Jump to content

Delad bakaxel


Baalzamon

Recommended Posts

Någon som vet var jag kan hitta ritningar för att ha delad bakaxel på bilen från boken? Skulle vilja ha något att gå efter, men sedan är det klart att jag får bygga om en hel del för att det skall passa just mina grejer. Men bara lite bilder eller något så jag vet var jag skall börja. Tar också gärna emot synpunkter och tips på vad man skall tänka på när man sätter delad axel på en locost!

Link to comment
Share on other sites

Det fins en bok som beskriver Tiger avon och den är utrustad med delad bakaxel. Boken kan bland annat beställas från Tiger.

Bokens fullständiga titel är "How to Build Your Own Tiger Avon Sports Car for Road or Track" av Jim Dudley

ISBN:1903706092

Säljs i svergie av bla. http://www.margie.se/

Förutom den delade bakaxeln så inehåller boken ett helt kapitel om hur man gör en egen kaross helt i glasfiber.

Link to comment
Share on other sites

>>error

Precis de bilderna jag tänkt länka till men nu hann du före ;)

Nackdelen med Tiger Avon (som jag även skrivit i en annan tråd) tycker jag är att man inte har nån möjlighet att enkelt justera vinklarna i bakvagnen.

Link to comment
Share on other sites

Trode det aldrig skulle hålla att göra något sånt själv men det gör det kanske... vi får se:)

Bara man får ett litet hum om hur man ska göra så blir ju allt mycket lättere:)

tackar för jätte bra bilder:)

Link to comment
Share on other sites

De där e inga problem vetu!

Var noga, mät hela tiden, bygg en rejäl gigg på nån typ av balk el dyl så får du nog till det.

Eller köp av mig!

Rita själv så bygger jag.

Snyggt, starkt o justerbart.

Kanske komplett m bärarmar kanske...

..bygger till min egen nu jag.

Användet scorpio diffhus o drivaxlar samt bromsar.

Bygger egna "hubbar" m lagerlägen som passar scorpio org.

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Kolla lite på det här...http://www.rx7.se/

Ett sätt kan vara att kopiera geometrin fr din framvagn. Detta borde göra att rollcentrum hamnar på samma ställe fram o bak.

Det är längden på bärarmarna och dess vinklar i förhållande till varandra som dikterar bilens egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Marcus!

Självklart kan jag det.

Kolla först på snördatorn på adressen ovan. Det behöver inte bli så mkt räkna m siffror om man använder den.

Vad använder du för spindlar fram? Hur sitter infästningarna på dem?

Höjd fr mark, avstånd fr varandra (C/C mått mellan spindellederna) i höjled längs en linje genom infästningarna?

Vilken vinkel har denna linje mot en vertikal linje då hjulet har 0 graders camber?

Hur långt fr mitten av däckets anläggningsyta mot vägbanan (spårvidden)träffar linjen genom spindellederna vägbanan?

Hur ligger infästningarna på chassit?

Vilken vinkel har övre resp nedre bärarmen mot chassit?

vilken längd har bärarmarna (C/C mått)?

Den undre armen bör vara horisontell eller luta lite upp mot chassit!

Den övre bör vara ngt mer vinklad nedåt!

Den övre bärarmens längd bör vara ca 2/3 av den undre!

Rollcentrum bör då hamna mellan 0-15cm över mark. i mitten av bilen statiskt.

Mycket att hålla koll på?

Jag skall lägga ut skisser m förklaringar på min hemsida så snart som möjligt...

...under konstruktion!

Om du fixar dessa mått o vinklar så ska jag göra en mall att testa m i en snördator. Får då reda på vart RC hamnar i din framvagn. Sedan får man testa att rolla chassit någon grad i taget för att se om och isåfall hur mycket RC flyttas i höjd resp sidle på varje hjul.

'RC skall om möjligt vara konstant vid chassi-roll.

En stel bakaxel har ett konstant RC, mitt i axelklumpen.

Detta kan bara varieras genom att använda diverse svår-förståeliga längsystem tex. mumford-link eller en "woblink".

Om man får Rc att ligga i samma linje fram o bak vid chassi-roll (kurvtagning), så får man en bil som blir lätt att hantera då den beter sig relativt lika under hela svängen. Sedan tillkommer ju en hel del andra faktorer som stödämpare, däckets fäste, en bra ackermann-vinkel osv.

Fan va mycket jag skrev nu och bara m pekfingret oxå puh! :blink: :blink: :D

Link to comment
Share on other sites

Tjena Marcus!

Självklart kan jag det.

Kolla först på snördatorn på adressen ovan. Det behöver inte bli så mkt räkna m siffror om man använder den.

Vad använder du för spindlar fram? Hur sitter infästningarna på dem?

Höjd fr mark, avstånd fr varandra (C/C mått mellan spindellederna) i höjled längs en linje genom infästningarna?

Vilken vinkel har denna linje mot en vertikal linje då hjulet har 0 graders camber?

Hur långt fr mitten av däckets anläggningsyta mot vägbanan (spårvidden)träffar linjen genom spindellederna vägbanan?

Hur ligger infästningarna på chassit?

Vilken vinkel har övre resp nedre bärarmen mot chassit?

vilken längd har bärarmarna (C/C mått)?

Den undre armen bör vara horisontell eller luta lite upp mot chassit!

Den övre bör vara ngt mer vinklad nedåt!

Den övre bärarmens längd bör vara ca 2/3 av den undre!

Rollcentrum bör då hamna mellan 0-15cm över mark. i mitten av bilen statiskt.

Mycket att hålla koll på?

Jag skall lägga ut skisser m förklaringar på min hemsida så snart som möjligt...

...under konstruktion!

Om du fixar dessa mått o vinklar så ska jag göra en mall att testa m i en snördator. Får då reda på vart RC hamnar i din framvagn. Sedan får man testa att rolla chassit någon grad i taget för att se om och isåfall hur mycket RC flyttas i höjd resp sidle på varje hjul.

'RC skall om möjligt vara konstant vid chassi-roll.

En stel bakaxel har ett konstant RC, mitt i axelklumpen.

Detta kan bara varieras genom att använda diverse svår-förståeliga längsystem tex. mumford-link eller en "woblink".

Om man får Rc att ligga i samma linje fram o bak vid chassi-roll (kurvtagning), så får man en bil som blir lätt att hantera då den beter sig relativt lika under hela svängen. Sedan tillkommer ju en hel del andra faktorer som stödämpare, däckets fäste, en bra ackermann-vinkel osv.

Fan va mycket jag skrev nu och bara m pekfingret oxå puh! :blink:  :blink:  :D

Hej , bara som en liten komentar så har jag fått lära mig att roll centar bak skall ligga "lite" över fram för att få ett brá uppförande,

tex 20-40 mm fram och 50-110 bak , som exempel

kan oxå än en gång tipsa om ett super program som är lite mera digitalr än snör datorn och gratis i 10 dagar (har jag för mig) .

http://www.performancetrends.com/download.htm#sa

""Suspension Analyzer v1.1 (Windows 95/98/ME/NT)

The Suspension Analyzer is our most detailed, 3-D, double A-arm (wishbone) suspension analysis program. It goes well beyond our simpler Roll Center Calculator to include steering inputs, bump steer (toe change), Ackerman, caster, anti-dive and much more. Automatically "optimize" the location of certain components for Roll Center location or minimum bump steer. Shim the upper arm for certain camber or caster. Build graphs or reports from several user options, including graphs comparing 2 suspensions. Latest "Full Vehicle" version includes several rear suspension types, roll steer, roll couple, anti-squat, pinion angle change, push rod and pull rod springs, and more.

Download the file, then just double click on it (though Explore or File Manager or on the Icon on your DeskTop) to setup. Program will run in Demo mode for free. If you like it, call Performance Trends with credit

Link to comment
Share on other sites

För att förvirra ytterligare kan jag ge ett tredje bud på var roll center skall vara (från Väghållningsboken). :) Om du har högre tyngdpunkt fram än bak så skall du ha rollcenter högre fram och vice versa. Jag tycker det låter vettigt eftersom en högre tyngdpunkt innebär mer krängning, men man kompenserar då detta med högre roll center som tyngden få jobba mot.

Link to comment
Share on other sites

Jo det e sant att man normalt har RC lite högre bak.

Normalt så e de flesta bilar oxå tyngre fram än bak.

Min bil kommer att väg lika mkt fram som bak m mig sittande v ratten.

Att sedan prova sig fram m att flytta infästningarna bak i höjdled och ändra RC så lär man sig en hel del!

Mitt mål med denna bilen är att sortera ut en massa saker o sen bygga ett nytt chassi.

Himla bra det här med internet o forum!

Man får så snabb feedback på all galna ideer man har...

Prata på så blir vi alla klokare!!!!!!!!! :D :D :P

Link to comment
Share on other sites

För att förvirra ytterligare kan jag ge ett tredje bud på var roll center skall vara (från Väghållningsboken).  :) Om du har högre tyngdpunkt fram än bak så skall du ha rollcenter högre fram och vice versa. Jag tycker det låter vettigt eftersom en högre tyngdpunkt innebär mer krängning, men man kompenserar då detta med högre roll center som tyngden få jobba mot.

Hej ,

det du säger låter ju rätt men är det verkligen möjligt på en "sportbil" av vår sort att råka ut för högre tyngdpunkt fram än bak ??

Motorn hänger ju så långt ner det går i fram och borde ju stå för ca 1:5 del av all tyngd :rolleyes:

Däremot så är det antagligen så att man vill ha en lätt "isär" lutande rollcenter linje framåt i förhållande till en tänkt tyngdpunkts linje :blink: , någon som forstod vad jag mena ?

Link to comment
Share on other sites

Mitt mål med denna bilen är att sortera ut en massa saker o sen bygga ett nytt chassi.

Ungefär samma sak som för mig då ;) Första bilen skall farsan ha och med det chassit färdigt kan jag kolla vinklar etc med Lupus trevliga program och se vilka förändringar jag vill göra innan jag svetsar min egen ram :D

Link to comment
Share on other sites

Att veta exakt var tyngdpunkten hamnar är svårt.

Om man får lika månka kg på alla hjul så ligger den iallafall mitt i bilen sett uppifrån, eller?

Vart den ligger i höjdled e svårare, men man kan väl uppskatta att den hamnar typ 40-50cm ovan mark???

DEt man vet m säkerhet är att den flyttar bakåt v acc o fram v broms å utåt i kurvorna!

Fast det vet ju en 3-åring...

Link to comment
Share on other sites

Däremot så är det antagligen så att man vill ha en lätt "isär"  lutande rollcenter linje framåt  i förhållande till en tänkt tyngdpunkts linje  :blink: , någon som forstod vad jag mena  ?

Hmm... jag tror jag fattar, men jag håller nog på att linjen mellan tyngdpunkterna fram och bak skall vara paralell med linjerna mellan rullcentrumen, sett från sidan. Det är när dessa inte är paralella man får fenomenet med att inre fram- eller bakhjul vill lyfta i kurvorna har jag förstått.

Man kan räkna ut höjden på tyngdpunkten vid en axel genom att först väga bilen när den står i våg och sedan hissa upp ena änden en (bra) bit och väga igen i den andra änden. Sedan ska man kunna få ut höjden med hjälp av en liten formel. Jag vet inte hur exakt det blir men det är ju alltid något... Jag kan leta upp den (den står i Väghållningsboken) nästa gång, nu måste jag sova ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag lurade lite på det här med rollcentra igår...

Den delen av vikten som ligger under RC chockar ju hjulet vid kurvtagning och skapar "jacking". Som jag fattat det så vill man väl ha samma mått av "jacking" både fram och bak på bilen och eftersom en Se7en har nära 50/50 i viktfördelning bör man väl ligga ungefär på samma nivå.

Har man en tung motor och en liten tank bör man kanske ha högre RC bak än fram för att få samma "jacking"-kraft och omvänt om man har en lätt motor och en stor tank...

Är jag rätt ute eller är jag fått allt om bakfoten?

Link to comment
Share on other sites

Jag fick följande svar av Göran Malmborg, författaren av Väghållningsboken:

Rollcentrum bör följa axeln för viktcentrum. Alltså inte hur mycket vikt som ligger över resp axel, utan hur högt vikten ligger. Det finns en bild i boken som går lite chematiskt vågigt sett från sidan. Om man gör en genomsnittslutning så man får ungefärligt läge över fram och bakaxeln. Sedan tar man Rc ca 20% från marken på båda ställena.

Tänkte att fler kanske kunde få nytta av denna informationen ;)

Link to comment
Share on other sites

Kalkylera höjden på tyngdpunkten.

Om man skall ha höjden på tyngdpunkten över axel A så ställer man först bilen i våg och väger under axel B.

Sedan hissar man upp axel A x antal millimeter (det står faktiskt inte vilken sort det ska vara, men jag antar att det är mm eftersom hjulbasen skall anges i mm) och väger axel B igen. Sedan räknar man.

h = (dW * L * SQR(L^2 - x^2)) / (W*x)

h: höjden på tyngdpunkten över axeln A i mm.

dW: delta weight, skillnaden i vikt i pound(!) mellan hissad och ohissad på axel B.

L: hjulbasen i mm

x: Hur mycket du hissade axel a i mm(?)

Jag har inte testat det själv. Det verkar lite mysko med metriska och anglofila mått om vartannat, men det funkar säkert ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...