Marcus a Posted January 4, 2004 Posted January 4, 2004 Hallå! Funderar på om man kan ta och poppa dit plåtarna som ska sitta under bilen innan den första sfro besaiktningen är gjord? Kan man kanske sätta ditt alla plåtar? Det är val bara för att dom ska kunna kolla hur svetsarna ser ut som man inte får sätta ditt dom? /Marcus Quote
Baalzamon Posted January 4, 2004 Posted January 4, 2004 Fast det blir svårt att måla ramen efter besiktningen om du satt dit plåtarna? Quote
Marcus a Posted January 5, 2004 Author Posted January 5, 2004 Jo men om dom inte behöver titta på ramen där plåten sitter så kan man ju ta och måla bara den sidan... Kanske? Någon som vet? /m Quote
Acke Posted January 5, 2004 Posted January 5, 2004 det är bara svetsarna som skall undersökas så du bör rent teoretiskt kunna måla allt utan just svetsarna... men ja kan inte se va de skall vara nyttigt för.... Quote
Marcus a Posted January 5, 2004 Author Posted January 5, 2004 Tycker att det skulle vara mycket lättare att göra det mesta. Bilen ser mer klar ut iaf :rolleyes: Man slipper ju hålla att efter 1:a besiktningen att krypa under bilen och poppa ditt plåtarna då... ähh jag vet inte skulle kännas bra bara... Så du tror att jag kan göra det? Quote
Acke Posted January 5, 2004 Posted January 5, 2004 plåtarna kan du nog inte sätta dit då dom döljer svetsarna.. det du möjligen kan göra är att förborra och måla.. ( dock inte måla på svetsarna ) men om det sparar dig så mycket tid vet ja inte... Quote
Acke Posted January 6, 2004 Posted January 6, 2004 ja det förmodar jag ... ( jag köppte min klar så jag har inte gjort någon SFRO-besiktning) men det lär dom göra... inte så stor ide att kontrollera om man inte kollar alla... Quote
Arrowsmith Posted January 6, 2004 Posted January 6, 2004 Jag tycker helt enkelt att du bestämmer dej för var / hos vem du ska göra din SFRO besiktning. Sedan ringer du till den aktuella besiktningsmannen och frågar honom om du kan ha dina plåtar på plats eller inte. Det finns mej veteligen ingen given regel för hur din bil ska vara när den besiktigas utan det är upp till var besiktningsman. Jag besiktigade min bil som ett rullande chassi med motor och låda och rattstång samt pedaler på plats. så ville min besiktningsman ha det. Däremot så vet jag en som var och köpte ett tomt chassi och stannade på vägen hem och gjorde den första besiktningen med en svetsad "rörhög" bara. Det är dock för mej helt OBEGRIPLIGT att en besiktningsman går med på. Mitt tips är RING så får du ett klart besked som du kan lita på sedan. Det känns inte som ett bra läge att gissa sej till svar, poppar du dit plåtarna och kommer till bes. och han ber dej ta bort dom så han kan se svetsarna....... hur kul vore det på en skala från 1 -> 10 Quote
Marcus a Posted January 6, 2004 Author Posted January 6, 2004 På en skala ett till tio så blir det en svag 1:a :) Ska ta och ringa honom imorgon... visst står alla nummer i sfro boken? /m Quote
Jonte Posted January 6, 2004 Posted January 6, 2004 På en skala ett till tio så blir det en svag 1:a :)Ska ta och ringa honom imorgon... visst står alla nummer i sfro boken? /m eller på SFROs hemsida Quote
therealpinto Posted January 7, 2004 Posted January 7, 2004 Hej Jag vill att man väntar med att sätta dit plåtarna till efter byggbesiktningen. Normalt sett får man ändå strippa bilen på minst motor och låda efter den, och då är det ju lätt att tippa upp ramen på sidan och sätta dit plåtarna. På en Locost så är det inte så mycket av konstruktionen som döljs av kaross eller annat, därför är det svetsning och konstruktion av ramen som är viktigast att kolla vid en byggbesiktning. I de flesta fall kan man kolla väldigt mycket vid slutbesiktningen så ibland kan man faktiskt göra byggbesiktningen väldigt tidigt - men byggaren riskerar förstås att få ändra saker efter slutbesiktningen. Det hade man kunnat slippa om man byggbesiktat senare... /Gustaf Ulander, SFRO Quote
Marcus a Posted January 7, 2004 Author Posted January 7, 2004 tack för svaren:) lika bra att vänta kanske. Quote
Arrowsmith Posted January 7, 2004 Posted January 7, 2004 Där kom ett klart svar på din fråga kan man säga...... Quote
stefan76 Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Där kom ett klart svar på din fråga kan man säga...... Om man får ramen lackad från fabriken , ska man behöva blästra skarvarna då eller?? Quote
Michael Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Ring och prata med den som skall besikta din bil på sfro. Jag pratade med den som bor närmast mig och han sade att det var ok med en lackad MK ram om jag hade papper på att det var en MK ram. Michael SJÖVIK Quote
therealpinto Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Hej Visst, ring och fråga angående lack. Mitt generella tips är att INTE köpa ramen lackad - dels för byggbesiktningens skull, dels för att man nästan alltid vill svetsa om något eller komplettera. Då får man ändå lacka om ramen... /Gustaf Quote
Gripenland Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Mitt generella tips är att INTE köpa ramen lackad - dels för byggbesiktningens skull, dels för att man nästan alltid vill svetsa om något eller komplettera. Då får man ändå lacka om ramen.../Gustaf Jag beställde min ram olackad av precis de skäl som Gustaf nämnde. Sen har vissa tillverkare dessutom ganska taskig kvalité på lacken. Den kan släppa efter bara två år :angry: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.