Jump to content

Abs plast.


Marcus a

Recommended Posts

Det blir lite svårt då ABS används för det mesta till vakumformning, men det går dock säkert att göra .

tyvärr så är smälttempen på ABS 180-230 grader , det blir lite småsvårt att hantera.

Vad är det tänkt att du ska göra?

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Små grejer som går in i ugnen är inga problem Fäst skivan i en ram in i ungnen tills plasten är geleartad tryck fast över vakumbordet ( masonitlåda med ovansidan perforerad med hål och tillkoplad damsugare) och vips så har du din pryl. Detta tarvar en hel del övning men är inte specielt svårt. Jag har använt tekniken då och då med inproviserad utrustning med gott resultat. främst huvar i klarplast till modellflygplan.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Funderare på att göra bakspeglar till bilen i plast. Kunnde ju vara skoj att prova på också:)

Hur får man ta i plasten då? Eller är det bara att smälta ner mammas matlådor:)?

Någon som vet var man kan läsa lite mera om det?

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inte men tag en masnnitskiva och borra typ 3mm hål med 15 mm lucka. fäst denna skiva på valfri låda och kopla till damsugaren. fäst plasten i en stabil ram med samma mått som masoniten med tätningslist på den sidan som skall presas mot lådan. fäst din form på masoniten med en distans anars får du en radie mellan formen och lådan. värm plasten och dra över den. Jag personligen skulle aldrig använda dena metod för backspeglar. Jag skulle överväga den om det var större serier än två eller om man vill forma klarplast. Till speglar skulle jag helt klart använda epoxy och mycket tunn glasväv absulut ej matta. Lätt starkt enkelt.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Såg ett par backspeglar för ett tag sedan som endast vägde 88g styck kompeta med fäste å allt. Har fått en idé om att försöka göra en lättare :) Kan ju vara skoj att testa.. Plast är lättare än fibrer.

Är inte riktigt med dej på vacum lådan men ska försöka lite så blir det nog bra i slut ändan:)

Tyvärr inte men tag en masnnitskiva och borra typ 3mm hål med 15 mm lucka. fäst denna skiva på valfri låda och kopla till damsugaren. fäst plasten i en stabil ram med samma mått som masoniten med tätningslist på den sidan som skall presas mot lådan. fäst din form på masoniten med en distans anars får du en radie mellan formen och lådan. värm plasten och dra över den. Jag personligen skulle aldrig använda dena metod för backspeglar. Jag skulle överväga den om det var större serier än två eller om man vill forma klarplast. Till speglar skulle jag helt klart använda epoxy och mycket tunn glasväv absulut ej matta. Lätt starkt enkelt.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Du gör defenitivt lättare speglar i glas än i abs. ABS används uteslutande för prisets skull den mattan som jag tänker på väger mellan 12 - 50g / m2.

Jag skall fortsätta och leta om jag har någon bild.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

12-50g finns det sådana mattor :) Har bara stöt på 300g som minst. Vart kan man hitta en sådan? Eller är det typ c-glas yttmatta du menar?

Anledningen till att jag ville ha abs är att det är mera strycktåligt. Visst kan man göra en lätt och tunn spegel i glas men den blir så skör då tror jag.. Men det kanske funkar!?

Eller vad tror du?

Du får gäran leta reda på en bild på den åt mej:)

M

Link to comment
Share on other sites

Om du gör den i styren så blir den spröd men i rätt epoxykvalitet så blir den mycket stöttålig. Dessa tunna mattor används till modellflyg kolla med en välsorterad hobbybutik typ Söders rc eller båttilbehörsafärer Söders eller Wenzels har även epoxi. 2 lagers 50 g håller definitivt. Jag skulle göra pluggar i cellplast ej vit. Tejpa dessa med packtape för att få en icke sugande yta. Ökar vikten något. Lägg på matta och några droppar epoxi dra ut med ett gammalt kontokort. Var mycket noggrann att skapa av så mycket plast som möjligt. Fortsätt med så många lager glas som du vill ha. Skapa till sist av all överflödig epoxi. Låt torka. Lägg på ett nytt tunt lager epoxi låt torka. VÅTSLIPA försiktigt. Spruta på plastig padings sprutspackel. Slipa och upprepa till önskad yta erhålls. Var noga så du slipar bort de mesta spacklet. Var även snål med epoxin en medicinmugg räcker till ca 0,5 m2 12g laminat på träbotten.

Om du struntar i tapen och låter cellplasten sitta kvar så får du en otroligt stark och lätt konstruktion då du kan nöja dig med ett lager 12 g väv jag hade nog valt detta sätt om jag skulle göra speglar. Det är nästan så jag är sugen på att försöka. Vilket glas hade du tänkt använda nödplastglas? Och hur hade du tänkt lösa justeringen?

Tänk på att skydda dig plasthandskar och noggrann tvättning med flytande tvål efteråt och torrslipa aldrig

Lev väl

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Dom speglarna som jag så var det kromad abs plast som spegel, Kanske inte den klockrenaste spegelbilden men fugerade mycket bra ändå..

Ska ta och försöka mej på att göra i gls då ist kanske :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...