Daniel Frödén Posted November 2, 2005 Share Posted November 2, 2005 Hej! Jag är i planeringsstadiet av ett kommande locostbygge och jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med lite info. Trots ett febrilt sökande på forumet har jag inte kunnat bli klok på om jag kan använda ventilerade Scorpiobromsar på Granadaspindlar. Kan det gå att ordna med en adapter eller är det rentutav bolt on? Dessutom undrar jag om det är olika spindlar på Granadan beroende på om det är ventilerat eller inte. Har någon kunskap i ämnet? Vill passa på att tacka för ett mycket trevligt forum! Daniel Frödén Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 Hej Bolt-on är det inte, Granadans skivor monteras på helt annorlunda sätt mot navet. Men det går förstås att bygga om. Såvitt jag vet har Granada samma spindlar med ventilerade som solida skivor. Normalt sett anser man nog att Granada 2.8i ventilerade skivor är mer än tillräckligt för en Locost, men det kan ju vara billigare att hitta Scorpiodelar framöver kanske. /Gustaf Hej!Jag är i planeringsstadiet av ett kommande locostbygge och jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med lite info. Trots ett febrilt sökande på forumet har jag inte kunnat bli klok på om jag kan använda ventilerade Scorpiobromsar på Granadaspindlar. Kan det gå att ordna med en adapter eller är det rentutav bolt on? Dessutom undrar jag om det är olika spindlar på Granadan beroende på om det är ventilerat eller inte. Har någon kunskap i ämnet? Vill passa på att tacka för ett mycket trevligt forum! Daniel Frödén <{POST_SNAPBACK}> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 (edited) Tänk även på att stora bromsar väger mer. det ger inget possitivt att överdimentionera bromsarna. testa initialt att köra med oventilerade granadabromsar, om det är sådana spindlar du har, räcker inte de så kan du uppgradera till 2.8i-bromsar senare. för mig fungerar taunusbromsarna bra på bana, men de kanske kommer att utgöra en begränsning när jag blir bättre förare, det vet jag inte. Edited November 3, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Frödén Posted November 3, 2005 Author Share Posted November 3, 2005 Hej igen och tack för tipsen! Anledningen till frågan om Scorpiobromsar är den att jag tänker bygga med fyrledad bakvagn och är inne på att förse den med drivaxlar från Scorpio. Jag har redan fått tag på en diffklump av rätt sort från en Scorpio så det känns naturligt att fortsätta med Scorpioprylar till bakvagnen. Men då har man ju 5-bultat bak och ska man ha Taunusspindlar måste man krångla om till 4-bultat vilket man, om jag har förstått det rätt, kan göra med Sierraprylar. Tanken var att göra livet lite enklare genom att försöka hålla sig till en donator.Dessutom är det betydligt enklare att få tag på Scorpor jämfört med Taunusar och lämpliga Sierror. Men vem har sagt att det här ska vara enkelt. Leta efter olika prylar lär jag behöva vänja mig vid antar jag. Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 4, 2005 Share Posted November 4, 2005 Det går ju att använda Scorpiospindlarna fram, på samma sätt som man gör med Sierra. Annars går det också oftast bra att (på olika sätt...) få ihop en bakvagn med Sierranav (4-bult) och Scorpiodiff. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.