Lars H Posted January 9, 2006 Share Posted January 9, 2006 :) Jag har planer på att bygga med Volvo fyra 1,8 eller 2 liters (aluminium). Om jag har läst rätt här ska en volvo m90 låda passa, men hur är det med ramen, kan jag använda en book-ram eller är det bättre att använda Mc sorley 7+4 eller Mc sorley 7+442 ram med tanke på motorns storlek ???. Delar för bakvagn har jag inte bestämt ännu men sneglar lite åt Alfa romeo. Det finns kanske någon som bygger på Volvodelar här som kan lämna lite förslag på bakvagn och lämpliga framvagnsdetaljer !!. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Välkommen till forumet Visst finns det ett gäng 7:or som är Volvobaserade. Kolla in följande länkar Dala7 Books garage Borgs garage Seven Umeå Vill du köra Volvo rak av så går det utmärkt med 140 framvagn (spindlar) 240 styrning, och 240 eller 740 bakaxel, lite beroende på vilken bredd du vill ha på ramen. 240 smalare och 740 bred. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferm Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Jag har planerat och bygger med volvo B23, volvo låda, Sierra bakvagn och framvagn. Måste bygga om kardan lite för att gå från Volvo till Ford. Mvh Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 jag bygger estfield med s/v40 2.0t motor jag har hissat i motorn i ramen och det är inga större problem med plats det är en m90h låda du letar efter den passar alla vitmotorer bolt-on "växer doch inte på träd" 960 byggdes oftast med automatlåda och skrotarna har vätt att ta betalt billigaste jag hittat på någon skrot är 12000::- sen är det karbb med att få tag i reservdelar till m90 tydligen annars har kl-racing adapterplattor till rödmotorns låda men då måste man kapa och tixa med spränkåpan dom har oxå en addapter som passar mot bmw lådor "som håller" troligen ett bättre val kostar doch 2000:- + att man måste trixa massor med stödlager koppling osv osv glömm att fråga något om detta på turboklubbens hemsida det är ingen som vet något och alla kommer bara säga kl-racing för det är ingen där dom kann något eller vill hjälpa någon villket detta forumet är klart bättre på det jag har problem med är sprut/tändnig då s40 har immobox och kräver att man har nyckel box lås och immobox från samma bil för att starta kylare har jag inte löst änn men tror att jag behöver en bra sådan då vet inte riktigt vad jag kommer att köra om du kommer på något listigt så skriv mycket om det på forumet så kan vi ta lärdom av varandra mvh fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 det jag har problem med är sprut/tändnig då s40 har immobox och kräver att man har nyckel box lås och immobox från samma bil för att starta kylare har jag inte löst änn men tror att jag behöver en bra sådan då vet inte riktigt vad jag kommer att köra om du kommer på något listigt så skriv mycket om det på forumet så kan vi ta lärdom av varandra mvh fredde Låter som om det vore vettigare att byta till något annat sprut/tändning, megasquirt brukar jag föreslå :) H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 11, 2006 Author Share Posted January 11, 2006 Man får tacka för tipsen :P Problemet med nyckel borde gå att lösa, Jag ska hör med killarna på provet som inte gör annat änn testar motorer hela dagarna. ( Jag jobbar på Volvo här i Skövde) Vad har du valt till bakaxel ?. Jag var och tittade på en 2.0t 40 bil i går men där fanns allt kvar så om jag tar den ska jag tänka på att få med allt...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 jag har en tuff lada axel men byter troligen den till en 140 axel eller vad det nu var med aluklump :notworthy: :notworthy: om du kan lösa immobox problemet/ nyckel det borde räcka med orginalsprutet om man får det att funka fins dom som åker 280hk med orginalsprut på s/v40 funderar dock på nira sprut men det blir dyrt " o jag är smålänning" mvh fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Delar för bakvagn har jag inte bestämt ännu men sneglar lite åt Alfa romeo. Vad tänker du på då? Stel axel från 105-serien? Eller finns det några alternativ jag missat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Hej Jag har också funderat på en 2 l V/S 40 motor för att eventuellt klassa in bilen i Locost serien. Och en lösning på problemet med växellåda är att försöka skaffa fram en växellåda från en 850, dom har haft rätt mycket problem med lådorna så det går att få tag i rasade för en billig peng. Man skär bort "spränkåpan på den och planfräser den. Sedan är det "bara" att få fatt i en M45 eller liknande låda. Kapa sprängkåpan och och planfräsa den. Sedan kommer vell det stora problemet och det är att lingera upp allt och svetsa det samman. En fördel med denna operation är att man kan passa på att resa upp motorn. Upplysningen om denna operation har jag fått från en kompis som jobbar på Volvos motor utvecklings avdelning i GBG. Och jag funderar på att prova den i praktiken framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 En undran.. Varför passar M90 rakt av på vitmotorn när 940Turbo rödblock har M90 och på röblock har du M45-M47 som passar. då borde de också passa? eller är det den lilla pickupen för tändningen som "spökar" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 En undran.. Varför passar M90 rakt av på vitmotorn när 940Turbo rödblock har M90 och på röblock har du M45-M47 som passar. då borde de också passa? eller är det den lilla pickupen för tändningen som "spökar" Finns M90 för både vitmotorn å rödblocken, samt i lite olika utväxlingar: Utväxlingar M90: ................... M90H...... M90H2.... M90L..... M90L2 1:a växeln.... 3.54:1.... 3.54:1.... 3.91:1.... 3,91:1 2:a växeln.... 2.05:1.... 2.05:1.... 2.20:1.... 2.20:1 3:a växeln.... 1.38:1.... 1.38:1.... 1.38:1.... 1.38:1 4:a växeln.... 1.00:1.... 1.00:1.... 1.00:1.... 1.00:1 5:a växeln.... 0.81:1.... 0.70:1.... 0.81:1.... 0.70:1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lippoman Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 En undran.. Varför passar M90 rakt av på vitmotorn när 940Turbo rödblock har M90 och på röblock har du M45-M47 som passar. då borde de också passa? eller är det den lilla pickupen för tändningen som "spökar" Den M90 som man ska ha till volvos alublock är den från 960, då får man en sprängkåpa som passar för de vita. "Röda" M90 har sprängkåpa för gjutjärnsmotorer. Växellådan som sådan har samma infästningar. Den ovanliga biten är alltså sprängkåpa, inte växellåda i sig. "Enligt vanligen pålitliga källor..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 köp http://www.blocket.se/vi/7049405.htm?ca=21_s så är problemet löst jag har inte råd just nu men men...... mvh fredde ja det är sprängkåpan som är ovanlig kan man hitta en rasad låda till en 960 och en hel till en 940 går det ju att bygga en för vitmotorer sen var det någon som blarrade om att ta en automat spänkåpa o bygga adapter till m47 m46 m45 jag lutar mer o mer att bygga en till bmw låda med en rasad 850 låda mvh fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 jag har en M90 i min bruksbil. (945) Det är inga små vxl.lådor detdär.... får ni plats med en sådan i kardantunneln??? Jag är osäker på att jag skulle få det i min breda bil... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Ja det var det jag ville ha fram att växellådorna från 960 är de som gäller. sedan är ju sk. sprängkåpan och växellådehuset i ett stycke. och går ej att dela på. men det är nog bättre att göra en adapter sen ta en BMW-låda. eller en gammal volvo M40 den är liten och håller för en sån lätt bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Ett hett tips på lätt växellåda som kan bli billig är Volvos M45 som skall finnsa med aluminiumhus. Skall bland annat finnas i 240 DL. 4 växlad dock, men lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 En låda som jag skulle föredra, om det ändå inte passar, är faktiskt Ford typ9, väldigt liten och smidig, fem växlar, går att få bra känsla i, och vill man finns det ett enormt utbud av drevsatser, dessutom är lådorna billiga och håller bra om toleranserna är ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted January 16, 2006 Share Posted January 16, 2006 har du kollat immobox problemet ??? med testen ???? mvh fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 16, 2006 Author Share Posted January 16, 2006 har du kollat immobox problemet ??? med testen ????mvh fredde Jag pratade med några på vårat prov i fredags kväll, (lastvagnar) de tror att ded skulle gå att ändra i boxen för även på lastvagnsidan är det en spärr som måste resättas när test eller rejektmotorer kommer tillbaks. Men de ska prata med provet på personvagnar så jag gör ett försök på fredag kväll att få ett svar.(jag jobbar bara på fredag lördag natt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 fått något svar ???? nyfiken som fn mvh fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 22, 2006 Author Share Posted January 22, 2006 fått något svar ???? nyfiken som fnmvh fredde Hann inte till provet i fedags kväll, för mycket jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted February 5, 2006 Share Posted February 5, 2006 hur går det med sprutet ???? ställde frågan på x40nordic och som vanligt sa folk "det går inte skaffa annat sprut de är dåligt" jag hatar detta och bara just därför vill jag fan använda orginalsprutet mvh fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted February 5, 2006 Author Share Posted February 5, 2006 Det Jag hör på jobbet är att det går men problemet är var du kan göra det. Bilvex kan inte men kanske de som trimmar och ändrar i kretsarna kan hjälpa dig. Jag ska använda en alu motor från volvo men ska tänka på att få med all elektronik så jag slipper problemet. Lars H :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted February 6, 2006 Share Posted February 6, 2006 och vad är då all el ??????? kablar / immobox / lås / box är det /nyckel är det grönt då eller vet dom det då ???? ´har hört att typ s80 inte startar om den saknar vissa boxar mvh fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 hur går det med sprutet ????ställde frågan på x40nordic och som vanligt sa folk "det går inte skaffa annat sprut de är dåligt" jag hatar detta och bara just därför vill jag fan använda orginalsprutet mvh fredde De snackar väl om att modda i en x40. Problemet med besiktningen finns ju inte i en seven. Sannolikt e det MYCKET enklare att lyfta extra pållar ur motorn med Mega Squirt. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.