Jump to content

A-armsbussningar


esa

Recommended Posts

Är det någon som har något förslag på bussningar till a-armarna och

länkarmarna till bakaxeln ? Tänkte eventuellt att svarva i nylon,men tror

att en del extra vägljud fortplantas genom dessa.

Är det någon som har erfarenhet av detta ?

Link to comment
Share on other sites

ja tror att du inte kommer märka av "extra vägljud" i en super seven...

den väsnas så mycket ändå.. ;) så jag skulle siktat på så bra väghållning som möjligt... :)

Link to comment
Share on other sites

Kommit på en lösning till bussningar som jag tänkte ha till diffen.

ytterrör, det som sitter i ramen: 28x3

EPDM gummislang 16x3.5mm (Semperit) finns på Micro 6kr/dm

Innerrör 15x2 (går enkelt att borra upp så det passar en M12 däri)

Med lite kopparpasta eller vaselin kan man pressa ihop dom i ett skruvstäd eller en bult.

Sitter som gjutet efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill rekomendera att svarva bussingar i TEFLON.

Vi har provat detta under några år i våran rally bil, med gott resultat..

Teflon är av typen självsmörjande och är ganska åldersbeständigt...

om ni vill så hjälper jag gärna till med tillverkning åt er...

mvh Mats." bossen

Link to comment
Share on other sites

Kom på att det finns en typ av TEFLON som heter Floorisint

Floorisint är en High-tech version av Teflon....

Jag kan nog fixa fram litegrann om någon är intresserad av detta...

mvh bossen

Link to comment
Share on other sites

Skulle kunna tänka mig att anväda teflonbussningar till mitt bygge. Men det dröjer ett tag till att jag är där, men det är möjligt att jag hör av mig då. Lite beroende på priset förstås, jag bygger trotts allt en locost, även om jag lägger ut mer pengar än jag tänkte mig från början.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! Vill bara påpeka att om man gör bussningar i nylon,bör man tänka på att det materialet suger vatten och sväller.Delrin blir sprött,har jag lärt mig.(Det blir till att göra nya).

Polyuretan eller teflon är bättre.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Jag ska kolla vad jag kan få fram för bra pris på Floorisint......

har nog lättare att få fram kortare bitar...stumpar alltså...

skicka ett meijl till mej så kan jag hålla reda på er som vill ha hjälp

med matrial...mvh bossen

Link to comment
Share on other sites

Vi provade Amazon bussningar först och tyckte det blev SÅ HIMLA bra.

Men sen när allt kom på plats så blev det alldeles för "sladdrigt", så det fick bli nya i nylon.

Årecis vad jag är rädd för... Vi bygger med nersvarvade Sierrabussningar i första bilen och om den visar sig bli för mjuk för "inspirerad" körning får det bli andra bussningar till mitt bygge.

Link to comment
Share on other sites

ja tror att du inte kommer märka av "extra vägljud" i en super seven...

den väsnas så mycket ändå..  ;) så jag skulle siktat på så bra väghållning som möjligt... :)

Så vad säger ni som prövat båda? Om det inte märks på ljudet så borde man väl få mycket mer vägvibrationer i ratt och rumpa på gott och ont? Vibrationer kan bli rätt tröttande i längden.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att Kontima var bra att jobba med, men se till att du har röret som den ska sitta i innan du beställer bussningar. Jag valde en dimension efter en katalog men det var inte lagervara och det fick jag sota för när jag skulle hitta rören.

Ett annat tips (som jag faktiskt tänkte på) är välj sömlösa rör annars får man slipa bort den lilla svetsbulan på insidan

Link to comment
Share on other sites

ja tror att du inte kommer märka av "extra vägljud" i en super seven...

den väsnas så mycket ändå..  ;) så jag skulle siktat på så bra väghållning som möjligt... :)

Så vad säger ni som prövat båda? Om det inte märks på ljudet så borde man väl få mycket mer vägvibrationer i ratt och rumpa på gott och ont? Vibrationer kan bli rätt tröttande i längden.

Jag tror inte det är så farligt med vibrationer.... jag har uniballs i min bil. Alltså inte gummi någonstans.. och när jag provkörde bilen i höstas så blev jag mycket förvånad över hur "bra" komfort det var i bilen. Komfort är ju ett relativt begrepp och att säga att någon seven överhuvudtaget är komfortabel är nog helt fel... men som sagt jag blev mycket överaskad. Inga märkbara vibrationer... faktiskt inte alls stötig, allt kändes bara så väldigt exakt.

Link to comment
Share on other sites

Har tagit fram egna bussningar av ett material som kallas PE HD1000. Dt ancvänds som lagermaterial i bland annat hudralkolvar o dyl.

De tar inte åt sig vatten eller några andra vätskor.

De behöver ingen smörjning och är ungefär lika hårt som polyretan.

Jag kommer att tillverka en serie anpassade till våra bilar.

Anpassas till den diameter man vill ha. Är tot. 52mm långa inkl. hylsa och sidobrickor i rostfritt.

Självklart kan specialldimensioner beställas precis som man vill ha dem oxå. Ring för priser på specialgrejor...

Dessa kommer att kosta hälften av vad tex. polyflex kostar (159:-st), alltså 79:- /st inkl moms.

Intresserad? Ring!

MJ Hästkraft.

073-1816475

Link to comment
Share on other sites

Har tagit fram egna bussningar av ett material som kallas PE HD1000. Dt ancvänds som lagermaterial i bland annat hudralkolvar o dyl.

De tar inte åt sig vatten eller några andra vätskor.

De behöver ingen smörjning och är ungefär lika hårt som polyretan.

Jag kommer att tillverka en serie anpassade till våra bilar.

Anpassas till den diameter man vill ha. Är tot. 52mm långa inkl. hylsa och sidobrickor i rostfritt.

Självklart kan specialldimensioner beställas precis som man vill ha dem oxå. Ring för priser på specialgrejor...

Dessa kommer att kosta hälften av vad tex. polyflex kostar (159:-st), alltså 79:- /st inkl moms.

Intresserad? Ring!

MJ Hästkraft.

073-1816475

Låter riktigt intressant. Skall komma ihåg det när det är dags för den biten av bygget. Skall bli kul att se ditt företags hemsida när den blir klar förresten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat på jobbet om det fanns några bitar med Fooristint men det var tomt i facket..

Men jag har beställt från USA till mitt eget bygge och passade på att ta hem lite grann extra nu när dollarn är låg...jag återkommer senare i detta ärede med pris så får vi se om det finns intresse då..mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...