pixbo Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Hej!Jag har som ni kanske vet en -88 pinto med lambda,men utan kat.Måste motorn ha signal från sonden,eller kan den kopplas förbi,tas bort eller byglas på något vis? Jag vet t.ex inte om sonden fungerar,då jag inte har kollat några felkoder. Någon som har någon bra ide'? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Hej!Jag har som ni kanske vet en -88 pinto med lambda,men utan kat.Måste motorn ha signal från sonden,eller kan den kopplas förbi,tas bort eller byglas på något vis?Jag vet t.ex inte om sonden fungerar,då jag inte har kollat några felkoder. Någon som har någon bra ide'? <{POST_SNAPBACK}> Utan sond kommer styrsystemet att "anta" ett lambdavärde, dvs motorn går men inte perfekt. Bland annat ökar soppaförbrukningen. Jag rekommenderar starkt att använda en fungerande lambdasond... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 8, 2005 Author Share Posted October 8, 2005 Tack!Jag tror att min sond är kass,den drar saftigt med soppa. Kan man kolla att den funkar utan specialverktyg? mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Rydh Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Tack!Jag tror att min sond är kass,den drar saftigt med soppa.Kan man kolla att den funkar utan specialverktyg? mvh pixbo <{POST_SNAPBACK}> Ja, det är enkelt. Mät mellan signal och jord med en multimeter. Den ska ge mellan 700 och 900 mV (tror jag) och den ska ju dessutom ändra sig vid olika belastningar. Trasiga sonder ger ofta bara ett fast värde oberoende av last. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 9, 2005 Author Share Posted October 9, 2005 Tackar!! mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 9, 2005 Author Share Posted October 9, 2005 Hej igen!Jag hade inte 700-900mV,snarare runt 3-400mV. Den är nog kass. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Rydh Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Tackar!!mvh pixbo <{POST_SNAPBACK}> Alltså jag är inte helt säker på det jag skrev men det borde gå lätt att verifiera nånstans på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Sondens signal ska variera mellan 200 mV och 990 mV ungefär, lägre spänning är snålare blandning. De flesta sonder som pajar "fastnar" på en spänning, som inte ändras vid gaspådrag. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 9, 2005 Author Share Posted October 9, 2005 Okej!Min sond har fyra trådar.En svart är spänning via säkring,en vit/svart som är signal till/från styrboxen samt två bruna.Mellan vit/svart och en av de bruna varierar det ,vid stillastående och olika gaspådrag mellan 140-450 mV. Mellan den vit/svarta kabeln och den andra bruna blir inget utslag alls. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Okej!Min sond har fyra trådar.En svart är spänning via säkring,en vit/svart som är signal till/från styrboxen samt två bruna.Mellan vit/svart och en av de bruna varierar det ,vid stillastående och olika gaspådrag mellan 140-450 mV.Mellan den vit/svarta kabeln och den andra bruna blir inget utslag alls. mvh pixbo <{POST_SNAPBACK}> det är en förvärmd lambda du har och jag skulle (utan att ha sett den) gissat spontant på att de två bruna vore till värmen.... Men, men, jag vet inget säkert TRPinto är ju ford fantast så han känner väl till färgerna bättre än mej. jag har oftast sett två vita till värmen på de bilar jag skruvat lambda på vad jag minns.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 9, 2005 Author Share Posted October 9, 2005 Båda bruna går enligt kopplingsschemat till styrboxen. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 9, 2005 Author Share Posted October 9, 2005 Förresten,varför matas sonden med 12 volt? Skall man mäta över 12 voltskabeln och den svart/vita kabeln som troligtvis är signalkabeln? mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 Fägerna som Pixbo nämner bör vara i bilens härva, då följer de Ford-standard, dvs svart är säkrad plusmatning, brun är jord. Vit/svart är då signal. Du har mätt rätt och värdena ser inte helt tokiga ut men lite låga kanske. Så kan det bli om sonden inte är riktigt varm, eller om den är igensotad. Har du kollat felkoderna? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 10, 2005 Author Share Posted October 10, 2005 Nej!Jag får nog kolla med Bilia Ford om de kan kolla koder samt ställa tändning,man behöver tydligen ett specialverktyg för att låsa tändningen. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 "Specialverktyget" för att ställa tändningen är inte så komplicerat, jag har nog lämnat en länk till FMCS förut där info om hur man bygger ett sådant finns. Koderna kan du också läsa ut själv om du har en 12v lysdiod och lite kabel. Info finns på http://web.telia.com/~u91016237/ /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 12, 2005 Author Share Posted October 12, 2005 Hej!Var på Bilia Ford och pratade med några mekaniker i dag.De sa att När gamla bilar med lambdasond börjar krångla,kopplar de bort dem."Du kan köra hur långt som helst utan".Tändningen kunde jag ställa utan hjälpmedel,"ställ den där du tror att den skall stå,så höjer du den lite till.Belasta den på fyrans växel.Spikar den inte så är det oftast bra". Att min motor drar mycket soppa trodde de berodde på dålig luftmängdmätare. Kan man kolla,genom att mäta upp den,om den är kass? mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Rydh Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 Hej!Var på Bilia Ford och pratade med några mekaniker i dag.De sa att När gamla bilar med lambdasond börjar krångla,kopplar de bort dem."Du kan köra hur långt som helst utan".Tändningen kunde jag ställa utan hjälpmedel,"ställ den där du tror att den skall stå,så höjer du den lite till.Belasta den på fyrans växel.Spikar den inte så är det oftast bra".mvh pixbo <{POST_SNAPBACK}> Det där låter som något man gör på farfars gamla sierra som man inte vill lägga några pengar på. Lite skillnad på det och en handbyggd sportbil :rolleyes: :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 Den kommentaren kunde du ha behållit för dig själv :zipped: Forumet behandlar locost Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Rydh Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 Den kommentaren kunde du ha behållit för dig själv :zipped: Forumet behandlar locost Michael W <{POST_SNAPBACK}> Jag ville bara försöka hjälpa till, menade inget illa. Hade dessutom en smiley efter. En begagnad men fungerande lambda kan man nog få för nån hundring och det tror jag inte blir dyrare i längden. Men jag ska kanske behålla mina kommentarer för mig själv i fortsättningen då... :mellow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 12, 2005 Share Posted October 12, 2005 Den kommentaren kunde du ha behållit för dig själv :zipped: Forumet behandlar locost Michael W <{POST_SNAPBACK}> Även om det handlar om Locost så hindrar det inte att man är någorlunda seriös ! Är det någon som ska behålla kommentarerna så anser jag att det är mekanikerna på märkesverkstaden..... När gamla bilar med lambdasond börjar krångla,kopplar de bort dem."Du kan köra hur långt som helst utan".Tändningen kunde jag ställa utan hjälpmedel,"ställ den där du tror att den skall stå,så höjer du den lite till.Belasta den på fyrans växel.Spikar den inte så är det oftast bra". Det där är vad jag kallar anmärkningsvärda uttalanden !!!! Skapar inte mycket förtroende i mina öron.... varför sedan inte debitera minst 500+moms i timmen eller så för det arbetet ...... jo, jo.....snygga uttalanden från de som man kan förvänta sej ska vara seriösa.... Varför inte fixa felet i styrsystemet istället för att koppla ur lambdan? Varför ställa tändningen "på en höft" där man tror och sedan "vrida lite till" ? Nog har dom väl iallafall en stroboskoplampa och ett värde att gå efter? Nej, tänk efter lite till nu, bästa herr Wänström....... Är detta vad man kan begära av auktoriserad FORD verkstad verkligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 12, 2005 Author Share Posted October 12, 2005 Faktum kvarstår:En pintomotor från -88 är för dem en gammal spis.Det de säger är säkert gott om man har motorn i en rostig Sierra som man vill ha rullande. Jag kunde naturligtvis lämna in bilen och få den kollad,men de tyckte inte att det var nödvändigt.Egentligen inte jag heller. Jag funderar ändå på en annan motor,annars måste jag skaffa kolvar,kamaxel och topp med större ventiler.Sen är det gött med dubbla webrar eller liknande. Det som är tråkigt är isåfall att jag lyckats få ner insuget i nivå med ventilkåpan,och att jag kasserar det konceptet. Men om någon har info om hur jag får min motor i form,så skjut på bara! mvh Pixbo :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Förlåt om jag tog i men jag blir lessen när man ger nedlåtande kommentarer till varandras byggen. Vi har alla olika resurser till bygget Både i form av kunskap och ekonomi. Jag personligen är mycket imponerad över alla timmar som medlämmarna tillbringar för att få en fungerande bil. När det gäller smailisar så fattar inte alla deras innebörd helt ut jag gör det definitivt inte. Lev väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Team X Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 Förlåt om jag tog i men jag blir lessen när man ger nedlåtande kommentarer till varandras byggen. Vi har alla olika resurser till bygget Både i form av kunskap och ekonomi. Jag personligen är mycket imponerad över alla timmar som medlämmarna tillbringar för att få en fungerande bil. När det gäller smailisar så fattar inte alla deras innebörd helt ut jag gör det definitivt inte.Lev väl Michael W <{POST_SNAPBACK}> Tycker inte att svaret var nedlåtande på något vis ! Synd bara att ford inte kunde ge ett seriösare svar , givetvis går motorn bättre med en fungerande lambdasond Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 Lessen att jag missupfattade dig men jag uppfattade tonen som ironisk då jag inte förstod inebörden av figurena. Lev väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 då är alla vänner igen så då blir det dags för gruppkram.. :icon_love: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 Verkstaden ifråga var en gammal Volvoverkstad va? Fords sprut, EEC-IV, som sitter i Sierran, är mycket mer avancerat än dåtidens Volvosprut - speciellt den version som sitter i Sierra med kat. Detta hade nog inte Volvomeken koll på... Problemet med att ställa tändningen "på en höft" är att det är svårt att veta om boxen kompenserar tändläget när du kolalr med stroblampa. Boxen justerar nämligen läget hela tiden, kompensation mot motortemp, lufttemp men också för att reglera tomgångsvarvet. Ställer man tändningen med stroblampa så kanske man får fel grundläge (om boxen kallar på +4 extra grader för att motorn är kall, så ställer du tillbaka tändningen i praktiken om du låser fördelaren på 12 grader enligt stroben). Genom att koppla ur signalen från databoxen till tändmodulen, så låser man tändningen på grundläget. Då vet man vad man får... Det "fungerar" att köra Pinton både med fel tändläge och med urkopplad lambdasond. Men den går inte så bra som den kan göra. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 16, 2005 Author Share Posted October 16, 2005 Okej!Nu vet jag.Men vet du om man kan kolla om luftmängdmätaren är okej genom att mäta på den? Man kan köpa en annan,men den kan ju vara kass den också. mvh Pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.