Jump to content

Ackerman


Ferm
 Share

Recommended Posts

Så länge du inte ska putta omkring bilen väldigt mycket är den inget att oroa sig för... se bara till att styrarmarna pekar år samma håll som dom gjorde på donatorn. Innerhjulet kommer väl ändå vara i luften för det mesta när man svänger :)

Link to comment
Share on other sites

Så länge du inte ska putta omkring bilen väldigt mycket är den inget att oroa sig för... se bara till att styrarmarna pekar år samma håll som dom gjorde på donatorn. Innerhjulet kommer väl ändå vara i luften för det mesta när man svänger :)

Självklart!!! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Det är linjen mellan övre och nedre spindilbult och en linje ifrån styrstagets kulbult igenom dessa mot bakaxeln. den ska träffa så nära mitten på bakaxeln du kan. och när vi tar donatorgrejor så är de oftast anpassade till bilar med längre axelavstånd så vi får fel ackerman på våra. ett tips Triumph och Lada har justering på styrarmen så där kan man ändra på ackermanvinkeln

Link to comment
Share on other sites

Triumph och Lada har justering på styrarmen så där kan man ändra på ackermanvinkeln

hmm kan det inte vara så att eftersom styrarmen på Triumph (Herald och Gt6/Vitesse i alla fall)är skruvad och därför går att ersätta med en annan för att därigenom ändra akerman vinkeln... dom 5 triumphar som jag har ägt har ingen haft någon justering på styrarmarna... vet dock att på flertalet engelska special byggen (sportbilar) som använder samma spindlar som triumph och vissa lotus använder. har man tillverkat nya``bättre ´´ styrarmar... men detta är ju som bekant inget man ``skiter´´ fram..

men finns det justeringar.. så berätta gärna var, jag kan ha missat det..

mvh michael

Link to comment
Share on other sites

hmm om man gör hålen ovala och lägger dit kilformade brickor???? eller hur menar du?? finns det bilder på detta??... någon möjlighet att vinkla dom då dom styr på spindel tappen och en bult till, ser jag inte.. men om det finns bilder okey..

/ Michael

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt påverkar negtiv resp positiv ackerman vid körning?

Målet är ju oftast att ha en ackerman som möts i bakaxeln, för att innerhjulet och ytterhjulet skall gå rakast spår genom en sväng.

Har man "helt fel" ackerman, så kommer greppet på framhjulen att minska när man vrider på ratten, eftersom de då strävar i något olika riktning.

Ett faktum som Colin Chapman utnytjade ett par gånger för att göra bilar lätt understyrda.

Link to comment
Share on other sites

Det kan räcka med att hålet är 0,5-1,0mm större än bulten sedan schims emellan titta t.ex. på Amazon:s övre bärarmsinfästning där görs justering på likn. sätt. och är armen bortskruvbar så löser sig nog det andra med lite fantasi,, värre för oss andra som har fasta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...