Liftarn Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Om man ändrar hjulbasen. Behöver men då ändra styrinställningarna för att få korrekt ackerman eller är det inte så viktigt? Quote
BeLo Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Om man ändrar hjulbasen. Behöver men då ändra styrinställningarna för att få korrekt ackerman eller är det inte så viktigt? Den allmänna uppfattningen är nog att det inte är viktigt på en 7:a. Bara Ackerman träffar mellan bakhjulen så duger det. (Du ska ju ändå inte ha båda framhjulen i backen samtidigt i kurvorna... ;-) Spindlar avsedda för kuggstång bakom hjulcentrum går alltså inte bra att bara byta sida på. Bengt Quote
Liftarn Posted March 9, 2006 Author Posted March 9, 2006 Hmm... Det var nog inte riktigt det svaret jag var ute efter. Just nu ligger planerna mer åt en GT-bil än en sjua. Jag tänkte använda hela framvagnen från donatorn men (antagligen) korta hjulbasen. Quote
Borken Posted March 9, 2006 Posted March 9, 2006 Hmm... Det var nog inte riktigt det svaret jag var ute efter. Just nu ligger planerna mer åt en GT-bil än en sjua. Jag tänkte använda hela framvagnen från donatorn men (antagligen) korta hjulbasen. Locostsweden handlar väl till stora delar om sevenbyggen? Ställer man frågan generellt så lär man få seveninspirerade svar :blink: Ang. ackerman så kan väl samma gälla en lättare GT bil dvs om det inte är flera meter off så funkar det nog hyfsat (testa)? Å en framkrafsare släpar väl bakhjulen oavsett ackerman? Quote
Liftarn Posted March 11, 2006 Author Posted March 11, 2006 Locostsweden handlar väl till stora delar om sevenbyggen? Ställer man frågan generellt så lär man få seveninspirerade svar :blink: Jo, fast det är också det bästa bilbyggarforum jag hittat. I de andra (om de ens finns) så är det ju enbart antingen "rod & custom" eller trimning av existerande bilar som gäller. Jag skulle helst vilja veta sådant innan man böjar bygga för stt slippa jobbiga ändringar när man väl börjat. Sådana kommer man nog att råka ut för många nog ändå. Quote
Borken Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Jo, fast det är också det bästa bilbyggarforum jag hittat. I de andra (om de ens finns) så är det ju enbart antingen "rod & custom" eller trimning av existerande bilar som gäller.Jag skulle helst vilja veta sådant innan man böjar bygga för stt slippa jobbiga ändringar när man väl börjat. Sådana kommer man nog att råka ut för många nog ändå. Jo visst är det ett bra forum :wub: Ändringar blir det nog gott om som du säger, ska man dessutom bygga efter eget huvud så blir det väl ändå mer. Jag tror många bygger en sjua för lära sig och att sen efter sjuan kanske bygga något mer crazy.... Lycka till med bygget :racesmile: H Janne Quote
Liftarn Posted March 12, 2006 Author Posted March 12, 2006 Lycka till med bygget :racesmile: Tackar. Förhoppningsvis är jag inte helt galen. Genom att använda mycket från donatorn hoppas jag slippa de jobbiga bitarna som att konstruera bärarmar. Jag har funderat länge på en sjua, men även om jag fortfarande är intresserad har jag nu insett att det inte är riktigt vad jag vill ha även om jag naturligtvis är intresserad av konstruktionen som sådan. Quote
Acke Posted March 12, 2006 Posted March 12, 2006 Liftarn: ett tips.. kolla in på www.rejsa.nu å deras forum om du inte gjort det innan.. där finns det folk som tävlar och bygger hela tävlingsbilar så när de gäller ackerman m.m så tror jag nog att du kan få bättre svar där.. :) bla kan man köpa "väghållningsboken" som säljs via rejsa.nu där du nog finner alla svar du behöver och några till.. :D Givetvis är du välkommen att hänga här å fråga om du så vill.. :) Quote
Liftarn Posted March 12, 2006 Author Posted March 12, 2006 Liftarn: ett tips.. kolla in på www.rejsa.nu å deras forum om du inte gjort det innan.. Tack för tipset. Jag ska kolla upp det. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.