Jump to content

Lutande eller stående motor?


Lejo

Recommended Posts

Hej vi är 3 st som bygger varsin bil nu det blir en bokram o vi har valt att ha en b23 o typ9 låda o våra funderingar är orginal lutande motor eller stående med b20 tråg o pump. Vore kul o höra era funderingar o erfarenheter för o nacktdelar.

Leif

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på utrymmet under huven så kolla hur högt du kan montera motorn och den ändå går fri under huven utan scoop ( om du nu inte vill ha det förståss) men ändå med vettig markfrigång.

låter du den vara lutande så kanske du kan vinna lite iallafall på markfrigången med moddad sump om inte annat. Min oljepump har kortat pickup rör för att passa sumpen men det går ju inte på en B20 pump, så du får kanske köra med 230 pump och bygga om den pickupen om du ska modifiera tråg oavsett rak eller lutande montering.

Min motor ligger ännu mera kull än std. samt även lite tippad ner i framkanten så den lutar på två håll kan man påstå.

Link to comment
Share on other sites

Har du lutande motor får du plats med den i en liiiten bil, har du den stående så får du börja kapa hål lite här och där.

Jag har min motore lutande, och en ram med bokmått och en riktigt låg huv.

en till fördel med lutande motor är att då kan du få plats med långa insug.

Link to comment
Share on other sites

...eller så kör man med en V-motor - den lutar åt båda hållen samtidigt! ;) :D

(Duratec-V6:an är faktiskt förvånansvärt kompakt, trots alla kamaxlar och allt som bygger på höjden på topparan. Behöver inte ens modda sumpen för att få acceptabel markfrigång och plats, kanske t o m med lite marginal för standardinsuget under Westfields V8-scoop. Om jag inte har mätt helt fel...! ;) )

Ska man luta en motor mycket så bör man nog kolla upp att smörjningen funkar som avsett - även med G-krafter inräknade. Sumpen är väl uppenbar, men det slog mig just att det kanske inte är helt självklart att oljan rinner ner som den ska om det lutar och/eller blir extrema G-grafter åt "fel" håll...

Jag tänker köra med både hängslen och livrem, och sätter dit en Accusump + nivåindikator, så kan jag hålla koll på om/när pumpen tappar oljan och testa mig fram (måste nog fixa baffel mm - endast standard på 2003 och framåt), utan att riskera att skära motorn.

Link to comment
Share on other sites

Nu lutar ju B23 ganska mycket original, det handlar ju snarast om att o-luta den ;)

Jo, men om nu inte "returkanalerna" går väldigt brant nedåt överallt så är det ju sak samma; ändrar man lutningen ifrån vad motorn är byggd för så kan det hända saker... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...