Jump to content

Bakaxel?


Gladestone

Recommended Posts

Hej "vänner" (får jag säga så efter att ha varit medlem i en dag)

Fundera som sagt på att bygga en 10 cm breddad ram (se "att bygga eller inte...").

Vad talar för resp. emot stel- resp. delad bakaxel. Och släng in deDion:en som en joker!

Alltså, jag har inte så mycket förstånd på sådana saker. (Har tidigare meckat med moppe samt "byggt" (eller snarare sörjt för livsuppehållande åtgärder) beträffande en VW cal.looker.

Alltså: Ram ska (nog) breddas 10 cm (typ Dala7 eller BeLo`s eller McSorleys 442:a ). Vad kan vara en lämplig bakaxel som inte väger bly, men som går att montera utan att vara proffs? (Och som ändå ska ge bra vägegenskaper)

PS - försök göra svaren begripliga för en gamal "moppe-trimmare" (Jag är säker på att det finns personer där ute som kan lukta sig till en Volvoaxel i ett blindtest :notworthy: , men jag är alltså mer ute efter handgripliga skillnader).

Mvh/ CH

Link to comment
Share on other sites

Hej!Jag har byggt ett chassie som är 1200 mm brett.Utgick från en -88 Scorpio.

Tyckte att en delad bakaxel verkade krångligt,alla hjulvinklar.Byggde en deDion istället.Gjorde en jigg för svetsning av 70x3 hydraulrör mot 10 mm plåtar, hållare för hubbarna(lagerhusen).

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Det finns en diskussion angående DeDion vs IRS (Independent Rear Suspension) på det engelska Locostforumet och viktmässigt så är DeDion lättare än IRS. Fördelen med IRS (om man får rätt på rollcentra etc) är justermöjligheterna.

När/om garagebesöket blir av kan du kolla på vår lösning ang bakre hjulupphängning (Sierradelar i ett 100 mm bredare chassi)...

Link to comment
Share on other sites

I ett bokschassie brukar man ju korta Sieraaxeln ca 80mm så bygger du ett tio cm bredare chassie så passar nog sierraaxeln på bredden.

Och att bygga en delad bakvagn med dubbla A-armar, är ju inte svårare än att bygga framvagnen, man kan tillochmed göra den geometriskt identisk.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid en teori om at en Locost byggers største fiende er tiden. Veldig mange proskjekter står halvferdig fordi man har lagt listen for høyt. Man bør vurdere veldig sterkt før man begynner hva som tar mye tid, og hva som kan velges for å korte prosessen frem til ferdig bil. Ut i fra denne tankegangen vil jeg annbefale stiv bakaksel og da Ford's banjo aksel som sitter på Escort, cortina og Capri.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte annat än att hålla med Rune Næss... När det gäller det första grejen man bygger så ska man själv ha en idé inne i huvudet om hur man vill att bilen ska bli... Skissa ner å skriv ner allt du vill ha med å hur du vill att den ska "se ut", typ då drivlina, bakaxel å allt detta...

Utgå hela tiden från det du har skissat ner, ändra inte på några idéer eller tankar utan bygg konstant efter det du skrev ner... visst, om det är helknasigt så kan man ju ändra, men utgå från grundtanken.... alla idéer å tankar på förbättringar å "så här kunde ja gjort istället", skriv ner dom och använd den erfarenheten i nästa projekt istället... för ett till kommer det garanterat att bli, detta är rätt beroendeframkallande....

Annars är risken väldigt stor att man kommer till ett stadium där man har så mycket tankar på hur man ska ändra allt att man tappar intresset mer å mer så att det plötsligt står en halvfärdig bil som aldrig kommer att se dagsljuset...

Link to comment
Share on other sites

Vad är egentligen "rätt" vad gäller rollcentra?

Finns säkert en massa teorier runt detta, men riktlinjer finns väl? (Längder på A-armar etc...)

/Anders

Rollcentra bör ligga på 20-25% av CGH (Center of Gravity Height) för respektive axel... alltså beror det på hur hög motor du har och var vikten är placerad över framaxeln, och var tanken är placerad och volymen(vikten) på den för bakaxeln. Sedan kommer du själv att sitta någonstans och avgassystemet på någon sida av karossen etc...

Alltså anser jag att den generalisering som DIRAVI gjorde med att säga att man kan ha samma geometri både fram och bak kanske inte fungerar så bra beroende på hur CGH ser ut vid fram och bakaxeln.

Däremot kan man säga att långa A-armar är bättre än korta, och ett rollcentra som ligger hyffsat still vid krängning är bättre än ett som flyttar runt för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Egfentligen bör man eftersträva ett RC som ligger i markplan, då får man inga jackingkrafter alls, däremot så är det svårt att bygga med RC i markplanen och dessutom får det att ligga kvar där (både i höjd och sidled) vid krängning, därför brukar man sikta in sig på diverse kompromisser som placerar RC på ca 20% av CGH, och räknar det som ett bra alternativ.

Och det är svårt att få till en bra konstruktion med RC i markplan, men alls inte oöverstigligt.

Sedan finns det vissa fördelar, att som jag sa bygga identiska fram och bakvagnar, men som fridberg sa även nackdelar, jag anser ju inte att RC placeringen är en av nackdelarna, däremot att camberkompensation blir mindre på bakvagnen, då viss andel av kamberkompensationen kommer från styrutslag kombinerat med kastervinkel, och då bakvagnen inte styr så kommer man inte få samma komp+ensation där, så det är en fördel med mer kamberkompensation bak.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Sitter i samma val o kval som frågeställaren. Valde en de dion lösning utifrån "Rorty" på den engelska siten för LC byggande.

Vore kul att se lite andra lösningar i bild. Ditt val verkar enkelt Pixbo.

Har du någon bild på det?

mvh Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...