Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hittade detta på Yahoo's forum för bike engined cars:

Hi!

I raced a gsxr k2 / k3/ k4 and now a k5 never had a dry sump kit

always used baffeled std cut down sump and never had a problem with the

motor/oil pressure.

Posted

Det lät ju bra! :D

Är det en sådan här plåt man kan montera?

www.fluke-motorsport.co.uk

engine_baffles_05.jpg

We are pleased to offer baffles to help reduce oil surge. Simple to fit and proven to reduce oil surge. The kits consist of a CNC machined baffle plate and a tulip for the relief valve.

engine_baffles_GSXR1000.jpg

Posted

En slik plate hjelper godt, bare man kan beholde den orginale bunnpannen. En del av disse kittene har vært levert med modifiserte bunnpanner som reduserer oljemengden, styr unna disse. Jeg skal på verkstedet i morgen for å starte byggingen av ny bil for 2006 sesongen. Et nytt byggesett fra Stuart taylor står klart ved siden av vår vellprøvde MK. Den vil bli bygd som en kopi av MK med R1 2003. Jeg skal få tatt noen bilder av reversordningen, hvis jeg bare husker det.

Posted

Reverse

Bilde 1: Her ser man over mellomakselen fra motoren. Starteren slår inn på tannkransen når man trykker på revers knappen. Releet får jording fra motorens neutrallampe og virker dermed kun når mooren står i fri.

Bilde 2: Splittet flens skrues sammen rundt akselen, og drevet skrus fast i flensen fra enden.

Bilde 3: En tykk alu plate med støttelager til akselen i nedkant og feste til starteren på toppen.

post-58-1131309166.jpg

post-58-1131309208.jpg

post-58-1131309227.jpg

Posted

Stora Drevet.... Är detta egen tillverkning, eller vart kan man köpa dessa?

Posted

Jag har gjort affär via telefon men inte fått den än! hoppas att det inte strular!

Posted

Jag vill bara upplysa om att vi har några Acewell Instrument på choppen om det är någon som inte hann med när vi gjorde vårt senaste gruppköp. Det är inte många så om ni är på gång så slå till NU :515: , det kan ta ett tag innan det finns behov av ett nytt gruppköp. :)

Eddy

Posted

När det gäller Tändboxarna på Gsx-r 1000 och R1:an ....

Är det så att någon av dessa har ett tändlås som måste följa med pga,

att lås och box "hör i hop"?

Har hört någonstans att någon köpt en motor utan tändningslås och sedan upptäckt att

han var tvungen att köpa ny box när han bara behövde ett tändningslås! :blink:

Jag har dessa 2 att välja mellan nu men ingen har instrument eller lås!

Tacksam för snabbt svar!

Posted

Instrument bør du ha, men tenningslås trenger du ikke på R1. På Gsxr er jeg ikke sikker. Det som er vanlig er at det er en motstand i tenningslåsen slik at det ikke er 12v som kommer ut. Dette ordnes med at du setter en motstand på ledningen. Først tar du en justerbar motstand som du justerer mens du prøver å starte, Når den så startet så måler du verdien og erstatter den med en fast motstand.

Posted

Tack för era svar! :thumbsup:

Jo... GSX-r 1000 står först på min önskelista genom att den är så komplett, men jag känner mig lite orolig för att jag inte får den.. Har väntat i över 3 veckor nu..... vilket gjort att jag har ett par r1:or att välja mellan om det skiter sig!

Posted
instrument till r1 har jag ett över om du behöver!

tändnings låset till r1 böhöver du ej. det är bara att (bygla i  2st kopplings plintar)

jag har använt hela r1ans el system i min bil( bara förlängt vissa kablar) det passar nästan rakt av i en bil.

//micke

Har du lite detaljer om detta ? Jag får inte riktigt ihop kablarne på min, specielt instrumentet strular till det. :blink:

mvh

Bo

  • 5 months later...
Posted
dock brukar R1or finnas i högar på skroten och 2ans växel är tydligen lite av en barnsjukdom, men kostar bara någon hundring att fixa å lite mekande...

Menar du fixa permanent eller bara laga för stunden? Vad består problemet av och hur fixar man det?

Posted

permanent å permanent... funkar la tills de går sönder igen... :biglaugh2:

allvarligt så har jag bara läst på nätet att det är ett vanligt problem, men jag kommer inte ihåg om man kan köpa kraftigare saker så det inte händer igen eller inte...

Rune eller någon som kör med MC vet säkert mer... :)

Posted

Hej

Jag har en CBR1000F i min Locost.

Funkar bättre än vad jag trodde , trodde att det skulle bli problem med det dåliga vridet , men kopplingskänslan blev kanon och den drar bra även från lägre varv.

Anledningen till valet av motor är : väldigt tålig , billig (7000kr på skroten) , passar bra till den utväxling som jag har i bakaxlen , engelsmännen kör den utan torrsump.

Nackdelen är kanske att den är 20kg tyngre än en R1a.

Körde ca 100mil 2005 och kan bara säga att MC motor är min grej.

/Johan

Posted (edited)
Menar du fixa permanent eller bara laga för stunden? Vad består problemet av och hur fixar man det?

Problemet är att "klackarne" på sidan av tvåans drev och hålen i sidan av sexans blir sletna.

Du bytar drevet till tvåan och sexans växel, och sen kör du 2500 mil igen. :racesmile:

Är man lite försiktig vid växlingar och inte bara tryckar i från ettan till tvåan hållar det bra.

(Erfaring från min 1998 R1 hoj jag hadde tidigare)

PS: jag är inte 100% på om det är 5:an eller 6:an som sittar bredvid 2:an.

PPS: Kollade lite på nätet, och det är 2:an och 6:an som skal bytas.

Här : http://www.bikeproject.com/Articles/index.php?GID=2350 står mycket väl beskrivit hur man gör.

Edited by BoA

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...