Zyxx Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 Hur mycket behöver man förstärka chassit... bygger efter McSorley7+442 ritningar Jag har inte monterat några extra förstärkningar som det är idag.. men sitter och funderar var jag behöver mer förstärkning.. Jag vill inte stoppa i onödiga kg i bygget och har inte tänkt att öka effekten i motorn vill istället hålla vikten nere Motor som jag ska ha är Ford Zetec 1.8 130hk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted March 8, 2006 Share Posted March 8, 2006 Hur mycket behöver man förstärka chassit... bygger efter McSorley7+442 ritningarJag har inte monterat några extra förstärkningar som det är idag.. men sitter och funderar var jag behöver mer förstärkning.. Jag vill inte stoppa i onödiga kg i bygget och har inte tänkt att öka effekten i motorn vill istället hålla vikten nere Motor som jag ska ha är Ford Zetec 1.8 130hk Spontant känner man ju att alla öppna ytor ska trianguleras... sidorna, golvet osv. Och att en bit plåt plaverad på rätt ställe, tex. torpedväggen, främre delen av kardantunneln osv borde ge en del vridstyvhet. En förstyvning under scutteln som hänger ihop med kardantunneln borde hjälpa till en del oxå.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Spontant känner man ju att alla öppna ytor ska trianguleras... sidorna, golvet osv.Och att en bit plåt plaverad på rätt ställe, tex. torpedväggen, främre delen av kardantunneln osv borde ge en del vridstyvhet. En förstyvning under scutteln som hänger ihop med kardantunneln borde hjälpa till en del oxå.... Vi bygger med samma chassi som grund. Funderingar och tänkandet har varit omfattande över hur uppstyvningar kan göras på optimalt sätt.Eftersom vi inte ska tävla och dessutom har en 2,9 l V6 motor så spelar vikten inte så stor roll. Tror även att 30 kg till eller ifrån inte spelar någon större roll( men det är iallafall roligt och intressant att optimera konstruktionen). Bakvagnen blir IRS vilket har medfört att vi har infogat ett antal mindre rörbitar på olika ställen, allt för att minska flexet. Ska försöka bifoga två bilder som visar några förstärkningar. På bilden "Lotus prov...." syns en detalj vi fick ta till för att öka vänstra fotutrymmet. Istället för att dra stöttan H/N1-H/C/D1 har vi dragit ner den på D1 och gjort en förstärkningsplåt(syns på bilden).På detta sätt "vann vi 22 mm i fotutrymme. Knappast optimalt men något får man väl offra! Vår huvudbry just nu är konstruktionen av bakspindlarna.Vi har kapat bort hållarna (ur originalbakvagnen)till lagerhusen och ska försöka svetsa fast dom i en 5 mm spindelkonstruktion.Frågan är gjutjärn eller gjutstål? Sprickbildning vid svetsning av grövre material gör oss lite ängsliga,speciellt i bakre spindlar. Som tur är har jag en kompis som är tek. doktor i svetsning, han får väl komma med goda och obegripliga råd! Om du har intresse kan vi ta några fler bilder på våra "förstärkningar". Bästa hälsningar från ett kallt Luleå Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted March 9, 2006 Author Share Posted March 9, 2006 Tror även att 30 kg till eller ifrån inte spelar någon större roll( men det är iallafall roligt och intressant att optimera konstruktionen). 30kg till skulle få mig att storkna om man inte behöver det.. sitter med två växellådor idag och den ena av dem är 10kg lättare och har en växel mindre 4 petare + back.. bara dessa 10kg mindre vill jag åt men sen en växel mindre.. får se hur det blir Finns det någon som har byggt en färdig locost på runt 500kg ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 de finns Locost me MCmotor som väger mellan 400-500 men då väger motor/låda bara 60 kilo... de bör kunna gå att komma under 500 med bilmotor, men de lär inte vara lätt ( haha.. vilken ordvits.. :biglaugh2: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Hur mycket behöver man förstärka chassit... Jag har gjort diverse förstärkningar, dels för att ta hand om motorns vikt och vridmoment, för att styva upp motorrummet och för att minska den öppna ytan i sittbrunnen. Strävorna är gjorda i 20x1,5. Runda rör valdes efterssom det blir lättare att svetsa dessa i hörnen. Jag försöker bifoga några bilder, annars finns det fler på http://groups.msn.com/Super7Karlstad/pictures?Page=2. Hälsningar, Bengt PS "Mekjuntan" sammträder idag, och jag sitter fast i Sandviken. Suck... Om "kartan" hade fungerat hade jag antagligen hemsökt någon av er byggare i trakten som substitut, men det får bli en annan gång. DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Om "kartan" hade fungerat hade jag antagligen hemsökt någon av er byggare i trakten som substitut, men det får bli en annan gång. DS kartan finns på medlemsforumet och fungerar ypperligt... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 30kg till skulle få mig att storkna om man inte behöver det.. sitter med två växellådor idag och den ena av dem är 10kg lättare och har en växel mindre 4 petare + back.. bara dessa 10kg mindre vill jag åt men sen en växel mindre.. får se hur det blirFinns det någon som har byggt en färdig locost på runt 500kg ? Ett första steg kan ju vara att bygga bilen så lätt som möjligt, Zetecmotorn är ju ett steg i rätt riktning, men att bygga en större bil än nödvändigt gör ju bilen tyngre, McSorly 442 torde vara mer än 10 kg tyngre än vad en bokram är.......... De bilar jag sett som ligger runt 500 kg med bilmotor är dels med mycket lätt motor och drivlina, dels med ramar av Caterham/lotus storlek, altså mindre än vad en bokram är. Sen beror det ju på vad man menar med vikt, är det tomvikt eller startvikt? Min bil väger ca 600 tankad men i övrigt tom (utan förare) då väger min motor mer än 50 kg mer än vad zetecen väger, och växellådan torde vara tyngre den med, sen tillkommer vikt i Volvobakaxeln om du jämför med en basserad på sierra, eller annan lätt diff, antingen A-armar eller DeDion (DeDion brukar gå att göra lättast) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted March 11, 2006 Author Share Posted March 11, 2006 Ett första steg kan ju vara att bygga bilen så lätt som möjligt, Zetecmotorn är ju ett steg i rätt riktning, men att bygga en större bil än nödvändigt gör ju bilen tyngre, McSorly 442 torde vara mer än 10 kg tyngre än vad en bokram är..........De bilar jag sett som ligger runt 500 kg med bilmotor är dels med mycket lätt motor och drivlina, dels med ramar av Caterham/lotus storlek, altså mindre än vad en bokram är. Sen beror det ju på vad man menar med vikt, är det tomvikt eller startvikt? När jag valde chassi McSorly 442 så var det väl bara för att slippa div bygg fel som ev skulle finnas i boken som jag hade tänkt bygga efter först.. sen att det var lite större chassi i det som jag bygger nu tycker jag inte är någon nackdel men visst är 10kg här o där onödigt om man jagar vikt.. det går ju att bygga fler bilar efter den första :) Jag har inte tänkt att stoppa i mer änn nödvändigt i bilen dvs ingen vindruta, elutrustning, mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.