Jump to content

Polyuretan bussningar


Tobias R

Recommended Posts

Min första post på detta forum. Går i tankarna att bygga en bil med utgångspunkt från locostchassie men med annan kaross.

Till ämnet: Jag har sett att det disskuteras källor till stumma bussingar på forumet och råkade se detta bolag som säljer hålade rundstavar med ett värde av A90 (nästan lika hårt som en golfboll). Borde inte dessa kunna tjäna som håda bussningar i hjulupphängningar, stötdämparfäste, motorfäste osv...

MVH

Tobias

Edited by Tobias R
Link to comment
Share on other sites

Där köpte jag material till mina bussningar.

200:- för en meter PU-rör, Shore 85. :prop:

Vilken dimension köpte du? Shore 85 är väll mukare än A90 som de marknadsför på sin hemsida. Hur hård är 85 jämnfört med 'vanliga' gummibussningar? Hur underhåller/smörjer du dina i polyuretan? bild?

/Tobias

Edited by Tobias R
Link to comment
Share on other sites

Varför har du inte lämnat den länken tidiagre pacman ????

Det har jag för länge sedan i det gamla forumet! :515:

Vilken dimension köpte du? Shore 85 är väll mukare än A90 som de marknadsför på sin hemsida. Hur hård är 85 jämnfört med 'vanliga' gummibussningar? Hur underhåller/smörjer du dina i polyuretan? bild?

Dimension (Om jag kommer ihåg rätt): Id = 16 mm, Yd = 25 mm. Shore 85 är troligen mjukare än A90, ja. Om jag skulle göra nya bussningar skulle jag definitivt köpa shore 90 eller 95, eftersom 85 var lite för mjukt för att svarva. Det gick men det blev lite grynigt.

Jämfört med gummibussningar? Tja, det beror väl på hur mjukt gummit är. :515: Men generellt är det så att PU blir styvare än gummi.

Jag tryckte i lite molybdenfett (Biltema...) innan jag monterade innerhylsan. Jag smetade också lite på ytterkanterna innan montering i bilen. Inget skrik eller gnissel. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej alla

Jag heter Christer och jobbar på ovan nämda företag UW-ELAST AB...

Jättekul att ni tänker eller har testat vårat material till bussningar och liknande, jag personligen kan för lite om motorfordon överlag :)

Vår polyuretan finns i olika hårdheter, från mjuk 30A shore till 70D.

70D har en hårdhet mellan golfboll och mänskligt ben.

Mjukare polyuretaner är näst intill omöjliga att bearbeta, runda detaljer slipas oftast till rätt mått, har ni problem lägg dem i frysen så att de blir lite styvare för det sista finskäret i svarven.

Vi kan också för den som är intresserad tillverka formar för gjutning av detaljer, vi kan även gjuta in ståldetaljer, axlar, rör, helicoils, skruvar m.m

Har ni funderingar skicka mail...

Mvh Christer

Edited by Christer W
Link to comment
Share on other sites

Hej alla

Jag heter Christer och jobbar på ovan nämda företag UW-ELAST AB...

Jättekul att ni tänker eller har testat vårat material till bussningar och liknande, jag personligen kan för lite om motorfordon överlag :)

Vår polyuretan finns i olika hårdheter, från mjuk 30A shore till 70D.

70D har en hårdhet mellan golfboll och mänskligt ben.

Mjukare polyuretaner är näst intill omöjliga att bearbeta, runda detaljer slipas oftast till rätt mått, har ni problem lägg dem i frysen så att de blir lite styvare för det sista finskäret i svarven.

Vi kan också för den som är intresserad tillverka formar för gjutning av detaljer, vi kan även gjuta in ståldetaljer, axlar, rör, helicoils, skruvar m.m

Har ni funderingar skicka mail...

Mvh Christer

Trevligt! Kan du inte ge ett prisexempel på en meter 70D Id = 16 mm, Yd = 25 mm?

MVH

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Trevligt! Kan du inte ge ett prisexempel på en meter 70D Id = 16 mm, Yd = 25 mm?

MVH

Tobias

70D har vi i vissa dimensioner då detta material har kort härdtid, som ibland innebär problem vid gjutning.

Din dimension 25/16 har vi inte i vår produktion, men däremot 30/16 x 1000 mm.

Pris: 509 kr + moms. (636,25) vikt ca 0,70 kg

Link to comment
Share on other sites

Christer W, ni har inte färdiga formar för bussningshalvor som ni kan gjuta direkt ifrån? I så fall skulle det vara intressant med mått å pris per hel bussning. Jag antar att det finns en del andra som också är intresserade.

/janne

Link to comment
Share on other sites

Christer W, ni har inte färdiga formar för bussningshalvor som ni kan gjuta direkt ifrån? I så fall skulle det vara intressant med mått å pris per hel bussning. Jag antar att det finns en del andra som också är intresserade.

/janne

Hej Janne + övriga intresserade...

UW-ELAST har inte färdiga produkter utan är ett företag som tillverkar 98-99% special, mycket är kundanpassat.

Vi kan dock tillverka form-ar för en produkt och i detta fallet beror priset egentligen på hur många som vill ha just den typen av bussning. Formpriset får ni dela på, den som dock betalar "äger" sedan formen som försvaras hos UW-ELAST för framtida beställningar.

Kan ju vara så att bussningar som efterfrågas mycket kan löna sig att sälja till andra... :). Den som äger formen är den enda som kan beställa gjutning av detaljer i denna om inget annat sägs.

Finns det någon som kan skicka en skiss eller ritning på bussningshalvorna?

Hoppas att detta var ett bra svar...

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker köpa ett såntdär PU-rör, yd 25mm, id XXmm.

sen trycka i ett mindre metall rör i den, för antingen m10 eller m12.

Vad kan vara en lämplig godstjocklek på innerhylsan som ligger och nöter mot bulten?

Är 1-1,5mm i rostfritt för tunnt?

Har ni kört M10 eller M12 i bakvagnen? (känns som m12 kanske lämpar sig bäst för mig)

Anledningen att köra 2delad bussning, med en kant runt ändarna, är det för att försöka behålla

nån form av smörjning kvar i bussningen?

Link to comment
Share on other sites

Anledningen att köra 2delad bussning, med en kant runt ändarna, är det för att försöka behålla

nån form av smörjning kvar i bussningen?

Nja det är väl för att få lagring i sidled, samtidigt som det blir möjligt att montera bussningen också(smörjningen är nog en bonus).

/janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kan upplysa om att jag beställde 500 mm 25x15 PU-rör från UW-elast. Enligt mejl från Christer W så skulle det kosta 180.- + moms och frakt.

Summan för att lösa ut paketet blev 469:-. 195:- i frakt + moms!!

Bara så ni vet...... :mad:

Link to comment
Share on other sites

Kan upplysa om att jag beställde 500 mm 25x15 PU-rör från UW-elast. Enligt mejl från Christer W så skulle det kosta 180.- + moms och frakt.

Summan för att lösa ut paketet blev 469:-. 195:- i frakt + moms!!

Bara så ni vet...... :mad:

Mm.. märkte det jag med, lite i överkant..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kan upplysa om att jag beställde 500 mm 25x15 PU-rör från UW-elast. Enligt mejl från Christer W så skulle det kosta 180.- + moms och frakt.

Summan för att lösa ut paketet blev 469:-. 195:- i frakt + moms!!

Bara så ni vet...... :mad:

Hej alla...

En liten förklaring till priset som pacman betalade:

Ø25/15 x 500 mm 90A-13 180:- exkl moms 225:- inkl moms

Frakt 115:- exkl moms

Postförskottsavgift 80:- exkl moms

Totalt frakt: 195:- exkl moms 243,75 inkl moms

Summa: 243,75 + 225 = 468,75 öresavrundning = 469:-

Frakt och PF är postens avgifter och vi kan tyvärr inte styra dessa. Upp till 3 kg kostar det 115:-.

Hoppas att detta förtydligar det hela, och tar bort att vi försöker "dölja" något :)

Oavsett pris hoppas jag att bussningar fungerar bra.

Mvh

Christer / UW-ELAST AB

Link to comment
Share on other sites

Hej alla...

En liten förklaring till priset som pacman betalade:

Ø25/15 x 500 mm 90A-13 180:- exkl moms 225:- inkl moms

Frakt 115:- exkl moms

Postförskottsavgift 80:- exkl moms

Totalt frakt: 195:- exkl moms 243,75 inkl moms

Summa: 243,75 + 225 = 468,75 öresavrundning = 469:-

Frakt och PF är postens avgifter och vi kan tyvärr inte styra dessa. Upp till 3 kg kostar det 115:-.

Hoppas att detta förtydligar det hela, och tar bort att vi försöker "dölja" något :)

Oavsett pris hoppas jag att bussningar fungerar bra.

Mvh

Christer / UW-ELAST AB

Jodå, bussningarna blev bra och jag hoppas att de håller ett tag.

Ett önskemål är att lösa betalning och frakt på ett för oss mycket billigare sätt, som funkar på många andra ställen: vi skickar överenskommen summa för artikeln, inkl porto, till dig och du i din tur skickar materialet som brev. En halv meter PU-rör är inte så stort.....

Postförskott, fraktkostnad för paket etc kanske är ok för företag som kan kontera bort det men det kan inte vi som privatpersoner. Det blir bara sura pengar och sura miner. :(

MVH

Peter C

Link to comment
Share on other sites

Jodå, bussningarna blev bra och jag hoppas att de håller ett tag.

Ett önskemål är att lösa betalning och frakt på ett för oss mycket billigare sätt, som funkar på många andra ställen: vi skickar överenskommen summa för artikeln, inkl porto, till dig och du i din tur skickar materialet som brev. En halv meter PU-rör är inte så stort.....

Postförskott, fraktkostnad för paket etc kanske är ok för företag som kan kontera bort det men det kan inte vi som privatpersoner. Det blir bara sura pengar och sura miner. :(

MVH

Peter C

Självklart går allting att ordna, vissa av dessa rundstavar går att böja en del inte...

En lösning är att vi kapar upp stavarna i rätt längd, lämnar lite bearbetningsmån för er, lättare att packa då :).

Som sagt, hoppas att allting funker för er som har handlat av UW-ELAST, kontakta mig även nästa gång så ska vi lösa allting smidigare...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...