Björn P Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Hej Målet med mototrplacering måste vara att få den monterad så långt bak som möjligt. Jag bygger en "bok-ram" och har en fundering. Kan man inte bygga ett rör (Q) bakom det vanliga och kapa bort sektionen mellan (H)-stagen? Detta ger att motor hamnar upp till 10 cm längre bak. Finns det något framöver i byggnationen som kan bli problem om man gör detta. Kan detta ha någon avgörande faktor rent konstruktionsmässigt vid besiktning? Vridstyvhet och sidkollisionshållbarhet borde inte påverkas. MVH Björn Quote
pixbo Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Hej!Håller med föregående talare.Du behöver plats för en ,om än smal,gaspedal,en bromspedal som kan trampas med en rejäl sko utan att ta i gaspedal/koppling samt en kopplingspedal,som iofs. inte behöver vara bred.Du skall dock göra av med vänsterfoten någonstans. Jag har en pintomotor i mitt chassie,som är förlängt 3 cm i motorrummet.Jag har satt min motor så långt bak det går utan att trans-kåpan tar i ramen.Hela motorn är placerad bakom bakre fästet för nedre bärarm. Jag har mer axeltryck bak än fram. Tror inte att du behöver motorn längre bak. mvh pixbo :) Quote
Björn P Posted March 13, 2006 Author Posted March 13, 2006 OK. jag inser problemet och har skippar idén. Tack för svaren Quote
Liftarn Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Du skulle kunna ha automatlåda, då behöver du bara två pedaler... ;) Quote
DIRAVI Posted March 13, 2006 Posted March 13, 2006 Sen beror det mycket på vad för delar man har, hurvida målet verkligen är att sätta motorn så långt bak som möjligt. Quote
Björn P Posted March 14, 2006 Author Posted March 14, 2006 Tanken med att få motorn längre bak är ju endast att få en bättre viktfördelning, men automat... nja... inget för mig. Quote
DIRAVI Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Vad är målet med viktfördelningen? Min bil har ca 400kg bak och 300 fram, med 100kg förere. Visst skulle jag kunna flytta bak motorn ytterligare, men jag vill ju ha kvar framhjulen i backen. Självklart är viktfördelningen viktig ;) men vad har du för viktfördelning med standard motorplacering? Quote
Björn P Posted March 15, 2006 Author Posted March 15, 2006 Orsaken med en så specifik viktfördelning mellan fram och bakaxeln vet du säkert redan, om inte så finns det bra förklarat i Göran Malmbergs Väghållningsbboken. Vad min viktfördelning med motorn standardplacerad vet jag ej men då jag är i ett tidigt byggskede så funderar man ju givetvis på alla tänkbara sätt att uppnå ideal vuktfördelning och då motorn utgör den del som uteslutet väger mest av alla delar i konstruktionen och då dess placering styr mycket av byggnationen av ramen osv, så är det ju viktigt att den placeras på bästa sätt. Quote
DIRAVI Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Javisst, klart det är viktigt med viktfördelning, men jag tror att många av rent regelmässigt vill sätta motor långt bak för att komma närmare 50/50 viktfördelning, men om bilen redan är baktung så kommer de längre ifrån, särskilt eftersom man sällan vet viktfördelningen på byggbordet. att ha 300/400 tycker jag är ganska ok, en baktung bil bromsar ju bättre, och accelererar bättre med, men får man för mycket vikt över bakhjulen så blir bilens kurvegenskaper lite lidande, dessutom så har ju våra bilar lite brisfällig aerodynamik, men en del lyft i fronten, vilket gör att de instabila understyrningstendenserna blir väldigt tydliga när farten kommer en bit över 200. en frontspoiler skulle inte vara fel. Quote
Arrowsmith Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Jag har inte min motor så långt bak som det skulle gå att få den i motorrrummet om man ville kämpa för det. Vid besiktningen så vägdes både bak och framända var för sej hos SBP och viktfördelningen utan mej på plats i bilen låg på 52% fram och 48% bak . Så med mej på plats i bilen så borde det bli tämligen optimalt. Många vilseleder sej själva att tro att en sjua är framtung. Men så är det inte..... Quote
pixbo Posted March 15, 2006 Posted March 15, 2006 Hej!Faktum är att väger man in bilen så att summan av diagonalerna blir samma,dvs. vf+hb=hf+vb(vikten per hjul)så uppför sig bilen väldigt bra både vid inbromsning och kurvtagning. mvh pixbo :) Quote
Björn P Posted March 16, 2006 Author Posted March 16, 2006 Då är den stora frågan... Når man en mer optimal väghållning vid kurvtagning och inbromsning med en bil ned diagonal gåmnvikt eller en bil som ahr sidledes gämnvikt, alltså hb+hf=vb+bf? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.