error Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 (edited) Jag har köpt hus och ska bygga garage så jag har lite funkeringar som jag hoppas få svar på. 1. Hur mycket plats behöver man ha för att kunna mecka med bilar(snickebod eller sporthall, 1, 2 eller fler portar, bygga brett eller djupt)? Takhöjd för att kunna palla upp och greja under och lyfta ur motor, utrymme för arbetsbänk och ev. maskiner. 2. Vad kostar det att bygga/montera och vad är bästa knepen för att hålla kostnaden så låg som möjligt samt allat annat som jag inte tänkt på. Edited February 18, 2006 by error Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Ju större desto bättre! Lika bra att ta till när du väl böjat bygga. 8X10 meter är ju en bra storlek. Då får du plats med arbetsbänk mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Det spelar ingen roll hur stort du bygger! Det blir i slutändan alltid för litet i alla fall ;) ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Hej jag fick bara bygga 60 kvm på min tomt det kandes stort i ett halv år nu är det propp fullt o jag skulle vilja ha det dubbla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Jag hade försökt få lite höjd på bygget så att man kan få in en lyft senare. Ett litet sliprum är ju också klockrent. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenka Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 (edited) Jag står oxå i begrepp att bygga garage, nästa sommar. Har funderingar på 8x8 (64 kvm) eller 8x9 (72 kvm), ska rita och söka bygglov i vinter så får vi se vilket det blir. Nåväl, det jag tänkte säga var att i alla fall här uppe så måste man enligt byggnadsnämnden ha en oljeavskiljare om man bygger större än 50 kvm (räknas tydligen som verkstad då). Och en sån är inte billig, har kollat runt lite och den billigaste än så länge går på 25 tusen.. Kommer bygga garagedelen 49 kvm och sätta upp fuskväggar tills besiktningen är avklarad :D Edited November 25, 2005 by Kenka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Vi har byggt en "Carport" på 50 kvadrat framför vårt garage. Förmodligen stans dyraste carport med murade väggar gjuten platta med två golvbrunnar, kopplade fönster o.s.v. Det är bara en tidsfråga när vi smyger ut garagedörrarna ochsätter dem framför carporten och vipps ....ett dubbelt så stort garage ;-) En annan fundering som vi har är att bygga upp 4 stolpar med flyttbara tvärbalkar och ramper av durkplåt. Då kan vi övervintra 2 bilar på plats av en , den ena över den andra och gott om plats för nästa bygge :-) Eddy Jag hade försökt få lite höjd på bygget så att man kan få in en lyft senare.Ett litet sliprum är ju också klockrent. H Borken <{POST_SNAPBACK}> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Håller på att bygger ett nytt hus och givetvis ett större garage, tyvärr är det som tommy säger att det kan nästan aldrig bli för stort. Själv få jag pga av diverse bestämelser endast 5,5 x 9 meter, men det blir vattenburen golvvärme, avlopp, golvbrunn och ett litet loft eftersom det har ett förhöjt väggliv, så blir tjejen sur för att man tillbringar förmycket tid kan man ju alltid flytta ut i garaget :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Följ ett bygge på rejsa.... A garage is born Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted November 25, 2005 Author Share Posted November 25, 2005 Hur gör man med golvbrunn då? Man kanske vill ställa in bruksbilen på vinter så den tinar upp och då blir det vatten på golvet. Samtidigt är det oundvikligt med oljespill och det vill man ju inte ha ut med dagvattnet. Vilken sorts port/portar är att föredra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Hur gör man med golvbrunn då? Man kanske vill ställa in bruksbilen på vinter så den tinar upp och då blir det vatten på golvet. Samtidigt är det oundvikligt med oljespill och det vill man ju inte ha ut med dagvattnet.Vilken sorts port/portar är att föredra? <{POST_SNAPBACK}> oljeavskiljare är en bra lösning på det problemet:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Hur gör man med golvbrunn då? Man kanske vill ställa in bruksbilen på vinter så den tinar upp och då blir det vatten på golvet. Samtidigt är det oundvikligt med oljespill och det vill man ju inte ha ut med dagvattnet.Vilken sorts port/portar är att föredra? <{POST_SNAPBACK}> Det finns golvbrunnar med oljeavskiljare inbyggd för ändamålet. Angående portar så kika på tak-skjut-portar i "Crawfoord modell". Men tänk efter innan du väljer en "vikport" i stil med "car-in" till ditt garage, eftersom dom stjäl ganska mycket yta innåt i garaget när dom viks påväg att öppnas eller stängas. "takskjutport" "vikport car-in" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Vad det kostar är en ganska svår fråga! Vill man ha golvvärme och klinker så är det ju klart att det drar iväg;) Beror ju helt och hållet på hur seriös man ska vara... Byggde ett garage hos svärföräldrarna för något år sedan. Byggde stommen och tak med träd stamar reglade upp med bonsågat virke på insidan vindpapp och plåt på utsidan en tun gjuten platta. Det som var dyrast var ju plåten och gipsen men fick ett mycket bra pris på det så kom undan väldigt billigt:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 26, 2005 Share Posted November 26, 2005 Golvvärme behöver ju inte bli så dyrt, litre slangar att gjuta in i plattan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 26, 2005 Share Posted November 26, 2005 Golvvärme behöver ju inte bli så dyrt, litre slangar att gjuta in i plattan. <{POST_SNAPBACK}> Man får vad man betalar för.... Riktigt så enkelt är det egentligen inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 27, 2005 Share Posted November 27, 2005 Man får vad man betalar för....Riktigt så enkelt är det egentligen inte... <{POST_SNAPBACK}> Nej precis, men det beror till stor del på vad man har för uppvärmning i övrigt, har man redan hetvatten så behöver man en lämplig termostatventil för gollvärmen, eventuellt med blandare, och sedan slangarna nedgjutna i plattan. finns ju mer avancerade system iochförsig, men man kommer långt med enkla medel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 27, 2005 Share Posted November 27, 2005 finns ju mer avancerade system iochförsig, men man kommer långt med enkla medel. <{POST_SNAPBACK}> Det stämmer men ska man värma en större yta som i ett garage med betongplatta så blir det många olika slingor och lika många balanseringsventiler till vattenflödet, shunt rumstermostat och sedan 200-300mm markisolering under innan man gjuter den. Det är nog svårt att få en jämn fin värme året runt med andra medel... Men jag tror det är värt besväret med golvvärme, man har ju krypit runt på betongbolvet ett antal tusen timmar och det hade ju varit roligare om det varit lite varmare.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted November 27, 2005 Share Posted November 27, 2005 Det stämmer men ska man värma en större yta som i ett garage med betongplatta så blir det många olika slingor och lika många balanseringsventiler till vattenflödet, shunt rumstermostat och sedan 200-300mm markisolering under innan man gjuter den. Det är nog svårt att få en jämn fin värme året runt med andra medel... Men jag tror det är värt besväret med golvvärme, man har ju krypit runt på betongbolvet ett antal tusen timmar och det hade ju varit roligare om det varit lite varmare.... <{POST_SNAPBACK}> Så talar den vise :notworthy: ;) :D Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_thosan_* Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Hej. jag kan nämna att jag har en kamrat som byggde sitt garage 1975 och lade in golvvärmeslingor då. nu användes inte dessa förrän 2001. han hade flera element på 6st. 1000w och där var kallt. sedan köpte han en värmepump på 800W nu är där mycket varmare så man får gå i T-shirt. och han spar mycket el. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted January 21, 2006 Share Posted January 21, 2006 Har golvvärme i garaget, och eftersom jag har bergvärme är det nästan gratis att värma upp. 20cm cellplast under plattan är det som gäller. Varje slinga får täcka 20 kvm, skulle gissa att det kostar ca 150-180 kvm ink. golvärmefördelare. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 22, 2006 Share Posted January 22, 2006 När jag renoverade mitt garage göt jag en grop för ett hydraliskt lyftbord, mycket användbart och när man inte använder det tar det ingen plats. det lyfter 2,5 ton, så en bil är inga problem. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted February 18, 2006 Author Share Posted February 18, 2006 Hur mycket plats behöver man ha runt bilen för att kunna mecka bekvämt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted February 18, 2006 Share Posted February 18, 2006 Hur mycket plats behöver man ha runt bilen för att kunna mecka bekvämt? Beror ju på vad man ska göra men 2m fritt på minst en sida är ganska bra, blir det trängre är det krångligt att komma under bilen. /janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 18, 2006 Share Posted February 18, 2006 Något att tänka på är att golvvärme kräver mindre ingångstemperatur än tex, vattenelement. In på golvärme ca: 30-40 grader och vanliga element 50-60 grader! Sedan kan man tex koppla en Panasonic, Nibe, Thermia el likn, luft/vatten värme pump till golvvärmen. :prop: man bör klara detta runt 20 papp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted February 19, 2006 Author Share Posted February 19, 2006 (edited) Vad tycker ni om detta förslag? (8x10m innomhus) Något att tänka på är att golvvärme kräver mindre ingångstemperatur än tex, vattenelement.In på golvärme ca: 30-40 grader och vanliga element 50-60 grader! Detta löser man men en värmeväxlare. Kanske går det med en shuntventil också (änn så länge kan jag för lite om VVS) Edited February 19, 2006 by error Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted February 21, 2006 Share Posted February 21, 2006 Vad tycker ni om detta förslag? (8x10m innomhus) Har du ritat det där själv? Om så, i viket program... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted February 21, 2006 Author Share Posted February 21, 2006 Har du ritat det där själv? Om så, i viket program... Ja. Sketchup ( http://www.sketchup.com ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 22, 2006 Share Posted February 22, 2006 Något att tänka på är att golvvärme kräver mindre ingångstemperatur än tex, vattenelement.In på golvärme ca: 30-40 grader och vanliga element 50-60 grader! Sedan kan man tex koppla en Panasonic, Nibe, Thermia el likn, luft/vatten värme pump till golvvärmen. :prop: man bör klara detta runt 20 papp! Japp det löser man med en "pushpump". det är en shunt och en pump för golvvärmen. Man shuntar helt enkelt ner värmen till rätt temperatur och så pumpar man ut det i slingorna. Vi har det i vårt hus, radiatorer på övervåningen och golvvärme på bottenvåningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 22, 2006 Share Posted February 22, 2006 Ja. Sketchup ( http://www.sketchup.com ) tackar, tackar.. de försvann genast ett gäng timmar i eftermiddas till å sitta å snickra hus.. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted February 23, 2006 Share Posted February 23, 2006 tackar, tackar.. de försvann genast ett gäng timmar i eftermiddas till å sitta å snickra hus.. :P Samma här :D Är van vid vanliga 3D-program men det här var roligare. Klart användbart om man snabbt vill kolla hur en lösning ser ut. Imponerad över det enkla gränssnittet. Det vore något för ProE att ta efter :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenka Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 Om man står i begrepp att bygga garage, eller hus, kan detta vara ett bra forum.... Bygga Hus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted June 28, 2006 Author Share Posted June 28, 2006 Är det någon här som kan räkna på takstolar? Behöver ha 8,0m spännvidd och 1:2 i taklutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted June 28, 2006 Share Posted June 28, 2006 Jag har en vind på mitt garage. Bra att stoppa upp grejor på. Sen har jag öppnat upp hela garaget och har ett lite mindre rum med arbetsbänk och verktyg i. Där har jag haft rumstemperatur och i resten av garaget har det legat på 5-10 grader. Nu till vintern kommer det hållas varmare... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Är det någon här som kan räkna på takstolar? Behöver ha 8,0m spännvidd och 1:2 i taklutning. Jag bygger garage just nu. Jag köpte Takstolsboken, där ingår en CD med ett program som räknar och gör en ritning. Programmet är begränsat till taklutningar 14, 27, 38 och 45 grader. Själv har jag 30 grader men utgick från 27 i programmet. Programmets förslag på spikplåtar visade sig svårt att få tag på, fick ta andra närliggande. Med 8 meters spännvidd får du nog räkna med att bygga med K30 virke som är svårt att få tag på. Jag köpte Takstolsboken på www.exlibris.se, kostade bara 245 kr, kom snabbt. För mig var det värt varje krona många gånger om. Kan rekommenderas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Funtar på att bygga ut mitt garage. Det befintliga är i tegel, men jag hörde att man numera gjuter upp färdiga baneler i betong, med isolering och en yta som ser ut som puts. Desa bultas ihop, och bultas fast i järn i golvet. Verkar ju smidigare än att mura vidare med tegel? Tänkte isf riva långsidan och bredda garaget 3-4 m. Lr är betongsten bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Funtar på att bygga ut mitt garage. Det befintliga är i tegel, men jag hörde att man numera gjuter upp färdiga baneler i betong, med isolering och en yta som ser ut som puts. Desa bultas ihop, och bultas fast i järn i golvet. Verkar ju smidigare än att mura vidare med tegel?Tänkte isf riva långsidan och bredda garaget 3-4 m. Lr är betongsten bättre? Det är dyrare...om du menar finjabetongs byggelement. Jag har nyligen beställt mitt dubbelgarage... - 7,20*8,40 invändigt - Trästomme med puts - Isolerat med golvvärme - vatten & avlopp - tegelpannor på tak - 2 lackerade portar i valfri kulör - 2 fönster 10x5 - 2 ytterdörrar samma färg som port - el + ev. trefas Monterat och klart för 200', tror det blev ett bra pris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Grattis Svante till ett fint garage till ett bra pris! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Hoppas det var ett bra pris.. andra försäljare ville ha nästan det dubbla.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Jgag tror du fått ett bra pris, mitt garage byggs precis nu det är bara 5,3 x 9,3 meter med isolerad grund och väggar, avlopp varmt och kallt vatten det drar iväg på en 300.000+ Det fina är dock att det blir beboligt :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 snackar du nyckelfärdigt.. dvs du gör inget utom betalar...?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 snackar du nyckelfärdigt.. dvs du gör inget utom betalar...?? Precis, betalar bara ;) .... kommer att bygga inredningen själv. Där kommer att vara jobb så det räcker med trädgård och stenläggning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 lite avundsjuk... kommer att bygga mitt garage från början till slut...pust.. med panrum integrerat... räknar dock med mindre kostnad.. :D :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 köper nog takstolarna färdiga takstolarna kostar bara 990+ moms för en takstol 9 m lång för tungt tak(pannor) 27grader lutning... hemlev. och klart. :D alltså visst kan man göra dom billigare med bond sågat virke och hand svett. men dessa e proffs tillverkade med hållfastighets beräkning ..och sedan e jag lat. Vart hittar du så billiga takstolar? Och hur tätt måste du sätta dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 Nässjö takstolsfabrik. cc1200 mm.. hem levererat och hållfastighets beräknat... :D :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted July 1, 2006 Share Posted July 1, 2006 Nässjö takstolsfabrik.cc1200 mm.. hem levererat och hållfastighets beräknat... :D :racesmile: Tack :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted July 2, 2006 Share Posted July 2, 2006 Nässjö takstolsfabrik.cc1200 mm.. hem levererat och hållfastighets beräknat... :D :racesmile: Tyvärr har de rätt lång leveranstid. Jag hade tänkt använda leverantör av halvfärdigt garage, men alla hade så lång leveranstid att jag beslöt bygga i lösvirke, men köpa takstolar. Samma problem igen, så nu spikar jag dessa själv också. Bygget går framåt med bra fart just nu och är jättekul. Till hösten börjar jag bygga Locost! :) :) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikJohan Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Ja, man kan aldrig bygga ett för stort garage, det är en sak som är säker. Det är sällan vi lyckas hålla sådan ordning att vi faktiskt får plats med någon av våra bilar...när jag surfade runt nätet på ämnet i fråga hittade jag en sajt om att just bygga garage, inte mkt att ha just nu, men mer innehåll kommer nog: Sidan: Bygga garage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts