Micael Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Det börjar bli dags att titta på en hjälm att ha när man kör Locosten. Givetvis kommer jag att ha skinn/linneluva när jag finåker. Men på banträffar känns det bättre med en hjälm. Vad rekomenderar ni? Ska man ha intergral, jet etc. När jag i min ungdom körde motorcykel var det Nolan som gällde och om man hade råd så var en Arai drömmen, men jag misstänker att det har hänt en del på den biten. Quote
Jocke E Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Jag köpte en Roof Boxer och är otroligt nöjd med den. http://www.roof.fr/roofe/index.htm http://www.roof.fr/roofe/Ero5boxer.htm Quote
Håkan Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 För icke tävling är det en personlig smaksak med integral eller jet där de utseendemässiga preferenserna brukar ha stor inverkan. Själv föredrar jag integral som ger bättre skydd mot väder och vind när man kör utan vindruta. För tävling är endast integralhjälm godkänd i öppna bilar, så har du såna ambitioner finns det inget val. Samma sak med märke/modell, motorcykelhjälmar är normalt inte godkända för tävling med bilar utan de måste vara FIA godkända och dessutom kräver Svenska Bilsportförbundet att en integralhjälm får väga max 1500g. Peltor är det största märket i Sverige på bilhjälmar eftersom de har tagit fram hjälmar som matchar Bilportsförbundets krav på låg vikt. /Håkan L Quote
Jonte Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Jag har min svarta mc-hjälm som jag just nu inte kommer ihåg märket på. Men jag har provat Peltor och det är stor skillnad i vikt. Den Peltor jag provade vägde under 1kg, medans min mc hjälm ligger nog på 1.5kg minst. Quote
Megablade Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 (edited) Jag kan tipsa om att så länge man har vindruta så kan det kanske vara ok att ha öppen/vanlig hjälm(dock ej i tävling). Om man som jag har vindavvisare(eller inget alls) så tror jag att man märker redan på första provturen att en integralhjälm är att föredra. Dels sprutar man grus på sig själv när man svänger med framhjulen, och tänk att möta en långtradare och få ett stenskott mellan ögonen...eller en hummla. :( Edited February 10, 2006 by Megablade Quote
Matz Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Om man som jag har vindavvisare(eller inget alls) så tror jag att man märker redan på första provturen att en integralhjälm är att föredra. Kan bara hålla med.... Jag köpte en AIROH WARRIOR då jag började åka ATV. Den är både snygg, skön och relativt billigt! Det ända att anmärka på är att man inte kan stänga "luftintagen" som finns i "hakbyglen". Rek.pris är 1495:- men man kan hitta denna för 995:- i många affärer! Men som Håkan och Jonte skriver... när det gäller tävling så är det FIA godkända som gäller och då förslagsvis Peltor eller Bell!! Quote
Micael Posted February 10, 2006 Author Posted February 10, 2006 Man tackar för svaren. Då är det ju alltså en bilhjälm jag ska ha då. Klarar dom regn och så lika bra som en MC-hjälm? Quote
per fogelberg Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Fördelen med Peltor är att dom har inbyggda hörselskydd. Sedan så är inte Peltor FIA godskända som någon skrev här det är vårat förbund som godskänt dom pga vikten men i övriga eropa så är dom inte godskända förutom den blå varianten. Jag föredrar Peltor för deras komfort. Quote
Acke Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 ex: http://www.lindberg-import.com/webbshop/ http://www.khmotorsport.se/index.htm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.