Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ni som bytt generatorn på Pinton till något mindre japanskt vilken har ni använt. Gärna en bild om ni har. Min generator tar i ramen vid kraftig kurvtagning vänster ;)

Vänligen

Michael W

Posted

Får väl kolla när jag besöker garaget.

Det är iaf en Denso från en Hyundai "nånting litet"

Posted
Nissan Micra Med remskiva från "Jula

beskriv, ordernr??jag har plockat bort original multiribb remskiva och undrar vilken remskiva som passar och vad som måste göras..

mvh

Posted
beskriv,  ordernr??jag har plockat bort original multiribb remskiva och undrar vilken remskiva som passar och vad som måste göras..

mvh

Art: 369380

Kilremsskivor Från 99 kr.

aluminium med kilspår, axelhål samt låsskruv . Yttre Ø 14 mm .

Kategori Bygg & järnvaror Remskivor & kilremmar Kilremmar

369380_b.jpg

Beroende på djup så får den svarvas ner lite, både på in och utsida... kommer inte ihåg måtten...

Posted
Art: 369380

Kilremsskivor Från 99 kr.

aluminium med kilspår, axelhål samt låsskruv . Yttre Ø 14 mm .

Kategori  Bygg & järnvaror Remskivor & kilremmar Kilremmar

369380_b.jpg

Beroende på  djup så får den svarvas ner lite, både på in och utsida... kommer inte ihåg måtten...

:notworthy:

Posted
Hur blir det med varvtalet på generatorn när man byter remskiva?

Liten remskiva på generatorn = högre varvtal, Stor remskiva = lågt varvtal. Skall du vara riktigt noga kollar du omkretsen på vevaxelns remskiva och jämför den med generatorns remskivas omkrets. Så räknar du ut generatorns varvtal. Kanske du finner att vevaxelns remskivas omkrets är 1,5 ggr. generatorns. Tänk dig också att din motor varvar 7000 v/min x 1,5 = 10.500 v/min på generatorn.

Dom flesta växelsttrömsgeneratorerna är gjorda för 10.000 v/min. max. Så det är bra att du håller koll på detta.

jarl-sätila

Posted
Ni som bytt generatorn på Pinton till något mindre japanskt vilken har ni använt. Gärna en bild om ni har. Min generator tar i ramen vid kraftig kurvtagning vänster  ;)

Vänligen

Michael W

Mmmm, jag vet - jag hade ingen chans att få in sirrans originalgenerator på Pinton i Hooden. Den tog i överallt, rattstång, ram m.m. Köpte en liten 33A Iskra-generator ( ny ) på Olssons i Ellös, flyttade över sierrans original remskiva så varvtalet stämde, köpte en fläktrem ( kort ) till en VolvoBM-traktor, så fick allt plats, och 33A har räckt bra till laddningen.

jarl

Posted

Jag har ingen MK utan ett bredare chassi..

Så jag har kvar volvo generatorn som är på 120A

så den lär nog räcka ett tag..... :biglaugh2:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...