Jump to content

Spindel-alternativ....


ezroller

Recommended Posts

Lite efterforskningar har visat att det inte är helt lätt att hitta taunus-spindlar.

Volvo 140-spindlar är ju ett alternativ men de har ju en viss nackdel när det gäller höjden såvitt jag förstått?

Opel finns ju oxå.. men hur e det med höjden på dessa?

Och vad finns det för alternativ för broms-ok? På både taunus o 140 går det ju som bekant att klämma på 240-ok som har ordentligt med "kläm".

En annan tanke som kommit upp är att använda spindlar från Snaabel 900 (OG) där man strippat bort drivaxeln.

Jag skulle tycka det vore skönt att slippa räkna på a-armarnas längder osv. och kunna använda något beprövat på första bygget!

Så vad sägs?

Erfarenheter, idéer och ritningar/beskrivningar kanske? :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Vad är skillnaden mellan ett 140 ok och ett oventilerat 240 ok förutom

att volvo bytte från tum till mm gängat.

Någon som kan svara på det? ;)

Jag kan inte nämna något mer än gängan på rak arm....

240:ins ok har väl dubbla ingångar så att det är två bromskretsar på varje framhjul. Det saknade väl 140:in om jag inte minns fel.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

240:ins ok har väl dubbla ingångar så att det är två bromskretsar på varje framhjul. Det saknade väl 140:in om jag inte minns fel.

/Daniel

nix jag har dubbla ingångar på mina 140 ok.

240 har dubbla med utom på de som har ABS bromsar de har bara 1 ingång.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har tittat på att använda saab 99/900 spindlar.

Saab 99/900 har några fördelar:

jag har flera omgångar fälgar på deras 4x114,3 bultcirkel.

det finns gott om miniliteliknade fälgar på den bultcirkeln.

det är tyvärr inte så många bilar annars som kör med den bultcirkeln utom nån gammal

toyota celica.

Spindeln på saab 99 har bultad styrarm vilket gör att man kan byta ut styrarmen för att justera ackerman och styrresponsen.

orginalbromsarna är enkolvsok och inga under av effektivitet men har inbyggd handbroms.

Ford har samma splines på sina drivknutar som saab.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tittat på att använda saab 99/900 spindlar.

Saab 99/900 har några fördelar:

jag har flera omgångar fälgar på deras 4x114,3 bultcirkel.

det finns gott om miniliteliknade fälgar på den bultcirkeln.

det är tyvärr inte så många bilar annars som kör med den bultcirkeln utom nån gammal

toyota celica.

Spindeln på saab 99 har bultad styrarm vilket gör att man kan byta ut styrarmen för att justera ackerman och styrresponsen.

orginalbromsarna är enkolvsok och inga under av effektivitet men har inbyggd handbroms.

Ford har samma splines på sina drivknutar som saab.

Spindlarna från -88 och framåt har ju 4 x108 annars.

Samma som tex. en fårrdar, Vovlo 850 4-bult osv.

Dock annan storlek på navcentyrum där men det är inte särskilt komplicerat att antingen krympa på en ring eller borra upp fälgen en aning.

Dessa spindlar har ju dessutom ett betydligt bättre ok.

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen på 900/99 spindlarna kommer ju iochförsig direkt om man tänkt ha dem i framvagnen, spindelaxellutning på 12 grader.

Förklara för alla obildade puckon som jag... :D

Link to comment
Share on other sites

Diravi: Förklara vad problemet med axellutningen är och vad det innebär i praktiken!!!

En annan e ju fortfarande gröngöling på hjulupphängning... :P :prop: :blink:

Spindelaxellutning (statiskt beroende på spindel) är lutningen på 'tänkt' axel som skär genom övre och undre spindelled(lutning i förhållande till hjulet vid 0 camber), om den 'axeln' lutar mycket så kommer du att få ett hjul som går mot positiv camber vid rattutslag, vilket vi i största mån vill undvika på ytterhjulet, då det resulterar i att vi kör på däckssidan istället för på slitbanan.

moderat Spindelaxellutning i kombination med caster (styraxelns lutning i längsled) ger negativ camber, vilket uppskattas, men med extrema spindelaxellutningar måste även caster vara extrem, vilket leder till andra mindre önskvärda effekter.

spindelaxellutning kring 5 grader är att eftersträva på en bil avsedd att köras aktivt på kurviga vägar.

Lite efterforskningar har visat att det inte är helt lätt att hitta taunus-spindlar.

Volvo 140-spindlar är ju ett alternativ men de har ju en viss nackdel när det gäller höjden såvitt jag förstått?

Opel finns ju oxå.. men hur e det med höjden på dessa?

Och vad finns det för alternativ för broms-ok? På både taunus o 140 går det ju som bekant att klämma på 240-ok som har ordentligt med "kläm".

En annan tanke som kommit upp är att använda spindlar från Snaabel 900 (OG) där man strippat bort drivaxeln.

Jag skulle tycka det vore skönt att slippa räkna på a-armarnas längder osv. och kunna använda något beprövat på första bygget!

Så vad sägs?

Erfarenheter, idéer och ritningar/beskrivningar kanske? :)

Jag har ritat lite på en framvagn baserad på 140-spindlar, och det går med dem att få riktigt drägliga egenskaper. Annars är Citroen CX-spindlarna riktigt fina i geometrin.

Helst skulle jag bygga egna spindlar, med justerbarhet på vissa mått, så man får "full kontroll" :)

Link to comment
Share on other sites

Spindelaxellutning (statiskt beroende på spindel) är lutningen på 'tänkt' axel som skär genom övre och undre spindelled(lutning i förhållande till hjulet vid 0 camber), om den 'axeln' lutar mycket så kommer du att få ett hjul som går mot positiv camber vid rattutslag, vilket vi i största mån vill undvika på ytterhjulet, då det resulterar i att vi kör på däckssidan istället för på slitbanan.

moderat Spindelaxellutning i kombination med caster (styraxelns lutning i längsled) ger negativ camber, vilket uppskattas, men med extrema spindelaxellutningar måste även caster vara extrem, vilket leder till andra mindre önskvärda effekter.

spindelaxellutning kring 5 grader är att eftersträva på en bil avsedd att köras aktivt på kurviga vägar.

Jag har ritat lite på en framvagn baserad på 140-spindlar, och det går med dem att få riktigt drägliga egenskaper. Annars är Citroen CX-spindlarna riktigt fina i geometrin.

Helst skulle jag bygga egna spindlar, med justerbarhet på vissa mått, så man får "full kontroll" :)

Tackar Diravi!

Det var svar av den här typen jag var ute efter.

Och det låter ju som att det är 140-spindlar som gäller ändå.

Tillgänglighet och att det är enkelt att fläska på vettiga ok och skivor talar till deras fördel.

Lär väl bli McSorley 7+4 som jag kommer utgå ifrån, så då behövs därmed en beprövad lösning för a-armarna och deras infästningspunkter.

Är inte helt borta på hur det ska funka i teorin men det är ändå en bit kvar till att jag börjar räkna på det själv.

Kanske någon har en beprövad desig för 140-spindlarna och McSorley 7+4 liggande? :D

Link to comment
Share on other sites

Var det inte någon som dissade 140 spindlarna stenhårt

här på forumet för inte allt för länge sedan???

Jag minns inte bara vem det var...

Jag har själv likt många andra 140 spindlar och upplever min bil som

väl fungerande, så jag tycker det är en bra väg att gå.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte någon som dissade 140 spindlarna stenhårt

här på forumet för inte allt för länge sedan???

Jag minns inte bara vem det var...

Jag har själv likt många andra 140 spindlar och upplever min bil som

väl fungerande, så jag tycker det är en bra väg att gå.

Jodå, jag dissade dem ganske rejält, iochförsig inte på funktionella grunder, utan på estetiska.

Men 140-spindeln kräver ganska rejäl lutning på undre bärarmen, då får man en geometri.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte någon som dissade 140 spindlarna stenhårt

här på forumet för inte allt för länge sedan???

Jag minns inte bara vem det var...

Jag har själv likt många andra 140 spindlar och upplever min bil som

väl fungerande, så jag tycker det är en bra väg att gå.

Låter ju bra. :)

Lutar mot 140-spindlar...

Hur har du byggt din ram?

Är det en bok-ram eller är den breddad?

Vet att du använt 240-bakaxel och S80-fälgar med ändrad ET.

Så motsvarar din spårvidd en 740-bakaxels med normal 740-ET (25mm)??

Har bilen några tendenser att snabbt växla mellan under- och överstyrt tex. om man går hårt på curbsen vid bankörning?

Tankar om egentillverkade spindlar kom upp tidigare, det var väl Diravi som talade om detta...

Man kan väl anta att om man ska ha ngt både starkt och lätt så lär väl tyvärr inte NC-fräst vara ngt alternativ utan det borde väl vara smidet som gäller för bästa hållfasthet.

Alternativt ngt man gör i kraftig stålplåt ungefär som uprights till bakvagn baserad på A-armar och sierra/skårp-diff.. men i framhjulet behövs ju lite nättare saker...

Hur långt har tex. Diravi kommit idessa tankar?

Någon annan?

Inte så aktuellt för min del till detta bygget, men kanske ngt att fundera på till nästa bygge. :D

Link to comment
Share on other sites

Tankar om egentillverkade spindlar kom upp tidigare, det var väl Diravi som talade om detta...

Man kan väl anta att om man ska ha ngt både starkt och lätt så lär väl tyvärr inte NC-fräst vara ngt alternativ utan det borde väl vara smidet som gäller för bästa hållfasthet.

Fräser man spindlarna i rätt material så håller dom garanterat!! Alumec(7075) lätt och STADIGT!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag hadde tänkt mig lite enklare lösningar, :) Men alla detalgerna är inte utarbetade ännu.

Plockar man axeltapp från exempelvis en saab-99 bakaxel så är den skruvad mot bakaxeln, så den torde vara enkel att fästa upp i annat, 900 har en annan axeltapp(cylindrisk) och anda hjullager, och den är inte skruvad, men den borde vara möjlig att använda den med, alternativt svarva en ny tapp, den behöver ju inte vara härdad eller något.

Många framhjulsdrivna bilar har skruvad axeltapp bak, så tar man nav och tapp från en valfri bil, monterar på bra utformad spindel, och man kan helt plötsligt styra både det ena och det andra själv.

Link to comment
Share on other sites

Fräser man spindlarna i rätt material så håller dom garanterat!! Alumec(7075) lätt och STADIGT!!!

Hmm.. det är ju ganska jobbiga laster på spindlar.. både olika former av drag- vrid- & skjuv-belastningar.

Gäller ju VERKLIGEN att man gör simuleringar i dator innan och får fram en modell som verkligen håller.

Alu-legreringar är ju dessutom helt stumma och utmattas på ett helt annat sätt än smidesjärn... vilket de flesta spindlar ändå är gjordea av.

Det är ju ändå delar som man vill ska varna lite innan de smäller av.

De jag VET har framspindlar av alu är ju lite olika hondor... och givetvis rena sportbilar.

Men de har ju lite andra resurser att räkna o testa fram sånt där..

Link to comment
Share on other sites

De jag VET har framspindlar av alu är ju lite olika hondor... och givetvis rena sportbilar.

Men de har ju lite andra resurser att räkna o testa fram sånt där..

Sen en massa Citroener, men de kanske är att räkna som sportbilar ;)

Link to comment
Share on other sites

fråga har citroéng spindeltappen i alu/lättmetall eller bara spindeln i alu/lättmetall..

iofs så har dom spindlar som sitter på Triumph / mindre äldre lotus en demonterbar spindeltapp

som sitter med kona och en låsmutter i den smidda spindeln... men då tappen är förhållandevis klen och naven har tum delning motsvarande ca 4*96 mm :(

Det kanske finns andra framspindlar ,där tappen sitter fäst med en mutter??

det verkar ju som har man tappen, så går resten förhållande lätt att tillverka men ....???

:racesmile:

okey överallt där jag skrivit spindeltapp ändra det mentalt till axeltapp.... mer än trött så här på söndagar... solly...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

fråga har citroéng spindeltappen i alu/lättmetall eller bara spindeln i alu/lättmetall..

iofs så har dom spindlar som sitter på Triumph / mindre äldre lotus en demonterbar spindeltapp

som sitter med kona och en låsmutter i den smidda spindeln... men då tappen är förhållandevis klen och naven har tum delning motsvarande ca 4*96 mm :(

Det kanske finns andra framspindlar ,där tappen sitter fäst med en mutter??

det verkar ju som har man tappen, så går resten förhållande lätt att tillverka men ....???

:racesmile:

De citroener jag vet har aluspindlar har ingen spindeltapp, de har spindelleder. (spindeltappar trodde jag man övergav på trettiotalet ;) )

Och spindeln är i aluminium, med integrerat alubromsok, och hjullagret sitter skruvat.

EDIT:

Hmm, menade du axeltapp, citroener har inte axeltapp i styrspindeln då de är framhjulsdrivna, de har ju en drivaxeln genom hjullagret.

Däremot har exempelvis citroen CX en axeltapp i stål som är skruvad i bakre bärarmen (bärarmen är aluminium) , den skulle förmodligen fungera bra om man vill ha den bultdelningen.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

De citroener jag vet har aluspindlar har ingen spindeltapp, de har spindelleder. (spindeltappar trodde jag man övergav på trettiotalet ;) )

Och spindeln är i aluminium, med integrerat alubromsok, och hjullagret sitter skruvat.

EDIT:

Hmm, menade du axeltapp, citroener har inte axeltapp i styrspindeln då de är framhjulsdrivna, de har ju en drivaxeln genom hjullagret.

Däremot har exempelvis citroen CX en axeltapp i stål som är skruvad i bakre bärarmen (bärarmen är aluminium) , den skulle förmodligen fungera bra om man vill ha den bultdelningen.

En jobbig sak med Citroen-spindlar är ju just att de är citronen!

Inte direkt så att det kryllar av CX:or på skrotarna och dessutom har de en jobbig kombination av bultmönster och navhål. Det integrerade bromsoket har säkert sina poäng men det begänsar ju urvalet av skivor, belägg osv. Har inte hittat racing-belägg för CX hos någon av de handlare jag känner till här i Sverige.. så även om dte säkert finns innebär det sannolikt att när man desperat behöver nya skivor eller belägg så är det 6 veckors leveranstid.. känns ju sådär.

Kollade även utbudet av hjul (fälgar) och det var inte månag som lagerförde CX-hjul.

De som fanns i samma bultcirekel/ET/navhål var för Peugot Boxer och inte direkt lättvikts.. :P

Link to comment
Share on other sites

Annars använder Alfa samma bultcirkel som CX, (5X98) och vill man så kan man använda fälgar med bultcirkel 5X100, som exempelvis VW använder. Och förmodligen vill man ha fälgar med lite mindre ET än CX orginal, på en CX-spindel, då man annars får styrradie 0mm

Sen så torde behovet av racingbromsbelägg vara i princip obefintligt med CX-bromsar på en Se7en, då var framhjul för sig normalt på en CX tar upp nästan samma vikt som en hel seven så blir bromsarna rejält överdimentionerade :)

Delar köpes från Autofrance, oftast är leveranstiden ett till två dygn.

Sen så är det ju svårt att hitta Citroener på skrotarna nuförtiden, det är sant, (man skrotar ju inte en CX längre) men pratar man med nån som håller på med citroener brukar det gå att få loss delar till betydligt lägre pris än vad skrotfirmorna skall ha.

Link to comment
Share on other sites

Sen så torde behovet av racingbromsbelägg vara i princip obefintligt med CX-bromsar på en Se7en, då var framhjul för sig normalt på en CX tar upp nästan samma vikt som en hel seven så blir bromsarna rejält överdimentionerade :)

Grejen med racing-belägg är inte hur mycket vikt man ska stoppa utan hur mycket värme de tål.

Körs gatbelägg hårt måste de vara STORA i förhållande till vikten för att man inte ska steka dem på bana.

Likadant med racing-skivor; de är behandlade för att ev. spänningar ska vara borttagna och därmed tål de att köras rödglödgade utan att slå sig.

En annan aspekt är att när man börjar skruva breda R-däck på en lätt bil så börjar man uppleva belastningar på bromsarna som från en betydligt tyngre bil. Mna stannar på betydligt färre antal meter helt enkelt, vilket leder till att man bromsar senare, och därmed kör fortare.

Bromskapacitet och väghållning gör mer för bra varvtider än hög motoreffekt! :D

Så möjligheter att uppgradera bromsarna känns som ganska viktigt för mig.

Och i det hänseendet känns det rimligare med taunus-spindlar tom. :)

Och då kommer vi till frågan; är Granada-spindlarna likadana som Taunusens fast med 5-bultat?

Link to comment
Share on other sites

Grejen med racing-belägg är inte hur mycket vikt man ska stoppa utan hur mycket värme de tål.

Körs gatbelägg hårt måste de vara STORA i förhållande till vikten för att man inte ska steka dem på bana.

Likadant med racing-skivor; de är behandlade för att ev. spänningar ska vara borttagna och därmed tål de att köras rödglödgade utan att slå sig.

En annan aspekt är att när man börjar skruva breda R-däck på en lätt bil så börjar man uppleva belastningar på bromsarna som från en betydligt tyngre bil. Mna stannar på betydligt färre antal meter helt enkelt, vilket leder till att man bromsar senare, och därmed kör fortare.

Bromskapacitet och väghållning gör mer för bra varvtider än hög motoreffekt! :D

Så möjligheter att uppgradera bromsarna känns som ganska viktigt för mig.

Och i det hänseendet känns det rimligare med taunus-spindlar tom. :)

Och då kommer vi till frågan; är Granada-spindlarna likadana som Taunusens fast med 5-bultat?

Jovisst är bromsarna viktiga, men med tanke på att bromsarna på en CX är överdimentionerade redan på en CX lär du inte kunna få upp temperaturen på dem tillräckligt med en så lätt bil som en seven, för att racingbeläggen skall fungera, som bekant så måste ju racingbelegg upp lite i temperatur för att börja greppa. så bromskapaciteten med CX bromsar kommer vara högre än med taunusbromsar, även om du kör orginal på CX-bromsarna och racing på Taunusbromsarna.

Link to comment
Share on other sites

Jovisst är bromsarna viktiga, men med tanke på att bromsarna på en CX är överdimentionerade redan på en CX lär du inte kunna få upp temperaturen på dem tillräckligt med en så lätt bil som en seven, för att racingbeläggen skall fungera, som bekant så måste ju racingbelegg upp lite i temperatur för att börja greppa. så bromskapaciteten med CX bromsar kommer vara högre än med taunusbromsar, även om du kör orginal på CX-bromsarna och racing på Taunusbromsarna.

Kör man bana så är ju för kalla belägg knappast ett problem, det vet ju alla som gjort ngt sånt.

Lär inte ha taunus-ok på taunus-spindlarna.

Det troliga är att det blir 240-ok och Brembos slitsade, Tar-OX eller liknande.

Och när man känner sig rik ngn sorts eftermarknads-ok med plats för större belägg och skivor. :D

Efter lite lurande står det nu mellan Fård Anus (sorry, läst för mycket av Jocke Lindengren) Våvlå ättfötti.

Vad det blir styrs nog av vad jag kommer över först. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...