Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har lite finderingar på vevhusventen på min zetec. Enligt SFRO måste man ha slutet syste. I och med att jag har byggt om mitt insug och kommer att köra med ett "sport" luftfilter så finns det ingen plats att ansluta ventilkåpsventilationsslangen. Jag kan heller inte flytta luftfiltret och på så sätt få plats att ansluta slangen.

Däremot så har jag en anslutning för ventilation precis inne vid toppen. Där sitter själva riktiga vevhusventilationen med PCV-ventil och allt.

Nu funderar jag på om jag inte kan ansluta ventilkåpans ventilation till denna anslutning också. ¨

Frågan är då om jag måste skaffa en PCV-ventil till?

Den som sitter i vevhuset är inbuggd i en liten plåtburk så jag kan inte koppla in slangen innan den ventilen.

Är det nån som vet om nån bra och smidig PCV-ventil som man kan ansluta på en slang.

Posted

Hej

Det kommer inte att funka så bra att göra så. Luften ska dras ned i vevhuset, genom ventilkåpan (det är därför den slangen ska gå till luftfiltret). Sätter du uttaget från ventilkåpan direkt i insuget får du undertryck där också.

Kan du verkligen inte få till en slanganslutning mellan spjällhus och luftfilter?

/Gustaf

Posted

Jag borrade ett litet hål i gummihalsen på luftfiltret och satte en nippel där, det fungerar (tror jag) Både SFRO och Bilprovningen accepterade det..

Posted

Det är tight där, men jag ska ta mig en funderare till. Ev så kan jag borra ett hål i själva plåten på luftfiltret men det hålet kan aldrig bli så stort som hålet i ventilkåpan.

Jag kan nog få till ett hål i bälgen mellan spjäll och luftmassesmätaren. Undrar om det skulle funka?

bild på elendet

Posted

kan du inte borra i kanten på aluminiumhuset till luftmassemätaren? där såg ut som där fick plats en 4-5mm:s rörbit du kan ju "limma" med epoxi.

Posted

Tror du att det räcker?? Hålet i ventilkåpan är mycket större typ 10-15 mm.

Posted

Tja.... sätt i så stort du kan... kom på att jag har ju 4st 6mm:s så det motsvarar ju nästan 15mm. Mitt var en nödlösning för att man var tvungen att ha slutet system, men det verkar fungera..

Posted

bara en dum tanke... kan man inte montera en 90graders krök mellan filter och LMM och däri svetsa löda eller limma en nippel för att montera vevhus ventilation...

kanske overkill.. :blink:

mvh michael

Posted
bara en dum tanke... kan man inte montera en 90graders krök mellan filter och LMM och däri svetsa löda eller limma en nippel för att montera vevhus ventilation...

kanske overkill.. :blink:

mvh michael

Nja... Det som sagt trångt om saligheten. I såntfall så måste luftfiltret böjas in annars kommer det att slå i motorhuven och där inne sitter alla säkringar.

Jag ska kolla hur det ser ut i kväll.

Posted

Ett tipps är att inte göra några ingrepp i insuget som senare inte går att plugga!

Om du ska köra racing så bygger du om till ventilerad catchtank på avluftningen efter att du besiktat blien!!!!

Posted

Har inte hunnit kolla på det än. Åkte på en släng av galvfrossa i helgen. Inte roligt kan jag meddela.

Men nu är jag på benen igen så i kväll ska jag ut och kolla hur det ser ut.

Posted

Jag lyckades borra ett hål i bakre plåten på luftfiltret. I detta hål kunde jag dra i en urborrad M12:a.

Det blev ganska bra faktiskt, tack för hjälpen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...