Jump to content

omkonstruktion av ram


Björn P

Recommended Posts

Hej

Målet med mototrplacering måste vara att få den monterad så långt bak som möjligt. Jag bygger en "bok-ram" och har en fundering. Kan man inte bygga ett rör (Q) bakom det vanliga och kapa bort sektionen mellan (H)-stagen? Detta ger att motor hamnar upp till 10 cm längre bak. Finns det något framöver i byggnationen som kan bli problem om man gör detta. Kan detta ha någon avgörande faktor rent konstruktionsmässigt vid besiktning? Vridstyvhet och sidkollisionshållbarhet borde inte påverkas.

MVH

Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej!Håller med föregående talare.Du behöver plats för en ,om än smal,gaspedal,en bromspedal som kan trampas med en rejäl sko utan att ta i gaspedal/koppling samt en kopplingspedal,som iofs. inte behöver vara bred.Du skall dock göra av med vänsterfoten någonstans.

Jag har en pintomotor i mitt chassie,som är förlängt 3 cm i motorrummet.Jag har satt min motor så långt bak det går utan att trans-kåpan tar i ramen.Hela motorn är placerad bakom bakre fästet för nedre bärarm.

Jag har mer axeltryck bak än fram.

Tror inte att du behöver motorn längre bak.

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Vad är målet med viktfördelningen?

Min bil har ca 400kg bak och 300 fram, med 100kg förere.

Visst skulle jag kunna flytta bak motorn ytterligare, men jag vill ju ha kvar framhjulen i backen.

Självklart är viktfördelningen viktig ;) men vad har du för viktfördelning med standard motorplacering?

Link to comment
Share on other sites

Orsaken med en så specifik viktfördelning mellan fram och bakaxeln vet du säkert redan, om inte så finns det bra förklarat i Göran Malmbergs Väghållningsbboken. Vad min viktfördelning med motorn standardplacerad vet jag ej men då jag är i ett tidigt byggskede så funderar man ju givetvis på alla tänkbara sätt att uppnå ideal vuktfördelning och då motorn utgör den del som uteslutet väger mest av alla delar i konstruktionen och då dess placering styr mycket av byggnationen av ramen osv, så är det ju viktigt att den placeras på bästa sätt.

Link to comment
Share on other sites

Javisst, klart det är viktigt med viktfördelning, men jag tror att många av rent regelmässigt vill sätta motor långt bak för att komma närmare 50/50 viktfördelning, men om bilen redan är baktung så kommer de längre ifrån, särskilt eftersom man sällan vet viktfördelningen på byggbordet.

att ha 300/400 tycker jag är ganska ok, en baktung bil bromsar ju bättre, och accelererar bättre med, men får man för mycket vikt över bakhjulen så blir bilens kurvegenskaper lite lidande, dessutom så har ju våra bilar lite brisfällig aerodynamik, men en del lyft i fronten, vilket gör att de instabila understyrningstendenserna blir väldigt tydliga när farten kommer en bit över 200. en frontspoiler skulle inte vara fel.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte min motor så långt bak som det skulle gå att få den

i motorrrummet om man ville kämpa för det.

Vid besiktningen så vägdes både bak och framända var för sej

hos SBP och viktfördelningen utan mej på plats i bilen

låg på 52% fram och 48% bak .

Så med mej på plats i bilen så borde det bli tämligen optimalt.

Många vilseleder sej själva att tro att en sjua är framtung.

Men så är det inte.....

Link to comment
Share on other sites

Hej!Faktum är att väger man in bilen så att summan av diagonalerna blir samma,dvs. vf+hb=hf+vb(vikten per hjul)så uppför sig bilen väldigt bra både vid inbromsning och kurvtagning.

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...