Baalzamon Posted January 7, 2004 Posted January 7, 2004 Funderar lite på var jag skall placera tanken. Eftersom jag älskar att åka långt skulle jag gärna vilja ha lite bagagutrymme att packa i, och då sitter tanken lite dumt där bak. Därför skulle jag vilja placera den någon annanstans. Såg bilder någonstans på ett bygge där tanken var placerad i kardantunnlen, och där växellådan sitter på bilar som inte har motorcykelmotor. Sedan ser jag att bilen i länken som jag postar nedan har satt sin tank ovanför växellådan och framför instrumentpanelen. Därför funderar jag på om det finns regler som säger var tanken får sitta och inte får sitta? Dessutom, var sitter den bäst om man skall gå utifrån idealet för viktfördelning? Då borde den sitta lågt och på mitten? Tacksam för synpunkter. http://www.stuart-taylor.co.uk/main_page/g...s/loco/pan3.jpg Quote
Acke Posted January 7, 2004 Posted January 7, 2004 Hmm.. iof en MCmotor, men den tanken kan ju inte vara på mer än 2 liter vilket lär vara lite väl snålt tilltaget... :unsure: skulle vara mer logiskt om det var "catchtank" till kylsystemet eller något... Quote
Marcus a Posted January 7, 2004 Posted January 7, 2004 Tanken får väl sitta vart som helst bara inte i kupén? Den borde väl kanske inte få sitta precis vid grenröret eller något heler:) verkar mest dumt... Quote
therealpinto Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Hej Påfyllningen får inte sitta i kupéutrymme, bagageutrymme eller motorrum, men själva placeringen av tanken är egentligen fri. Personligen har jag svårt att se var man ska få plats med den på något annat ställe än "enligt boken" men det är ju bara att måtta och prova. /Gustaf Quote
pacman Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Tanken på bilden måste väl vara en catch-tank?? Eller sticker den in under scutteln? Konstig placering..... :blink: Kan du inte försöka bygga tanken lågt och brett bakom bakaxeln? Min tank bygger inte mer än 250mm i höjd, dvs något högre än diffen men rymmer ändå 45 liter. Bagageutrymmet blir så stort det blir, och man får väl använda mjuka väskor. :) Quote
gka Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Med en liten, kort motor kanske man kan få plats med en tank mellan motorn och kylaren? Men det är ju inte så bra för viktfordelningen förstås. Man kan ju kompensera lite med att sätta batteriet bak annars. Eller kanske en tank på sidan av bilen? Men gör en liten utbyggnad av karossen som täcker ljuddämparen på ena sidan och en avlång tank på andra? Istället för reservhjul kan man ha montera en jeepdunk bak på som får agera tank? :) Eller... hmm, undrar hur mycket det ryms inuti ramen...!? ;) :P Quote
Baalzamon Posted January 8, 2004 Author Posted January 8, 2004 Med en liten, kort motor kanske man kan få plats med en tank mellan motorn och kylaren? Men det är ju inte så bra för viktfordelningen förstås. Man kan ju kompensera lite med att sätta batteriet bak annars.Eller kanske en tank på sidan av bilen? Men gör en liten utbyggnad av karossen som täcker ljuddämparen på ena sidan och en avlång tank på andra? Istället för reservhjul kan man ha montera en jeepdunk bak på som får agera tank? :) Eller... hmm, undrar hur mycket det ryms inuti ramen...!? ;) :P Tyvärr är den motor jag bygger på en radsexa, så det kommer nog inte finnas särskilt gott om plats i längsled :( Men jag skall se när jag börjar bli färdig var det finns outnyttjat utrymme. Så länge det inte finns regler som säger att tanken måste sitta bak så går det nog att lösa :) Quote
Sonett7 Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 >>Baalzamon Skall du ha en rak 6:a i fronten behöver du nog ha tanken där bak för att få vettig viktfördelning... Har du nån uppgift på hur mycket din motor väger (och vad är det för fabrikat)? Tänkte mest jämföra den med min som väger runt 150 kg :huh: Quote
Baalzamon Posted January 8, 2004 Author Posted January 8, 2004 >>BaalzamonSkall du ha en rak 6:a i fronten behöver du nog ha tanken där bak för att få vettig viktfördelning... Har du nån uppgift på hur mycket din motor väger (och vad är det för fabrikat)? Tänkte mest jämföra den med min som väger runt 150 kg :huh: Vet inte riktigt vad den väger. Det är en BMW M20B20. Blocket är gjutjärn, så den väger nog en del... Kanske skall överväga att ha tanken bak ändå. Har också funderat på att förstora baljan där bak lite, och då får jag kanske plats med både tanken och en resväska. Quote
Acke Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 man har nog inst så stor nytta av delen bakom bakaxeln så om du läggger tanken där så får du fortfarande ganska gott om utrymme... jag kommer förmodligen att bygga om så själv framöver Quote
Marcus a Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Bensinmackana ligger ju oftast ganska tät också:) Quote
pacman Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Så här ser det ut på min bil. Ger kanske ett hum om hur stort bagageutrymmet blir. Quote
Baalzamon Posted January 9, 2004 Author Posted January 9, 2004 Så här ser det ut på min bil. Ger kanske ett hum om hur stort bagageutrymmet blir. Trotts allt blir det ju lite plats över. Kanske räcker även för mina behov! Quote
SJUAN Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Så här ser det ut på min bil. Ger kanske ett hum om hur stort bagageutrymmet blir. Trotts allt blir det ju lite plats över. Kanske räcker även för mina behov! Gott om plats lite hög lasttröskel kanske? :rolleyes: Quote
Sonett7 Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Själv är jag lite tveksam över hur mycket plats det kommer att bli vid bakaxeln eftersom jag dels kommer att ha stöttorna från bågen ända ner till hörnorna i bakkant och sedan skall jag ha lite extra snedstag i bakvagnen för att styva upp konstruktionen i och med att delad bakvagn ser lite annorlunda ut. Dock kommer jag väl att få plats med kreditkortet och ett par rena kalsonger i packning :P Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.