Jump to content

Bygga garage


error

Recommended Posts

Jag har köpt hus och ska bygga garage så jag har lite funkeringar som jag hoppas få svar på.

1. Hur mycket plats behöver man ha för att kunna mecka med bilar(snickebod eller sporthall, 1, 2 eller fler portar, bygga brett eller djupt)? Takhöjd för att kunna palla upp och greja under och lyfta ur motor, utrymme för arbetsbänk och ev. maskiner.

2. Vad kostar det att bygga/montera och vad är bästa knepen för att hålla kostnaden så låg som möjligt

samt allat annat som jag inte tänkt på.

Edited by error
Link to comment
Share on other sites

Jag står oxå i begrepp att bygga garage, nästa sommar. Har funderingar på 8x8 (64 kvm) eller 8x9 (72 kvm), ska rita och söka bygglov i vinter så får vi se vilket det blir.

Nåväl, det jag tänkte säga var att i alla fall här uppe så måste man enligt byggnadsnämnden ha en oljeavskiljare om man bygger större än 50 kvm (räknas tydligen som verkstad då). Och en sån är inte billig, har kollat runt lite och den billigaste än så länge går på 25 tusen..

Kommer bygga garagedelen 49 kvm och sätta upp fuskväggar tills besiktningen är avklarad :D

Edited by Kenka
Link to comment
Share on other sites

Vi har byggt en "Carport" på 50 kvadrat framför vårt garage. Förmodligen stans dyraste carport med murade väggar gjuten platta med två golvbrunnar, kopplade fönster o.s.v. Det är bara en tidsfråga när vi smyger ut garagedörrarna ochsätter dem framför carporten och vipps ....ett dubbelt så stort garage ;-)

En annan fundering som vi har är att bygga upp 4 stolpar med flyttbara tvärbalkar och ramper av durkplåt. Då kan vi övervintra 2 bilar på plats av en , den ena över den andra och gott om plats för nästa bygge :-)

Eddy

Jag hade försökt få lite höjd på bygget så att man kan få in en lyft senare.

Ett litet sliprum är ju också klockrent.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Håller på att bygger ett nytt hus och givetvis ett större garage, tyvärr är det som tommy säger att det kan nästan aldrig bli för stort. Själv få jag pga av diverse bestämelser endast 5,5 x 9 meter, men det blir vattenburen golvvärme, avlopp, golvbrunn och ett litet loft eftersom det har ett förhöjt väggliv, så blir tjejen sur för att man tillbringar förmycket tid kan man ju alltid flytta ut i garaget :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man med golvbrunn då? Man kanske vill ställa in bruksbilen på vinter så den tinar upp och då blir det vatten på golvet. Samtidigt är det oundvikligt med oljespill och det vill man ju inte ha ut med dagvattnet.

Vilken sorts port/portar är att föredra?

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man med golvbrunn då? Man kanske vill ställa in bruksbilen på vinter så den tinar upp och då blir det vatten på golvet. Samtidigt är det oundvikligt med oljespill och det vill man ju inte ha ut med dagvattnet.

Vilken sorts port/portar är att föredra?

oljeavskiljare är en bra lösning på det problemet:)

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man med golvbrunn då? Man kanske vill ställa in bruksbilen på vinter så den tinar upp och då blir det vatten på golvet. Samtidigt är det oundvikligt med oljespill och det vill man ju inte ha ut med dagvattnet.

Vilken sorts port/portar är att föredra?

Det finns golvbrunnar med oljeavskiljare inbyggd för ändamålet.

Angående portar så kika på tak-skjut-portar i "Crawfoord modell".

Men tänk efter innan du väljer en "vikport" i stil med "car-in" till ditt garage, eftersom dom stjäl ganska mycket yta innåt i garaget när dom viks påväg att öppnas eller stängas.

Amerikanaren.jpg

tkport.jpg

"takskjutport"

carin2.jpg

vikport.jpg

"vikport car-in"

Link to comment
Share on other sites

Vad det kostar är en ganska svår fråga! Vill man ha golvvärme och klinker så är det ju klart att det drar iväg;)

Beror ju helt och hållet på hur seriös man ska vara... Byggde ett garage hos svärföräldrarna för något år sedan.

Byggde stommen och tak med träd stamar reglade upp med bonsågat virke på insidan vindpapp och plåt på utsidan en tun gjuten platta. Det som var dyrast var ju plåten och gipsen men fick ett mycket bra pris på det så kom undan väldigt billigt:)

Link to comment
Share on other sites

Man får vad man betalar för....

Riktigt så enkelt är det egentligen inte...

Nej precis, men det beror till stor del på vad man har för uppvärmning i övrigt, har man redan hetvatten så behöver man en lämplig termostatventil för gollvärmen, eventuellt med blandare, och sedan slangarna nedgjutna i plattan.

finns ju mer avancerade system iochförsig, men man kommer långt med enkla medel.

Link to comment
Share on other sites

finns ju mer avancerade system iochförsig, men man kommer långt med enkla medel.

Det stämmer men ska man värma en större yta som i ett garage med betongplatta så blir det många olika slingor och lika många balanseringsventiler till vattenflödet, shunt rumstermostat och sedan 200-300mm markisolering under innan man gjuter den. Det är nog svårt att få en jämn fin värme året runt med andra medel...

Men jag tror det är värt besväret med golvvärme, man har ju krypit runt på betongbolvet ett antal tusen timmar och det hade ju varit roligare om det varit lite varmare....

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer men ska man värma en större yta som i ett garage med betongplatta så blir det många olika slingor och lika många balanseringsventiler till vattenflödet, shunt rumstermostat  och sedan 200-300mm markisolering under innan man gjuter den. Det är nog svårt att få en jämn fin värme året runt med andra medel...

Men jag tror det är värt besväret med golvvärme, man har ju krypit runt på betongbolvet ett antal tusen timmar och det hade ju varit roligare om det varit lite varmare....

Så talar den vise :notworthy: ;) :D

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_thosan_*

Hej. jag kan nämna att jag har en kamrat som byggde sitt garage 1975 och lade in golvvärmeslingor då. nu användes inte dessa förrän 2001. han hade flera element på 6st. 1000w och där var kallt. sedan köpte han en värmepump på 800W nu är där mycket varmare så man får gå i T-shirt. och han spar mycket el.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har golvvärme i garaget, och eftersom jag har bergvärme är det nästan gratis att värma upp. 20cm cellplast under plattan är det som gäller. Varje slinga får täcka 20 kvm, skulle gissa att det kostar ca 150-180 kvm ink. golvärmefördelare. :prop:

Link to comment
Share on other sites

När jag renoverade mitt garage göt jag en grop för ett hydraliskt lyftbord, mycket användbart och när man inte använder det tar det ingen plats. det lyfter 2,5 ton, så en bil är inga problem. :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hur mycket plats behöver man ha runt bilen för att kunna mecka bekvämt?

Beror ju på vad man ska göra men 2m fritt på minst en sida är ganska bra, blir det trängre är det krångligt att komma under bilen.

/janne

Link to comment
Share on other sites

Något att tänka på är att golvvärme kräver mindre ingångstemperatur än tex, vattenelement.

In på golvärme ca: 30-40 grader och vanliga element 50-60 grader!

Sedan kan man tex koppla en Panasonic, Nibe, Thermia el likn, luft/vatten värme pump till golvvärmen. :prop: man bör klara detta runt 20 papp!

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni om detta förslag? (8x10m innomhus)

garage2_1.jpg

Något att tänka på är att golvvärme kräver mindre ingångstemperatur än tex, vattenelement.

In på golvärme ca: 30-40 grader och vanliga element 50-60 grader!

Detta löser man men en värmeväxlare. Kanske går det med en shuntventil också (änn så länge kan jag för lite om VVS)

Edited by error
Link to comment
Share on other sites

Något att tänka på är att golvvärme kräver mindre ingångstemperatur än tex, vattenelement.

In på golvärme ca: 30-40 grader och vanliga element 50-60 grader!

Sedan kan man tex koppla en Panasonic, Nibe, Thermia el likn, luft/vatten värme pump till golvvärmen. :prop: man bör klara detta runt 20 papp!

Japp det löser man med en "pushpump". det är en shunt och en pump för golvvärmen. Man shuntar helt enkelt ner värmen till rätt temperatur och så pumpar man ut det i slingorna. Vi har det i vårt hus, radiatorer på övervåningen och golvvärme på bottenvåningen.

Link to comment
Share on other sites

tackar, tackar.. de försvann genast ett gäng timmar i eftermiddas till å sitta å snickra hus.. :P

Samma här :D Är van vid vanliga 3D-program men det här var roligare. Klart användbart om man snabbt vill kolla hur en lösning ser ut. Imponerad över det enkla gränssnittet. Det vore något för ProE att ta efter :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har en vind på mitt garage. Bra att stoppa upp grejor på. Sen har jag öppnat upp hela garaget och har ett lite mindre rum med arbetsbänk och verktyg i. Där har jag haft rumstemperatur och i resten av garaget har det legat på 5-10 grader. Nu till vintern kommer det hållas varmare... ;)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon här som kan räkna på takstolar? Behöver ha 8,0m spännvidd och 1:2 i taklutning.

Jag bygger garage just nu. Jag köpte Takstolsboken, där ingår en CD med ett program som räknar och gör en ritning. Programmet är begränsat till taklutningar 14, 27, 38 och 45 grader. Själv har jag 30 grader men utgick från 27 i programmet. Programmets förslag på spikplåtar visade sig svårt att få tag på, fick ta andra närliggande.

Med 8 meters spännvidd får du nog räkna med att bygga med K30 virke som är svårt att få tag på.

Jag köpte Takstolsboken på www.exlibris.se, kostade bara 245 kr, kom snabbt. För mig var det värt varje krona många gånger om. Kan rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

Funtar på att bygga ut mitt garage. Det befintliga är i tegel, men jag hörde att man numera gjuter upp färdiga baneler i betong, med isolering och en yta som ser ut som puts. Desa bultas ihop, och bultas fast i järn i golvet. Verkar ju smidigare än att mura vidare med tegel?

Tänkte isf riva långsidan och bredda garaget 3-4 m.

Lr är betongsten bättre?

Link to comment
Share on other sites

Funtar på att bygga ut mitt garage. Det befintliga är i tegel, men jag hörde att man numera gjuter upp färdiga baneler i betong, med isolering och en yta som ser ut som puts. Desa bultas ihop, och bultas fast i järn i golvet. Verkar ju smidigare än att mura vidare med tegel?

Tänkte isf riva långsidan och bredda garaget 3-4 m.

Lr är betongsten bättre?

Det är dyrare...om du menar finjabetongs byggelement.

Jag har nyligen beställt mitt dubbelgarage...

- 7,20*8,40 invändigt

- Trästomme med puts

- Isolerat med golvvärme

- vatten & avlopp

- tegelpannor på tak

- 2 lackerade portar i valfri kulör

- 2 fönster 10x5

- 2 ytterdörrar samma färg som port

- el + ev. trefas

Monterat och klart för 200', tror det blev ett bra pris

Link to comment
Share on other sites

Jgag tror du fått ett bra pris, mitt garage byggs precis nu det är bara 5,3 x 9,3 meter med isolerad grund och väggar, avlopp varmt och kallt vatten det drar iväg på en 300.000+

Det fina är dock att det blir beboligt :prop:

Link to comment
Share on other sites

snackar du nyckelfärdigt.. dvs du gör inget utom betalar...??

Precis, betalar bara ;) .... kommer att bygga inredningen själv. Där kommer att vara jobb så det räcker med trädgård och stenläggning..

Link to comment
Share on other sites

köper nog takstolarna färdiga takstolarna kostar bara 990+ moms för en takstol 9 m lång för tungt tak(pannor) 27grader lutning... hemlev. och klart. :D

alltså visst kan man göra dom billigare med bond sågat virke och hand svett. men dessa e proffs tillverkade med hållfastighets beräkning ..och sedan e jag lat.

Vart hittar du så billiga takstolar? Och hur tätt måste du sätta dom?

Link to comment
Share on other sites

Nässjö takstolsfabrik.

cc1200 mm..

hem levererat och hållfastighets beräknat... :D

:racesmile:

Tyvärr har de rätt lång leveranstid. Jag hade tänkt använda leverantör av halvfärdigt garage, men alla hade så lång leveranstid att jag beslöt bygga i lösvirke, men köpa takstolar. Samma problem igen, så nu spikar jag dessa själv också. Bygget går framåt med bra fart just nu och är jättekul.

Till hösten börjar jag bygga Locost!

:) :) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ja, man kan aldrig bygga ett för stort garage, det är en sak som är säker. Det är sällan vi lyckas hålla sådan ordning att vi faktiskt får plats med någon av våra bilar...när jag surfade runt nätet på ämnet i fråga hittade jag en sajt om att just bygga garage, inte mkt att ha just nu, men mer innehåll kommer nog:

Sidan: Bygga garage

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...