Lars H Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Jag var i kontakt med sfro i dag, då jag sa att jag tänkt använda Volvos 2.0t alu motor i mitt bygge ville han att jag ska förstärka McSorley 7+4 ram. Dels med kryss stag i golv mm. Är det någon som har ritningar eller bilder på lämpliga förstärkningar vore det till stor hjälp. Jag funderar på att svets golv och en del av torpeden samt rygg, om möjligt ska jag använda plåt med hög hållfastighet typ den plåt som man har som förstärkning i nya bilar så att tjocklek och vikt kan hållas ner. :prop: m.v.h Lars H. Quote
Arrowsmith Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Jag var i kontakt med sfro i dag, då jag sa att jag tänkt använda Volvos 2.0t alu motor i mitt bygge ville han att jag ska förstärka McSorley 7+4 ram.Dels med kryss stag i golv mm. Är det någon som har ritningar eller bilder på lämpliga förstärkningar vore det till stor hjälp. Jag funderar på att svets golv och en del av torpeden samt rygg, om möjligt ska jag använda plåt med hög hållfastighet typ den plåt som man har som förstärkning i nya bilar så att tjocklek och vikt kan hållas ner. :prop: m.v.h Lars H. Jag har sett ritningar på detta från Australien om jag minns rätt.. Är det någon som har dom sparade?? jag hade det inte tyvärr Quote
Acke Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 jag har några document om förstärkningar, men jag vet inte om det är bokramen eller om det bara menas generellt... Quote
kimmen Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Jag har oxå sett ritningar från australien på förstärkningar, men dom (ett gäng ingengörer) :icon_smartass1: tog bort mer än dom satte dit (satte bara pinnarna på rätt ställe). Deras chassie blev om jag minns rätt ca 40% vridstyvare. Jag är inte riktigt med vad krysset i golvet ska förbättra för svaghet som har med motorn att göra??? :blink: Quote
Jocke E Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Jag är inte riktigt med vad krysset i golvet ska förbättra för svaghet som har med motorn att göra??? En vild gissning är att de tar bättre upp de krafter som ramen utsätts för när bakvagnen får order från motorn att nu sjutton bär det iväg framåt... Detta lite beroende förståss hur man väljer att konstruera bakvagnen. Quote
Sonett7 Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Här finns dels textdokumentet och även bilder från ett test... http://locost7.info/mirror/aussiemods.php Quote
Arrowsmith Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Här finns dels textdokumentet och även bilder från ett test...http://locost7.info/mirror/aussiemods.php Det är dom jag menar , just det !! Quote
kimmen Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Här finns dels textdokumentet och även bilder från ett test...http://locost7.info/mirror/aussiemods.php 100% vridstyvare, 4,5 kg lättare är inte illa. :icon_smartass1: Skulle nog hellre använda mej av dessa dokumenterade förstärkningar än SFRO-killens förslag som förmodligen är en ren gissning. :image018: Quote
Lars H Posted January 26, 2006 Author Posted January 26, 2006 100% vridstyvare, 4,5 kg lättare är inte illa. :icon_smartass1: Skulle nog hellre använda mej av dessa dokumenterade förstärkningar än SFRO-killens förslag som förmodligen är en ren gissning. :image018: :P Tack för alla bra svar. Jag har sänt över en fil på förslaget på förstärkning till SFRO killen och frågat om han godtar den ändring av ramen. Väntar nu på svar. Då jag bygger med delad axel bak behåller jag nog även de rören som man kan avstå i från. Quote
kimmen Posted January 27, 2006 Posted January 27, 2006 Angående SFRO killens förslag att lägga ett kryss i golvet så kan sånt sabba hela ramen om det inte är ordentligt genomtänkt. :busted_cop Tanken kan vara att golvet ska ta upp vissa krafter med ett visst flex, en förstärkning skulle då flytta dessa krafter till en annan del av ramen som kanske inte alls är dimesionerad för att klara detta, och vips så har man gjort en försämring. Säger inte att SFRO killen har gjort fel men det är lätt att tro att mer järn = starkare Quote
BeLo Posted January 27, 2006 Posted January 27, 2006 ...Är det någon som har ritningar eller bilder på lämpliga förstärkningar vore det till stor hjälp... Hej! Bidrar med några bilder på de förändringar som jag gjort. Sevenramen har två svaga områden, de stora öppningarna i motorrummet och sittbrunnen. Båda måste givetvis vara stora öppningar pga motor och passagerare, men att minska dessa öppningar så mycket som möjligt är önskvärt. I motorrummet har jag gjort förstärkningar i två plan. Dels de vanligt förekommande snedstagen i horisontalplanet i ramens överkant. Desutom har jag dragit rör från mitten av motorrummets bakkant ner mot motorfästena. Eftersom motorn normalt står (och böjer) mitt på de undre rören i motorrummet känns det bra att ta upp dessa krafter, förrutom att det troligen bidrar till vridstyvheten. För att minska sittbrunnens öppning har jag svetsat in tvärröret som rattstången sitter fäst i in i ramen och även förbundit den med kardantunneln. Man inbillar sig att en Sevenram är otroligt vridstyv, åtminstone gjorde jag det tills nyligen. Vi råkade lyfta garagepolarens Volvo-baserade bygge med garagedomkraften i höger undre främre A-armsfästet samtidigt som vi hade en snedstötta fastpunktad från mitten av motorrummets bakre del till vänster fram (som på mina bifogade bilder). När vi lyfte, med motorn i, släppte det sneda röret och vi hade plötsligt en spalt på 5 mm! När vi släppte ner bilen igen försvann spalten. Jag blev otroligt förvånad! Betänk att vi lyfte ganska nära bilens centrum, en Seven-ram är ju trots allt ganska smal. Full last från ett framhjul långt ut på A-armarna lär ge betydligt större deformationer. Fler bilder finns på http://groups.msn.com/Super7Karlstad. Hälsningar, Bengt Quote
ezroller Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Har sjäv funderat en hel del på vila typer av förstärkningar man kan vilja göra. Det som bekymrat mig mest är hur man förstärker sitt-utrymmet för att klara en avåkning så bra som möjligt. Det troliga är att jag kommer gå upp i dimension på ett antal av de viktigaste delarna och integrera dem med störtbågen. Dessutom lär jag "triangulera" en del ytor som inte är triangulerade med plåt. Detta ska oxå skydda mot inträngning är det tänkt. Förhoppningsvis ska jag kunna få hjälp av en polare på ett konsultbolag som sysslar med just hållfasthets-breäkningar/simuleringar ät bla. Volvo. Jag misstänker att mina modifieringar kommer lägga på ett antal kilon på vikten men det kan det vara värt om det innebär att man klarar en sk. t-bone utan att bli invalid. :) En positiv bi-effekt lär ju bli att ramen klarar mer motor utan att bete sig underligt. Quote
Liftarn Posted March 11, 2006 Posted March 11, 2006 Har sjäv funderat en hel del på vila typer av förstärkningar man kan vilja göra. I Australien testar man tydligen chassits vridstyvhet hos amatörbyggda bilar så de brukar göra några ändringar jämfört med bokchassit. Se http://locost7.info/mirror/aussiemods.php Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.