Jump to content

Lite funderingar


Uttis

Recommended Posts

hmm mitt tidigare inlägg försvann så jag provar väll igen

hur mycket rör går det åt till ramen?

hur mycket väger en färdig bil?

jag har sneglat lite på en motor som lämnar 110kw är det några problem att komma upp i 730kg?

hur funkar det där med miljöavgiften kan man ta en motor utan kat sätta dit en och så slipper man betala eller ska den ha kat från början?

om den måste ha kat från början kan man skippa allt annat som kolkanister, förstrypning i tanken mm

tänkte använda en bakaxel som har en spårvidd runt 1400mm och jag vill ha samma fram, det som händer då är att bärarmarna fram blir väldigt långa kommer det att bli ett problem?

dämpare/fjädrar verkar vara en dyr historia om man kikar på andra byggen finns det någon snik lösning på det? kan man använda orginal grejer bak?

vad finns det att montera fram? något från en mindre bil/mc/cross? som inte är så dyrt

jahapp det var väll dom frågorna jag kunde komma ihåg från mitt tidigare inlägg hoppas det här sparas

Link to comment
Share on other sites

Hej hej...

ca 120m 25x25 rör några längder 19x19 och så några meter sömlöst till armarna:)

Att komma upp till 730kg vid besiktningen är nog inga problem, men en bil utan vikter väger nog inte riktigt så mycket tror jag... men det beror ju helt på vad man stoppar i den.

Du ska ha en bil som klarar miljökraven men inom gränser med utsälpp av co och hc m.m. allså en med katt.

ang. dämparna så kan du använda det mesta som passar... Men att ta orginaldämparena låter inte speciellt skoj. men allt går:) det omöjliga ta bara lite längre tid:)

//m

Link to comment
Share on other sites

humm

det är fint att få svar och så men gör man verkligen av med 120m? 25x25x2?

jag hade räknat med mindre än hälften samt att ha en jäkla massa spill + lite kvar till annat

hursomhelst gör man av med 120m så är nog inte vikten nått problem då går ju bara ramen på 200kg (detta låter orimligt tycker jag) är det någon som har en färdig bil som minns vikten?

ang det här med katt jag tolkar ditt svar som att motorn inte behöver vara avgasrenad med katt orginal stämmer det?

Link to comment
Share on other sites

Har man inte katt plus lite annat åker man på en miljöavgift på 7000kr. Därför vill man helst ha den.

120m rör? Mina beräkningar hamnar på knappt hälften. Är jag helt väck?

Link to comment
Share on other sites

På min ram (Mcsorleys bredare) har det gått åt 34 meter 25x25mm rör och den är färdig till 95%, trianguleringsstag håller jag på med nu.

Så 34meter (25x25)x 25:-/m =850:-

Och 5,5meter(20x20) x 15:-/m=137,5:- plus lite annnat matrial för ca:300:-

Detta blir ca: 1287:- hittils, kommer att landa på under 1500:- allt som allt.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

ok det var precis en sån breddad ram jag tänkte bygga, letar just nu efter någon som kan sälja lite rör till mig + lite annat smått och gott men det går trögt

jag såg att det var några från västerås krokarna som håller på att snickra ihop bilar har ni några tips om vart man kan handla rör?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte längre bärarmar fram innebär något problem, snarare tvärt om. Du borde få mindre spårvidd- och camberförändringar vid fjädring. Jag kan inte svära på det, men jag har för mig att jag läst nånstans att för en given framvagnsgeometri (med dubbla a-armar) så kan man ändra längden på armarna lika mycket utan att "beteendet" ändrar sig. Dock är ju längre armar alltid bättre.

Det enda problemet skulle vara om de blir så mycket längre så du får ta till lite grövre dimensioner på rören till armarna för att de inte ska flexa.

Det med miljöavgiften står det om i gamla trådar om du letar lite. Men det kan jag säga att enbart kat räcker inte för att bli miljögodkänd.

Link to comment
Share on other sites

jag såg att det var några från västerås krokarna som håller på att snickra ihop bilar har ni några tips om vart man kan handla rör?

Sorry! Bygger med inköpt ram!

Har du hört med firman i kolbäck som säljer allt möjligt. Kan nog vara värt och höra med dem.

Conco

Link to comment
Share on other sites

ok det var precis en sån breddad ram jag tänkte bygga, letar just nu efter någon som kan sälja lite rör till mig + lite annat smått och gott men det går trögt

jag såg att det var några från västerås krokarna som håller på att snickra ihop bilar har ni några tips om vart man kan handla rör?

Jag kommer också få en färdig ram, så där kan jag inte hjälpa dig.

Men hör efter med antingen Sundströms eller Arvid Svensson.

Vi på firman (Hydroscand) har bara sömlösa hydraulikrör i de dimensionerna, dock är de lite dyrare. Vår leverantör har kalldragna stålrör för beställning, jag vet dock inte pris på dessa.

Du kan väl höra av dig om du går bet på de andra ställena.

Jonas

Hydroscand 021-189189

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...