Christian_Ängelholm Posted February 8, 2006 Share Posted February 8, 2006 Tänkte beställa justerbara dämpare från dampertech snart men jag har inte klart för mig vilka fjädrar, längd på dämpare o.s.v. Jag bygger med taunusbakaxel. Motor + växellåda är inte helt bestämt än, men tänkte våga mig på att beställa dämpare ändå. Fjädrarna kan man ju lätt byta ut om det skulle bli helt knas. Några förslag på dämpar/fjäder-komposition? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Skumma runt lite på webben och titta på vad andra byggare med liknande set-up har för värden. Ta sedan ett medelvärde. Borde inte bli helt fel. Eller så köper du väghållningsboken av Göran Malmberg (Se rejsa.nu) Då kan du med lite räknande bestämma vilka fjädrar du behöver. Jag har haft 160 lbs bak (Sierra delad) och 275 lbs fram, men jag tyckte det blev för mjukt så jag har beställt 250 lbs bak och 350 lbs fram. Får se om det blir bra. Fjädrar kan du bl.a. köpa hos Roadster Bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian_Ängelholm Posted February 9, 2006 Author Share Posted February 9, 2006 Borde man välja 2" eller räcker det med 1 3/4" diameter bodies? 12/16mm rods? Bushes/Bearings? Vad har ni andra valt? Någon mer som tänkt beställa från dampertech? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Se till att välja dämpare med "rätt" grejor vid infästningarna. Vissa fabrikat har alldeles för mjuka bussningar som inte håller speciellt länge vid aktiv körning !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Hej!Jag har ett förstorat bokchassi,pintomotor,dedionaxel samt svetsat golv. 12" dämpare med 350 fjäder fram.GTS Locostdampers 14" dämpare med 200 fjäder bak.Dampertech Detta fungerar perfekt.Dampertech´s prylar verkar riktigt bra. mvhPixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian_Ängelholm Posted February 9, 2006 Author Share Posted February 9, 2006 Hej!Jag har ett förstorat bokchassi,pintomotor,dedionaxel samt svetsat golv.12" dämpare med 350 fjäder fram.GTS Locostdampers 14" dämpare med 200 fjäder bak.Dampertech Detta fungerar perfekt.Dampertech´s prylar verkar riktigt bra. mvhPixbo Ok, tack för info! Vad har dina dämpare för mått utdraga/hoptryckta? När man beställer vill de väl veta: * Längd på dämparen * Diameter på dämparen * Diameter på "rod" * Mått utdragen/hoptryckt * Bussningsalt. * Hårdhet/längd på fjädrar Något mer? Jag har tänkt mig följande: Fram: * Längd: 12" * Diameter dämpare: 2" * Diameter "rod": 12mm * Mått utdragen/hoptryckt: ??? * Bussning: vanliga? * Fjädrar: 300lbs längd 8" Bak: * Längd: 14" * Diameter: 2" * "rod": 12mm * utdragen/hoptryckt: ??? * Bussning: vanliga? * Fjädrar: 200lbs längd 8" Ser det helt knas ut det som är ifyllt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 12, 2006 Share Posted February 12, 2006 Ok, tack för info!Vad har dina dämpare för mått utdraga/hoptryckta? När man beställer vill de väl veta: * Längd på dämparen * Diameter på dämparen * Diameter på "rod" * Mått utdragen/hoptryckt * Bussningsalt. * Hårdhet/längd på fjädrar Något mer? Jag har tänkt mig följande: Fram: * Längd: 12" * Diameter dämpare: 2" * Diameter "rod": 12mm * Mått utdragen/hoptryckt: ??? * Bussning: vanliga? * Fjädrar: 300lbs längd 8" Bak: * Längd: 14" * Diameter: 2" * "rod": 12mm * utdragen/hoptryckt: ??? * Bussning: vanliga? * Fjädrar: 200lbs längd 8" Ser det helt knas ut det som är ifyllt? En liten tanke här... Om man tänkt sig köra med krängningshämmare, låt oss säga fram, så bör man ju ta med det i beräkningarna. Enligt min erfarenhet så bör man ha en ngt mjukare fjäder om man lägger till krängningshämmare. Låt oss tänka såhär; Du har en bild med säg 350 lbs fram och 200 lbs bak och den är välbalanserad med en lätt understyrning (att föredra på bana) men du har lite mer roll än du önskar och kanske svårt att få den pulvret i asfalten ut ur böjarna. Den lätta understyrningen beror ju då på att du har en ganska hård fjäder fram. För att få mindre roll (krängning) monterar man en krängningshämmare som går att justera i några olika lägen. Då bör man rimligtvis byta fjädrar till tex 300 lbs och justera krängningshämmaren tills man har samma grav av understyrning som innan. Detta förutsätter att man samtidigt justerat stötdämparen för att passa fjädern. Totalt sett ska detta leda till mer mekaniskt grepp och att bakaxeln bättre ligger an mot asfalten ut ur kurvorna. Någon som vill kommentera? Har jag tänkt rätt? Hårda fjädrar kan i viss måna kompensera roll men har ju som bekant andra sidor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted February 12, 2006 Share Posted February 12, 2006 Hej! Om jag fattat rätt så har du byggt ramen efter Letos ritningar? I så fall borde fjädrarna fram vara 14" och bak 13". Jag kör själv med 14" Dampertech både bak och fram, men få fick jag bygga små "stötdämpattorn" bak... Jag har 2" diameter och jag tror jag valde 175/325 i hårdhet. Std-kittet brukar vara 175/275, men med en tung pinto i fronten gick jag upp i hårdhet något. Fördelningen mellan infjädring och utfjädring brukar ofta väljar 2/3 - 1/3. Genomslagsgummit tar 1" av stötdämparens användbara längd, så på 14-tummarens användbara 4" blev det 2" in och 1" ut kvar. Nya fjädrar är skapligt billigt, så det kan man experimentera med, att få rätt inbyggnadslängd är nog viktigare i detta läget. Lycka till! Bengt PS. Åker till England (London/Dartford) på två veckors jobb i morgon bitti, men jag vet inte vad jag ska köpa med mig tillbaka!?! En diff till Atlas-axeln står högst på listan, men var hittar man det i en hast? Hjälp! DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian_Ängelholm Posted February 12, 2006 Author Share Posted February 12, 2006 (edited) Hej!Om jag fattat rätt så har du byggt ramen efter Letos ritningar? I så fall borde fjädrarna fram vara 14" och bak 13". Om jag skulle beställa 14" & 13" från dampertech skulle det innebära "part no:" 140/095B12-12 fram och 130/090B12-2 bak. Detta enl. pdf katalogen på deras sida. Stämmer detta? Vill vara säker innan jag beställer så det inte blir fel. Tack för info!!! Edited February 12, 2006 by Christian_Ängelholm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Jag har beställt nya fjädrar från Bosse på Roadster Bil. Samtidigt föreslog jag en "fjädertest-dag" i vår, där vi kan få testa olika fjäderkombinationer. Jag föreställer mig att det finns ett stort intresse av att kunna testa med olika hårdhet och se vad det gör. Samtidigt framhöll jag för Bosse att det kan vara ett bra tillfälle att knyta kontakter, samtidigt som han också kan visa upp sitt övriga sortiment. Har inte fått hans reaktion än.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian_Ängelholm Posted February 15, 2006 Author Share Posted February 15, 2006 Kan någon som har beställt dämpare från dampertech skriva vilket "part no" ni beställde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tryggen Posted February 19, 2006 Share Posted February 19, 2006 Jag köpte 130/090 B12 och 120/085 B12 från Dampertec Ring dem och resonera om lämpliga fjädrar de verkade ha bra kontroll på vad som används i Locost chassin. Mitt bygge är en bok ram med en lätt Toyota motor och Escort-axel Hälsningar Tryggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.