Jump to content

Vilken Sierra?? (Eller Omega????)


Vauxhallkillen

Recommended Posts

Är lite rådvill m.a.p. vilken donator som är lämplig.

Som gammal Opelentusiast var jag först inne på en Omega 2.0, men insåg sen att många bygger på Sierra, så det kanske är att föredra.

Tänkte skaffa en DOHC Sierra, men nu läser jag att det inte alls är lämpligt eftersom motorn är hög, och inte särskilt kul.(?)

Nu kan jag inte så mycket om Fordar, så: Vilken Sierra ska jag leta efter (antar att det är den med sk. pintomotor). Årsmodeller/ beteckning/ effekt?

Eller ska jag dra mig åt Opel igen?

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Börja i andra ändan vad skall du ha bilen till och hur mycket kann du. Generelt kan sägas kit ford eller volvo. helt eget bygge då kan du ta vad du känner för. Bestäm först hur du skall bygga sedan budget och sist men inte minst användningen.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Är du gammal opelentusiast så tycker jag du skall ta en omega.

Eller bygga med en C20XE, altså kadettens 16V motor.

(den har ju blocket gemensamt med C20NE som sitter i omega 2,0 )

Frågan om vilka delar man skall ta bygger ju mycket på vilken bil man vill ha, och hur mycket tid, kunskap, utrymme och pengar man kan lägga ner.

Vill man bygga en enkel bil med "alla delar" från samma donnator så tror jag att nån av de bakhjulsdrivna kadett eller asconamodellerna är synnerligen lämplig, men alla delar i samma bil är ju inte perfekta.

Vill du ha delad eller stel bakaxel?

Vill du ha en motor med mycket effekt?

Vill du bygga en "perfekt bil" så får du nog plocka delar från många bilar, antingen skrota undan några stycken, eller köpa delarna på skroten. Det ena dyrt, det andra tidskrävande.

En bra trevlig bil skulle exempelvis kunna ha Opel C20XE motor, Ford typ9 växellåda Peugot 505 diff, Opel ascona A styrspindlar, opel kadett C styrväxel och Volvo 440 kylare. om man vill blanda friskt ;)

Bygger du med Omega som huvuddonator får du leta reda på andra styrspindlar, då omeganms inte lämpar sig för dubbla A-armar. I övrigt tror jag det mästa går att använda, även om växellådan är lite klumpig.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha en kul bil för somriga, kurviga landsvägar.

Inreggad alltså, och inga tokeffekter. Förutom att det bara går att köra på bana kostar alla motormodifikationer fläsk.

Vilket leder in på budgeten: Billigt.

Så mycket delar som möjligt från samma bil.

Tanken på en Seven dök upp när jag insåg att den ena av mina Vauxhallar (Opel MantaB) var för rostig för att bli bil igen, men där fanns ju allt som behövs för en schysst Seven.

Nu har den stått några år, och jag vet inte riktigt skicket på delarna, men jag ska dra in den i garaget och inspektera lite nogrannare. Får jag den att gå riktigt är den en het donatorkandidat.

Du nämner Ascona A spindlar. Är det stor skillnad på dem jämfört med Ascona/Manta B?

Att köpa en Omega eller Sierra var mest för att få tag i en donator som man vet fungerar/ är körbar.

C20XE är en trevlig motor, men kostar/ är svår att få tag i. Lämpligare är nog Saab-kortmotor, vilken passar direkt på Omega-lådan (vilket alltså talar för en Omega donator). Då kan man välja motor med effekter från 130- 225hästar (eller hur mycket som helst med modifikation).

Att jag kör 9000 Aero/ Omega MV6 till vardags gör det inte mindre attraktivt...

Bygga en Seven vill jag mest för att se om jag klarar av det...

Efter 10år som konstruktör i svensk bilindustri, och ganska mycket eget mekande i garaget känns det som om jag borde fixa det. (Och ramen har redan börjat växa fram i CAD'en)

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Manta B är en vättig donnator, motorn är tung och ganska klen, men för en bil att ratta runt krokiga småvägar så blir det bra. och framvagnen på B eller A är förhållandevis lik, några obetydliga skilnader.

Har föresten Vauxhall opels CIH-motor i som mantaklon, eller sitter en C18N/C18NE i den, eller kanske någon av vauxhalls egna maskiner?

Ritar du en bakvagn m ed Manta-bakvagnen i huvudet så kommer du få en välfungerande bakvagn, där du kommer kunna använda orginalstötdämpare och fjädrar, vilket sparar in kostnaden för två stycken fjäderklädda stötdämpare.

Har du den femväxlade Getraglådan som satt i sena Mantor så är den lite stor, men inte större än Omegalådan eller Volvolådan jag kör med.

i kampen mellan C20XE och en Saab kortmotor skulle jag välva C20XE varje gång, då den är mycket smidigare än vad Saab-motorn är, saabmotorn är förutom att vara tung dessutom hög. en C20XE kan enkelt modifieras till C20LET ;) som även den funkar en bit över vad man kan få fäste för i farter som är behagliga i en seven ;)

Och att du har konstruktörsvana låter underbart, jag ser gjärna att du delar med dig av dina CAD-filer.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Efter 10år som konstruktör i svensk bilindustri, och ganska mycket eget mekande i garaget känns det som om jag borde fixa det. (Och ramen har redan börjat växa fram i CAD'en)

Vi verkar ha en del gemensamt här. Vad använder du för CAD-program? Och var bor du??

Link to comment
Share on other sites

en C20XE kan enkelt modifieras till C20LET

nu är ju jag lite dum...men är inte C20XE den motor som sitter i kaputt GSI..men vad /var sitter C20LET motorn..

förövrigt så kollade jag på en skrot på nämda gsi maskiner... dom hade flera och prisbilden låg på 5000-8000 utan databox yttre agregat eller kabelhärva :( suck...

sedan pga att min svärmor ligger på sjukan missa jag en helt komplett Kadett GSI 16 för 2000kr mycket rostig..men med fungerande maskin enligt ägaren...(blocket) bilen fanns bara 5 km hemifrån..men men.. :( suck stor suck... nu finns den någonstans i göteborg....

mvh.

Link to comment
Share on other sites

C20LET sitter i de callibror som har turbo, det är egentligen en turbokonverterad C20XE.

Ger någonstans strax över 200 hkr original.

Och normalpriset på motorer är generellt sett mycket högre än på sönderrostade bilar, av förståerliga skäl.

Själv siktar jag på en XU9J4 till nästa bil, och där har man ochså en prisskilnad på dåliga bilar och fungerande motorer.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Vauxhallen har Opels 1900 CIH- motor med Zenith tvåstegsförgasare, och ska ge 88hästar. (Vrooooooommm!!)

Fast med Zenith'en utbytt mot en Weber, som ska passa rätt på, blir det genast trevligare. Kanske aldrig kommer att gå sådär superfort, men bara det brölar när man gasar känns allt fint...

Och på sitter den lilla fyrväxlade lådan.

Orginalstötdämpare och fjädrar bak verkar passa min budget :P

Just nu CAD'ar jag i Unigraphics. Går bra att konvertera till step, parasolid, iges, dwg, dxf etc...

Blir det bra delar jag gärna med mig.

Bor f.ö. ett par mil norr om Borås.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

CIH motorn är ju en gammal bekanting, har haft många själv, Finns ju i 2-2.4 litersutförande om man vill uppgradera, och maskinerna är ju klassiska trimmmaskiner så det finns ju en hel del kunskaper om dem.

tvåstegszeniten är ju en klart underskattad förgasare, jag har kört dem både med weber 32-36 samt orginalzenit och har man en frisk zenit blir det inte bättre av förgasarbytet. byter man däremot ut en sliten förgasare mot en fräsh så ger det märkbar skilnad.

budgettrimm är annars att ta ett 2.0 botten och montera en 1.9 topp.

Det kan vara en fördel att montera ett par små dubbelförgasare på den motorn, om man vill undvika att ha luftfilter upp genom huven.

Fyrpetlådan är ju en liten och behändig sak, den kommer att ge en hel del utrymme för fötterna.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...