Christian_Ängelholm Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Har fått tag i en motor från en Citroën BX 19 GTi. Någon som vet en vettig växellåda som kan tänkas passa på denna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 (edited) Citroën BX 19 GTi har samma block som Peugeot MI16 om någon vet en låda som passar MI16.... Saxat från Rejsa.nu... "Vi sysslar med att bygga en Locos med XU9J4 (samma motor som i 405MI16 och BX19GTi16V) Vi sätter ihop den med en Ford typ9(från en sierra) som är bra mycket smidigare än vad volvolådorna är. Vi använder Sierrabakaxeln. Vi använder ena gaveln från en BX-växellåda som vi håller på att modifiera för att ha istället för sprängkåpan på fordlådan." Annars kan du ställa en fråga på www.peugeot-sport-club.com Forum Eller så kan du bygga på något som redan är beprövat o lätt att läsa sig till här på forumet Ford Zetec 1.8 och en Ford växellåda Typ 9 du finner massor med info om detta här o på andra forum... Bil att plocka motor ifrån Blocket.se Edited February 9, 2006 by Zyxx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Har fått tag i en motor från en Citroën BX 19 GTi.Någon som vet en vettig växellåda som kan tänkas passa på denna? är det en bx gti eller en bx gti 16v? det finns två olika växellådor som ska passa bolt-on på XU-blocket. Rover SD-1 med sprängkåpan från en LDV-pilot diesel(engelsk postbil). om jag kommer ihåg rätt finns det nån lada niva med XU-diesel. Så enklaste sättet att få till rwd är bara att ta växellådan och fräsa ner den till en sprängkåpa. men riktigt så enkelt är det inte tyvärr. ingående axeln på en ford typ-9 är 35 mm för lång så jag har ägnat dagen åt att bygga en distankloss mellan växellådan och sprängkåpan. Axeln på fordlådan är 15mm i diameter och jag försöker hitta ett sätt att stödlagra den i vevaxeln där hålet är 16 mm :( Jag har tänkt använda saab 900 kopplingshydralik men det blir trångt så det blir att fräsa mera. bilder kommer snart i min byggtråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 känns för min enkla hjärna som du skulle tillverka fler satser av adapters... det finns nog avsättning om dom har rätt pris... på jobbet gör vi oftast en eller fler detaljer extra, då jobben oftast kommer i repris, och har man väl ställt in kan man likagärna göra flera... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian_Ängelholm Posted February 16, 2006 Author Share Posted February 16, 2006 (edited) Citroenmotorn blev såld.. Har fått tag på en annan motor nu, en V6 2.8 från en ford scorpio. Har några funderingar kring denna. 1. Det sitter en automatlåda på. Detta borde väl innebära mindre slitage på motorn? Eller är det tvärt om? 2. Vilken låda kan vara lämplig till denna motor? (vill ju inte köra runder med en automatare... ) Edited February 16, 2006 by Christian_Ängelholm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 1. Ja...jo, det kan man säga. 2. Manuell låda från Sierra, Scorpio eller Granada/Taunus/Capri V6 passar. Men ärligt talat, 2.8 har sina poänger men i en sjua tycker jag att en Pinto är lämpligare. Ska man absolut åka Fordsexa bör man välja 2.9 (Sierra/Scorpio) eller 2.5 från Mondeo, IMO. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.