Borken Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Hejsan Jag köpte en Escortaxel med på svetsade fästen för Audi 80 (enligt säljaren), men nu när jag skulle testmontera så passade inte skivan, dvs den gick inte över flänsen? Är det någon som har koll på vilka skivor som kan tänkas passa? Eller blir det till att svarva ur skivan? Bromsoken som jag fick tag på var från en Golf fast dom har jag inte ännu kunnat prova mot skivan av ovan nämnda anledning. H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 6, 2006 Share Posted January 6, 2006 Vilken skiva använde du? Jag vet att man får modifiera flänsen till vissa skivor, har för mig att det är Escort/Fiesta framskivor till exempel som kräver det. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 6, 2006 Author Share Posted January 6, 2006 Hej Jag använde Audi 80 bakskiva, men den ska jag byta in aldeles för liten inner dia H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 6, 2006 Author Share Posted January 6, 2006 Verkar som det blir till att svarva escortskiva, har letat mig blå efter skiva med inner dia 138 mm och rätt bultdelning. H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 7, 2006 Share Posted January 7, 2006 Har du kollat Sierra bakre skiva då? Jag minns inte om vi svarvade men jag tror inte det, när vi satte sådana på en Capri Atlasaxel. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 7, 2006 Author Share Posted January 7, 2006 Sierra går på men ä för stora med för liten offset. Jag har beslutat mig för att svarva ner flänsen 2 mm, och då ska escortskivorna passa klockrent. Är det jävligt att byta lager på escortaxlen? Ser kinkigt ut. H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 7, 2006 Share Posted January 7, 2006 Okej. Nja, att byta lager går väl rätt bra. Man drar ut drivaxlarna och kapar bort låsringarna som håller lagren. Man kan förstås få värma en del för att få loss de gamla och komma dit med de nya, men oftast går det bra. En stor press (lång) så man kan pressa på nya lagren rakt är en klar fördel. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 8, 2006 Author Share Posted January 8, 2006 Några uppslag på hur man får ut höger drivaxel på en escorbaktaxel, jag har bankat mig blå med glidhammaren :( 5-56 och gasolvärme är applicerat... H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 Gassvets? Jag har ofta fått värma med gasen, ganska ordentligt, för att få ut axlarna. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 8, 2006 Author Share Posted January 8, 2006 ok, får ta den till jobbet....hoppas flänsarna är raka fortfarande :) H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 9, 2006 Author Share Posted January 9, 2006 ok värme å våld funkade bra. Jag funderar på att spänna upp axeln i en svarv och ta ett fint skär på flänsytan, är det vettigt? Pressar man på lagrena kallt eller är det kall axel, varmt lager som gäller? Det ena lagret såg bra ut, byta eller inte? H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 9, 2006 Share Posted January 9, 2006 Kolla flänsarna med en stållinjal, men jag tror inte du behöver plana. Det skadar knappast att värma lagerhusen lite innan man pressar i nya lager - och jag skulle byta båda när jag har axeln isär direkt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.