Tommy Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Jag har tänkt att denna tråd skall få handla om Montage av olika Motorer och lådor. Mellan X motor till X låda. Adapterplattor... Var köper man dom, eller hur kan man tillverka egna ? Eller rent av vilka motorer / lådor som passar utan adapterplattor Modifiering eller ej av tryckplattor / lameller / urtr, lager mm Så alla ni som har erfarenhet av olika kombinationer, Skriv ner det här! Quote
Tommy Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 BULT-ON SAAB och Opel Saabs 16v motor 94- eller nyare.(kortmotor) Opel låda ifrån 87- och framåt, 94 kom den med hydrauliskt urtrampningslager. (bakhjulsdrivna modeller).... utom från 2.4 eller raksexa. Suzuki och Suzuki Jeep Suzuki Swift 1.3 16v och vxl-låda Suzuki J413 5-växlad Toyota och Daihatsu Toyotas 4A-GE motor mellan 88-92 och Växellådan från Daihatsu Charmant (Toyota T-50) eller toyota starlet fram till -84 Audi och Volvo Audis femcylindriga passar på sprängkåpan från volvo 240/740 diesel. Quote
Tommy Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 Länkar till sprängkåpor och adapterplattor 1. http://www.yukspeed.com 2. http://www.sbdev.co.uk/ 3. http://www.rawengineering.co.uk/ 4. Quote
DIRAVI Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 BULT-ONSAAB och Opel Saabs 16v motor 94- eller nyare.(kortmotor) Opel låda ifrån 87- och framåt, 94 kom den med hydrauliskt urtrampningslager. (bakhjulsdrivna modeller) Tänk här på att det inte är alla Opelväxellådor som passar, utan det måste vara en som haft lilla fyran, eller en V-sexa i orginal. Altså en Omega utom 2.4 eller raksexa. Är lite osäker på Omega A med diesel. Det kan även vara Rekord 1,8 eller Manta (B) med 1,8 litersmotor, men de är extremt ovanliga i sverige, en manta 1,8 har jag aldrig sett i sverige, och Rekord 1,8 har jag sett enbart som gammla televerksbilar. Quote
Baalzamon Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 (edited) Trevligt initiativ! Jag lägger till en variant som jag har forskat i. Audis femcylindriga passar på sprängkåpan från volvo 240/740 diesel. Jag har testat själv, så jag är helt säker. Om man vill kan man använda en vanlig volvolåda på sprängkåpan, eller också kan man säkerligen montera dit någon annan med relativt lite jobb. Dock gäller det bara dom femcylindriga, dom fyrcylindriga verkar ha annat bultmönster! Edited October 16, 2005 by Baalzamon Quote
ReDDeviL Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Någon som vet något svenskt alternativ, verkstad som kan skära ut och svetsa på adaptorplatta eller liknande.. Har en Peugeot mi16 motor och behöver en växellåda till den, vet ännu inte riktigt vilken jag kan använda av olika anledningar men måste ändå ha adaptorplatta då mi16 e framhjulsdriven och det är ju definitivt inget alternativ Quote
Daffe Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Jag står i begrepp att införskaffa ett MK-kit, dock skulle jag vilja knöla ner en Volvo motor istället för en Ford :515: . Tanken var att köra med diff och växelåda från Sierra. Denna kombination leder en in på Adapterplattor mellan Ford och Volvo, vill man ha en svensk lösning så är Sellholm svaret, de har alla möjliga varianter kostar inte så mycket heller, den jag kikade på kostade ca 4500kr. Tommy, jag måste komma förbi snart och kika om det är möjligt med en volvo rova i en MK. Quote
Norton Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Någon som vet något svenskt alternativ, verkstad som kan skära ut och svetsa på adaptorplatta eller liknande..Har en Peugeot mi16 motor och behöver en växellåda till den, vet ännu inte riktigt vilken jag kan använda av olika anledningar men måste ändå ha adaptorplatta då mi16 e framhjulsdriven och det är ju definitivt inget alternativ <{POST_SNAPBACK}> www.smt.nu kan säkert fixa det åt dig. dom gör lite olika sådana arbeten och har en del färdiga koncept. Quote
Norton Posted December 7, 2005 Posted December 7, 2005 Hej! Ingen som vet om dom senare dieslarna i 900serien från 93> med m90 låda kan begagna lådan till audi 5cyl motorerna? Quote
Tobbe Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Ska man ha effekt i tex en volvo finns det några alternativ här: http://www.klracing.se/adapterplatta.htm BMW och cheva lådor... Quote
Anders J-B Posted December 9, 2005 Posted December 9, 2005 Nu kan jag bara Suzukimotorer och lådor,och som tidigare nämnts passar 1,3 GTI (g13b-block) mot suzuki 413 låda.(Och naturligtvis g13a motorer) Har dock tagit fram adapterplattor så 1,6 motorer passar,(g16a = 8 ventils,g16b = 16 ventils) mot denna lådan. Dvs alla Swift,Vitara,Baleno med 1,6 litare passar då mot 413 lådan....lätta och fina. Dock är blocken inte så starka på 1,6 litaren som på g13b motorerna,men håller för 150 kusar utan problem. Anders J-B. Quote
Recommended Posts