patjo Posted March 2, 2006 Share Posted March 2, 2006 Hej! Har börjat fundera lite på gamla projektidéer igen efter att jag fått tips om en verkstadslokal. Som jag tolkar informationen på http://www.sfro.com/lathund.bil.html så kan jag bygga om min Volvo 740 till transaxelutförande á la Volvo 360 och slippa registrera den som Amatörbyggd? Skulle detta påverkas om jag samtidigt ändrar antal dörrar och avlägsnar taket? Var för sig är ju detta ändringar som faller in under Ombyggt men tillsammans? Om det kvalar in som amatörbygge, får man använda sig av den existerande karossen eller måste det byggas en hel ram som är självbärande i sig? Tacksam för svar, Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 3, 2006 Share Posted March 3, 2006 Hej Man kan säga att ombyggt fordon är det så länge man utan svårighet kan känna igen fordonets grundkonstruktion. En 740 som byggs om till transaxel är alltså fortfarande en 740, ombyggt fordon. Bygger man om ssamm bil till 2-dörrars cab kommer man närmare gränsen men normalt sett räknas den som ombyggt fordon ändå. Amatörbygge blir det om man verkligen bygger om mycket. Typexempel är ju en fwd-bil som byggs om till mittmotor, eller om man bygger en helt ny bärande rörram (som typ Volvo 850 med V8 och bakhjulsdrift i en full rörram). Distinktionerna emellan är inte alltid så enkla att göra utan man får bedöma från fall till fall. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patjo Posted March 3, 2006 Author Share Posted March 3, 2006 Ok, tackar så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 Dammar av tråden och undrar om man kan registrera en bil som ombyggt fordon mer än en gång? Om man t.ex. vill bygga en 356 replica och använda en beach buggy som donator av plattan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 8, 2006 Share Posted October 8, 2006 Mmmmm, vilken bra idé Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 9, 2006 Share Posted October 9, 2006 Ja, det finns inga formella hinder mot att ett ombyggt fordon reggas igen som ombyggt fordon. Att bara byta kaross på ett buggybygge är inga problem alls. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 9, 2006 Share Posted October 9, 2006 Kan man använda ett limmat Elise-chassi, göra egen bakram o länkarmar, montera en S2000-motor och en T-Ford-kaross o regga den som amatörbyggd? Hypotetiskt? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 9, 2006 Share Posted October 9, 2006 Umm...ja, hypotetiskt :-) Problemet är väl kanske i första hand att ge sig på att modifiera en limmad konstruktion, det kan vara knepigt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 9, 2006 Share Posted October 9, 2006 Låter bra. VW-plattor från 60-talet i bra skick börjar bli sällsynta. Därimot finns det en del fula Beach Buggys till salu... Dessutom är den ju redan kortad. Gäller bara att kolla så det är rätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 9, 2006 Share Posted October 9, 2006 Trevlig idé!! Var kan man hitta en kaross? Eller formar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 9, 2006 Share Posted October 9, 2006 www.roadline.se Jag tror det är mitt nästa projekt. Vi får se. Det kostar ju en del pengar och garaget börjar bli fullt... :unsure: Men jag skulle vilja ha en 356 Speedster i Stratosilver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted October 9, 2006 Share Posted October 9, 2006 ....med rör ram, dubbla A-armar och mittmonterad R1-motor :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 9, 2006 Share Posted October 9, 2006 Fast det finns vässade 1835 cc folkamotorer på 150 hk MED chassi för 5 lapp sådär.... :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted October 12, 2006 Share Posted October 12, 2006 Kanske detta är ngt? För oss gbgare iaf.. http://www.blocket.se/vi/9688202.htm?ca=15_s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 12, 2006 Share Posted October 12, 2006 Titta där. Precis så. Har jag plats i garaget :unsure: .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Jag kämpar fortfarande imot.... :wub: Har ingenstans att ha den och det tar säkert 4-5 år innan det blir aktuellt..... :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 30, 2006 Share Posted December 30, 2006 En fråga till. Kan man registrera en 356-replica byggd på bubblaplatta utan papper som amatörbyggt fordon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 30, 2006 Share Posted December 30, 2006 Det beror ju på..."buggyundantaget" som säger att en kortad bubblaplatta kan räknas som ombyggt fordon (och inte amatörbyggt) kräver ju att motor, låda, bromsar osv. är original på plattan. Har man en platta där man byter exempelvis bromsar, motor och låda, så ska den reggas som amatörbygge. Så då ska det ju funka. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 30, 2006 Share Posted December 30, 2006 Och byta motor skulle kunna vara att ställa en 1600 på en platta som ursprungligen hade en 1200? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 30, 2006 Share Posted December 30, 2006 Ja, det är ett utmärkt exempel ;-) Men ska man regga som amatörbygge tycker jag man ska använda möjligheterna till att också få bättre väghållning och bromsar. Det finns ju massor av köpesprylar till bubbla som gör det hela bättre... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 30, 2006 Share Posted December 30, 2006 om du nu endå skall bygga en 356 som amatörbyggt fordon... varför inte ett rör schassie.. med motorn vänd framåt och en vettigare A arms framvagn... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 30, 2006 Share Posted December 30, 2006 Därför att jag i så fall vill bygga en exakt replika av en Porsche 356... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 30, 2006 Share Posted December 30, 2006 endå bättre... :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 6, 2007 Share Posted January 6, 2007 Neeeeej, nu börjar den mentala brottningsmatchen igen. Jag orkar inte, arrrgh... :surrender: Varför söker jag på blocket? http://www.blocket.se/vi/10462346.htm?ca=16_s Var i helvete ska jag ställa alla grejor är ju nästa fråga? Skönt att det är lite lång bort. Hade det varit närheten hade jag trillat dit. Nu blir det svårt rent praktiskt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 6, 2007 Share Posted January 6, 2007 som sagt sikken tur det är långt bort.. men sugen blir man ju... hoppas grejerna hamnar hos någon som får glädje av dom och inte på skroten.. :o :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 6, 2007 Share Posted January 6, 2007 Hamnar dom på skroten så åker jag fanimig och hämtar grejorna. Undrar varför han sänkt priset bara efter ett par dagar. Han vill nog bli av med det... Nej, nu satt jag och tänkte på stora släpkärror igen. Jag har helt enkelt inte plats om jag inte ska börja strö bildelar i trädgården och det går hon inte med på (det handlar om en villaträdgård i stadsmiljö, inte lantligt läge så det är inte aktuellt). Speciellt som jag inte kommer använda dom förens om ett par år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 6, 2007 Share Posted January 6, 2007 lider jag med...jag skall skrota av 7 st bilar...inte läge att hämta fler....just nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 fredrik annonsen på blocket är kvar... :racesmile: http://www.blocket.se/vi/10462346.htm?ca=16_s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Jag vet... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 "Allt för klumpsuma av 2500:- Kan disk vid snabb affär................" Ujjujjujj! Kan ingen hjälpa killen och rädda grejorna från skroten? :blink: Det är ju gratis, nästan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts