Ferm Posted October 6, 2005 Share Posted October 6, 2005 (edited) Jag undrar helt enkelt vilken vinkel som är Ackermanvinkeln! Mvh Mange :wub: Edited October 6, 2005 by Ferm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted October 6, 2005 Share Posted October 6, 2005 Den är lite knölig att mäta men.... Tråd i rejsa.nu som behandlar ämnet bra... Ackerman upptäckte att om man låter det inre framhjulet styra mer än det yttre så svänger bilen bättre. Effekten döptes därför till Ackerman-effekten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted October 6, 2005 Share Posted October 6, 2005 Så länge du inte ska putta omkring bilen väldigt mycket är den inget att oroa sig för... se bara till att styrarmarna pekar år samma håll som dom gjorde på donatorn. Innerhjulet kommer väl ändå vara i luften för det mesta när man svänger :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferm Posted October 6, 2005 Author Share Posted October 6, 2005 Så länge du inte ska putta omkring bilen väldigt mycket är den inget att oroa sig för... se bara till att styrarmarna pekar år samma håll som dom gjorde på donatorn. Innerhjulet kommer väl ändå vara i luften för det mesta när man svänger :) <{POST_SNAPBACK}> Självklart!!! :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Det är linjen mellan övre och nedre spindilbult och en linje ifrån styrstagets kulbult igenom dessa mot bakaxeln. den ska träffa så nära mitten på bakaxeln du kan. och när vi tar donatorgrejor så är de oftast anpassade till bilar med längre axelavstånd så vi får fel ackerman på våra. ett tips Triumph och Lada har justering på styrarmen så där kan man ändra på ackermanvinkeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Lotus seven S1 hadde orginal negativ ackerman ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted October 9, 2005 Share Posted October 9, 2005 Vilken eller vilka Triumph? JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 På vilket sätt påverkar negtiv resp positiv ackerman vid körning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Triumph och Lada har justering på styrarmen så där kan man ändra på ackermanvinkeln hmm kan det inte vara så att eftersom styrarmen på Triumph (Herald och Gt6/Vitesse i alla fall)är skruvad och därför går att ersätta med en annan för att därigenom ändra akerman vinkeln... dom 5 triumphar som jag har ägt har ingen haft någon justering på styrarmarna... vet dock att på flertalet engelska special byggen (sportbilar) som använder samma spindlar som triumph och vissa lotus använder. har man tillverkat nya``bättre ´´ styrarmar... men detta är ju som bekant inget man ``skiter´´ fram.. men finns det justeringar.. så berätta gärna var, jag kan ha missat det.. mvh michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Du kan lägga schims bakom styrarmen och få en annan vinkel på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 hmm om man gör hålen ovala och lägger dit kilformade brickor???? eller hur menar du?? finns det bilder på detta??... någon möjlighet att vinkla dom då dom styr på spindel tappen och en bult till, ser jag inte.. men om det finns bilder okey.. / Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 På vilket sätt påverkar negtiv resp positiv ackerman vid körning? <{POST_SNAPBACK}> Målet är ju oftast att ha en ackerman som möts i bakaxeln, för att innerhjulet och ytterhjulet skall gå rakast spår genom en sväng. Har man "helt fel" ackerman, så kommer greppet på framhjulen att minska när man vrider på ratten, eftersom de då strävar i något olika riktning. Ett faktum som Colin Chapman utnytjade ett par gånger för att göra bilar lätt understyrda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 Det kan räcka med att hålet är 0,5-1,0mm större än bulten sedan schims emellan titta t.ex. på Amazon:s övre bärarmsinfästning där görs justering på likn. sätt. och är armen bortskruvbar så löser sig nog det andra med lite fantasi,, värre för oss andra som har fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 bara som ett tips Opel Manta A Har demonterbara Styrarmar (skruvade) vet inte om Ascona A har samma... / Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 Ascona och manta har samma framvagn (a som a eller b som B) Mycket fin geometri i de framvagnarna :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 ascona B har inte skruvade styr armar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.