per fogelberg Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Hej nu har jag kommit i gång med mitt andra bygge den förra byggde jag 1985-86 tyvärr sålde jag den det var en Caterham, det nya bygget är mer åt race stuket och är tängt att köras i SPV roadsport A om nu SFRO och bilprovningen tycker som jag, här kommer lite fakta: Ram: Egen med infästningspungter från en Clubbmanbil (Haggiseed) Hjulhäng: Haggispid MK 9 Bakvagn: Fyrdelad med Elan diffhus. Stötdämpare: Bilsten alu Motor: Zetec 1800 från en skrotad Formel Ford och från Tommy i Filipstad. Torrsump: Space med 5l tank Förgasare: Weber DCOE 48 Växelåda: Typ 9 Tändsystem: Vet inte vill ha goda råd Grenrör: Har inte köpt något någon som har ider ?? Är det någon som är nyfiken eller har goda råd så håller vi till i Skived (Forshaga) 2 mil norr Karlstad. Quote
Eddy Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Hej Per...välkommen till forumet, kul att vår Zetec kom i goda händer, har du fått startmotorn. Hoppas inte Tommy glömt att posta den :) Då får vi väl göra lite garagebesök till varandra nu när vi bor så pass nära . Skall bli kul att följa ditt bygge. Eddy "Kassör´n" PS. Kanske vi får se dig som medlem i klubben oxå, hör av dig i så fall. DS Hej nu har jag kommit i gång med mitt andra bygge den förra byggde jag 1985-86 tyvärr sålde jag den det var en Caterham, det nya bygget är mer åt race stuket och är tängt att köras i SPV roadsport A om nu SFRO och bilprovningen tycker som jag, här kommer lite fakta:Ram: Egen med infästningspungter från en Clubbmanbil (Haggiseed) Hjulhäng: Haggispid MK 9 Bakvagn: Fyrdelad med Elan diffhus. Stötdämpare: Bilsten alu Motor: Zetec 1800 från en skrotad Formel Ford och från Tommy i Filipstad. Torrsump: Space med 5l tank Förgasare: Weber DCOE 48 Växelåda: Typ 9 Tändsystem: Vet inte vill ha goda råd Grenrör: Har inte köpt något någon som har ider ?? Är det någon som är nyfiken eller har goda råd så håller vi till i Skived (Forshaga) 2 mil norr Karlstad. <{POST_SNAPBACK}> Quote
Daffe Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Har tillverkat ramen ännu? Ni verkar var en del i området karlstad filipstad osv som håller på med en del intressanta projekt, kommer gärna förbi och ögnar lite, skulle också vilja ta mig förbi tommy och eddy., :P Quote
Eddy Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Du är välkommen Daffe, du har ju en bit att åka, men det finns ju möjlighet till övernattning om det krävs. :D Eddy Har tillverkat ramen ännu? Ni verkar var en del i området karlstad filipstad osv som håller på med en del intressanta projekt, kommer gärna förbi och ögnar lite, skulle också vilja ta mig förbi tommy och eddy., :P <{POST_SNAPBACK}> Quote
Arrowsmith Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Tändsystem: Vet inte vill ha goda råd <{POST_SNAPBACK}> Vad är din krav spec. på systemet? - vad behöver du för funktioner? och vad får det kosta? Quote
per fogelberg Posted December 1, 2005 Author Posted December 1, 2005 Jag har kollat på Dunnells och på Alhpa på Burton. Inga spssiella krav men ja tror jag får tillägg om det går att justera tändningen tyvärr !! Tängte ett för ca 5 000:- Quote
Michael Th Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Ram: Egen med infästningspungter från en Clubbmanbil (Haggiseed)Hjulhäng: Haggispid MK 9 Bakvagn: Fyrdelad med Elan diffhus. bilder Tack. :racesmile: mvh . Quote
Baalzamon Posted December 2, 2005 Posted December 2, 2005 Jag har kollat på Dunnells och på Alhpa på Burton. Inga spssiella krav men ja tror jag får tillägg om det går att justera tändningen tyvärr !! Tängte ett för ca 5 000:- <{POST_SNAPBACK}> Om du gillar att experimentera så finns ju Megasquirt. Det kan användas både för fristående tändning eller insprutning, eller båda delar. Där finns stora möjligheter för justering av tändningen, och du klarar dig på en bra bit under 5000kr. Quote
Arrowsmith Posted December 2, 2005 Posted December 2, 2005 Om du gillar att experimentera så finns ju Megasquirt. Det kan användas både för fristående tändning eller insprutning, eller båda delar. Där finns stora möjligheter för justering av tändningen, och du klarar dig på en bra bit under 5000kr. <{POST_SNAPBACK}> Precis... det var därför jag ville ha lite mer info om vad som var tänkt. med MSQ får man ju inte gnistan men mappningsbarheten och möligheterna. du åker ju ändå på lite mer grejor för att få komplett system. Spole & kablar mm. blir ju inte så dyrt eftersom detta verkar bli en N/A motor. så man får ju mycket för pengarna med MSQ varianten. Men mitt hjärta klappar MYCKET hårt för MSD´s komponenter. Det är otroligt elaka gnistor i dom som lämpar sej mycket gott för högkomprimerade motorer överladdat och naturligt vis då även mindre krävande applikationer. Utbyggnadsmöjligheterna och utbudet där är även det väldigt lockande.... Och det är riktigt bra högkvalitativa grejjer. Quote
BeLo Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 ...Är det någon som är nyfiken eller har goda råd så håller vi till i Skived (Forshaga)2 mil norr Karlstad. <{POST_SNAPBACK}> Hej Per! Kul med fler byggen i Karlstadsregionen!! Vi är ett gäng på 4 gubbar, s.k. "Mekjuntan", som håller till på Hultsberg i Karlstad. Vi har f.n. 3 byggen på gång, varav ett i princip är klart. Ett fjärde kommer att påbörjas vilken vecka som helst. Bygge ett (Hasse - HTEK) är huvudsakligen Ford; Pinto med insprut, Escort-axel, Triumphspindlar, Formel-Ford-bromsar fram. Ram som en S2. (Köpt som insomnat bygge från Gbg) Bygge två, som är mitt, är också genomgående Ford; Pinto med Weber 45:or och grupp 1 topp, Taunusaxel, spindlar och bromsar. Bokmått + 50 mm. Diverse andra ändringar är också gjorda. (Ritningarna, gjorda av leto, ligger ute på locostsweden.se) Bygge tre tillhör Olle, som jobbar på Volvo. Han bygger därför naturligtvis en "Volvo"; B230 med insprut, 740-bakaxel, framvagn med inflyttade stötdämpare. Bokmått + 100 mm. Ramen är också något högre och längre än bokens. (Finns också ritad i ProE, men ritningarna är inte utlagda än.) Nr 4 kommer att bygga på samma principer som övriga Locost, men troligen likna en Bugatti mer än en 7:a. BMW 2-liters 6:a, delad bakvagn och inflyttade dämpare fram är konceptet. (Med reservation för ändringar...) Detta blir letos eget bygge, och jag, som har sett skisserna, kan säga: DEN BLIR GRYMT LÄCKER! Diverse bilder finns på http://groups.msn.com/Super7Karlstad. Vi kommer gärna förbi i Skived vid tillfälle och utbyter ideer och erfarenheter! Du är naturligtvis mycket välkommen att besöka oss i Karlstad också. Vi mekar varje torsdagskväll, men det går givetvis att komma förbi andra dagar också! Hälsningar, Bengt Quote
per fogelberg Posted December 7, 2005 Author Posted December 7, 2005 Ni är välkommna till Garage träff i Skived mrn ring före, jag håller på att svetsa på ramen nu och tror att jag kan lacka den i Januari sen blir det lite roligare jobb !! Det vore kul o komma och kolla era byggen fram över. Per O709 44 37 04 054 18 31 80 Quote
Eddy Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 En del SFRO besiktningsmän gillar inte lackade ramar vid första besiktningen. Har du bestämt dig var du ska besikta kanske det är idé att ta ett snack med honom först. Eddy Ni är välkommna till Garage träff i Skived mrn ring före, jag håller på att svetsa på ramen nu och tror att jag kan lacka den i Januari sen blir det lite roligare jobb !! Det vore kul o komma och kolla era byggen fram över.Per O709 44 37 04 054 18 31 80 <{POST_SNAPBACK}> Quote
per fogelberg Posted December 7, 2005 Author Posted December 7, 2005 Tack för uppmärksamheten !! Mitt största problem blir nog att bilen blir för sett med stål länkhuvudn det gotar en del besiktnings män i södra sverie enlit rykten. Quote
Acke Posted July 11, 2007 Posted July 11, 2007 dags att uppa tråden lite... bilen rullar ju uppenbarligen läste jag i en annan tråd.. :thumbup: å vi vill se BILDER oxså.. :) Quote
ppgtony Posted July 12, 2007 Posted July 12, 2007 Ja jag e lite nyfiken på hur hjulupphängningen ser ut :w00t2: och som sagt Bilder Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.