. en nackdel är kanske att det är svårt att måla hammarlackad detalj med annan typ av färg eftersom den innehåller silikon.

När vi pratar fälgfärger så använder jag Plastic Paddings Fälgfärg till sånt som ska vara silver. Den har metallickänsla...

Rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hammarlack på mina bromsok fram och de har inte visat tendens att släppa färg

än trots en del plågande på bana och bitvis ännu hårdare plågande på andra ställen....

Angående Biltema som nämndes ovan:

Hur orkar ni bara krabba med skiten de säljer där...

Har ni hur mycket fritid som helst ?

Link to comment
Share on other sites

enkelt man får inte bättre grejer än man betalar för... och biltemas färger både hammar lack och golvfärg är inte att rekomendera.. man kan bla läsa att mjukgöraren i nya däck,rdäck gör att färgen löses upp och följer med däcket... om detta alltid händer vet jag inte men har tydligen hänt flertalet gånger... billigt men inte bra... :mad:

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara gå in och rekomendera Bengalack. En norsk storsäljare( enligt min norske garagekompis). Är som en slät hammarlack, men den går att måla över om man vill. En stor nackdel med hammarlack är att den är så hård att det kan uppstå sprickor i den, och där tränger vatten in och större bitat lossnar.

Sen så är den mycket billigare. tror jag gav 150.- för 1 liter. Går utmärkt att sprutmåla.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara gå in och rekomendera Bengalack. En norsk storsäljare( enligt min norske garagekompis). Är som en slät hammarlack, men den går att måla över om man vill. En stor nackdel med hammarlack är att den är så hård att det kan uppstå sprickor i den, och där tränger vatten in och större bitat lossnar.

Sen så är den mycket billigare. tror jag gav 150.- för 1 liter. Går utmärkt att sprutmåla.

Jag har aldrig sett att hammarlacken har spruckigt, iofs är min bil inte så gammal äm. Men som nån sa så innehåller väl hammarlacken silikon och det borde ju borga för att den håller sig mjuk, eller?

Link to comment
Share on other sites

om hammarlack spricker och ramlar av i flagor vill jag påstå att underlaget kanske var för slätt och eller inte rent.. brukar iofs alltid måla på blästrad yta eller slipad.. om jag målar på tex en plåt eller ett RHS rör slipar jag alltid och givetvis är rören avfettade eller tinner tvättade innan.. då sitter färgen JÄTTEBRA..

det räcker offtast att köra med roterande stålborste eller riva av ytan lite med tex en scotteduk..

sedan så går hammarlack oxå bra att spruta . men ett ganska så tjockt färgskikt är att rekomendera..

brukar säga 2 lager...men det går ju med sprutan oxå.. :D

enligt min gamla svärfar som jobba som målarmästare och sedan som yrkeslärare inom måleri/lackering.så är det inte silikon i färgen..jag vet inte.. dom spruta med samma spruta hammarlack som vanlig billack och hade alldrig bekymmer med silikon kratrar..att ytan blir som den blir kanske beror på att den innehåller 2-butanonoxim och kobolt-2-etylhexanoat enligt burken ger färgen om man gör rätt minns 8 års rostskydd.. detta gäller Hammerite Hammarlack..

köpte en burk på COOP FORUM 209 kr..750 ml täckförmåga 5m2 / liter..

ja vad vet jag är inte kemist eller jobbar med färg men svärfar rekomenderade färgen starkt..

man kan köpa en färg topplack den används bla till båtar..slitstark men inte rost skydd... men rostskyddet kan man ju fixa med en bra grundfärg..

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag var kanske lite otydlig med sprickbildningen. :blink: Det är givitvis om man får en smäll på lacken, det är då den kans spricka, ungefär som pulverlacken kan göra.

Det är Jotun som gör Bengalacken.

Hittade ett datablad om den. Bengalack

De har även en som heter Arcanol, som jag oxå använt. Oxå jäkligt slitstark färg.

Arcanol

Link to comment
Share on other sites

Por15 är ju känd och skall vara bra (har jag hört) men när jag har kollat påden har den varit dyr som attan och svår att få tag på. På frost tar dom 17£ för en US pint (knapp halvliter) sen kommer ju frakten.

Por15 fanns inte på svenska marknaden förut, men rykten säjer att den skall finnas nu.

Link to comment
Share on other sites

Por15 finns i Sverige. Men jag valde att beställa från Frost ändå. Delar man på frakten finns det många sköna kronor att spara.

Dessutom är det "Svenska" utbudet något tunt.

Men jag vill verkligen rekommendera Por15 Metal Ready. Herrejösses vilken produkt. Jag har behandlat samtliga donatordelar innan lack då den rostlöser, primar och rostskyddar med en zinkfosfathinna.

Kolla in dom "nya" spindlarna före och efter behandling.

Före

post-74-1165105700.jpg

Efter

post-74-1165105720.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde här i sverige ett "kit" för att prova i sommras.

Jag beställde från världens rörigaste hemsidesystem med korsade länkar fram & tillbaka

bland luftpumpar och målarfärg och gud vet vad...

Webshopen funkade inte när det kom till kritan, så det blev mailbeställning

tillslut på en mailadress jag hittade i röran.

starter kit med "marine clean" "metalready" och "por15" kom efter ett tag

men från ett annat företag som hette "Danmarksholme Handelsbolag"....

Det var rörigt som bara den, men nu verkar det vara uppstädat och bättre ordning

på sidorna.

Dyrt och rörigt var det, men färgen kom iallafall och det ska ju vara "bra skit"......

Link to comment
Share on other sites

i funktionen verkar den likna ``rostätare´´ som man pensla på, som efterlämnade en fosfaterad yta...

fast detta var väl i slutet -70 tal början -80 talet..

vad kostar detta?? i sverige??

bra skit vill man ju ha :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Paket:

Marine Clean - 1 Quarts/~1 Liter

Metal Ready - 1 Quarts/~1 Liter

RUST PREVENTIVE PAINT - 1 Pints/~0.5 Liter

PAKET för optimalt verkningsfullt rostskydd;

följ vårt 3-stegs-system:

Avfettning med Marine Clean

Neutralisering av rost och blank metall med Metal Ready

Hållbart rostskydd med POR15

Ovanstående paket kostade 650:- sek. i augusti.

Link to comment
Share on other sites

Spindlarna var "nya" från MK.

Medlet är penslat på, för jag upptäckte att det jussom inte var nån idé att spraya då man bara slösar vätska. Det är dyrgt som sjutton, så på donator delar till 2 bilar inkl 2 motorer har jag gjort av med inte en hälften på en 1 Quarts.

På "efter" bilden är dom bara behandlade. Dom är nu målade i Hammarlack slätlack svart.

Å du Fredrik....

Man behöver inte Citera med bilder å allt för att jag och säkert många med mig skall förstå vad du syftar på i den här tråden. ;) Vi läser ju uppifrån och ner.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta. Har jag förorsakat onödigt slitage på scrollknappen vill jag omedelbart göra rätt för mig. Skicka faktura... :lol:

Varför jag frågar är för att jag också beställde nya framspindlar från MK och mina var verkligen nya, lätt inoljade och såg ut precis som din "efter"-bild....

Jag tänkte trots det måla på med hammarlacken även där för att få lite symmetri i bygget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...