Jump to content

Kapning av LA & LB


XTR

Recommended Posts

Hej på Er!

Mitt första inlägg på detta forum!! Jag har kommit en bit på mitt chassibygge som kommer att bli en mc motorförsedd locost kopia på westfields XTR2 & 4 om allt går som det ska! (249.000kr + motor klarar inte min plånbok av!) Jag har haft turen att få hjälp med tillkapning av rören på en firma nära mitt jobb. Nu har vi bara rören LA & LB kvar att skära till. Vi har kliat oss i huvudet ett par timmar hur vi skall kapa till rören. Jag har inte hittat några direkta trådar på forumet om detta så det verkar som det bara är vi som har problem med detta :blink:

Hur har ni kapat och i vilken ordning??

Jag bygger efter mc scorlys 442+7 ritningar.

Antar att detta inte blir sista frågan :) Finns mycket duktigt folk på detta forum!!!!

MVH

Mattias, Alingsås

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm.... lurigt.

Kan berätta: Det är enkelt i teorin men kräver ett par misslyckanden eller lite extra svetsfog ;) .

Kapa en bit rör som är på tok för lång typ 1dm längre an vad du tror du behöver.

Vi fokuserar på ena änden av det ena röret. Snedsträvan har ju två vinklar en längs bilen och en tvärs bilen, om du mäter upp dom så kan du överföra dom på röret.

Rita ett streck med samma vinkel på som vinkeln längs bilen i ena änden. Nu ritar du ett streck med början där det första slutade med den andra vinkeln (rita upp och håll framför så du får vinklarna rätt), baksidan sen är parallell med det första men börjar där det andra strecket slutade. Sen sista strecket så når du det första streckets början.

Förstod du?

Link to comment
Share on other sites

Ok! Vi skall göra nytt försök på måndag igen. Jag hittate annars lite längre bak i sidorna finfina mallar som man kan fästa på rören och kapa o fila tills vinklarna blir rätt. Jag hade inte letat tillräckligt i forument bara :notworthy:

Får jag dit La-Ld så har jag i stort sett ett färdigpunktat chassi i garaget, och det är trevligt!!!!! Pedalställ från BMW 530i ligger på arbetsbänken på jobbet just nu som skall gås över innan det provmonteras.

ÄR DET KUL ATT BYGGA EGEN BIL ELLER :racesmile: :revs:

Tack för hjälpen!

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Om man ser det krasst så finns det egentligen ingen anledning att de ska luta bakåt, enda skulle vara för noskonens inpassning mot det röret.. vilket inte stämmer speciellt bra det heller.

Längden på röret är lättast att få fram om det övre och det undre röret sitter på plats i ramen. Mät från ovansidan på nedre röret längst fram i hörnan upp till undersidan på det övre röret längst fram i hörnet. Kan vara lite knövligt att få dit en stålskala, ta isåfall ett snöre. Måttet du får är avståndet som du ska parallellförflytta linjerna som jag beskrev i föregående inlägg...

PS. Jag tror inte mallarna kompenserar för radien i hörnorna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...