Sonett7 Posted January 3, 2004 Share Posted January 3, 2004 Känner en kille som byggt racebil och har en skumfylld tank men den godkänns visst inte av SBP pga att den inte är barriärtestad(krocktestad) - hur funkar det vid amatörbyggda bilar? Kan man få bilen godkänd med en egentillverkad tank eller måste man använda dyra specialtankar eller hitta en tank från nån annan bil som passar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 4, 2004 Share Posted January 4, 2004 Det måste väl gå an med egenbyggd tank. Dels för att jag sett sådana installerade på godkända amatörbyggen och sedan så säljs det enkla alu-tankar av firmor till just amatörbyggda fordon. Så vitt jag vet så är de inte barriärtestade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted January 4, 2004 Share Posted January 4, 2004 Så här står i vägverkets föreskrifter om amatörbyggda fordon Bränslesystem 11 § Bränslesystem skall uppfylla kraven i 6 kap. 4 och 5 §§ samt 9 och 10 §§ om tanken är av plast. 12 § Fordon får inte förses med bränslesystem för motorgas eller naturgas. Och så här lyder § 4 & 5 4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrymme eller motorrum. 5 § Bränsleledning skall vara så utförd att den inte påverkas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för. Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att tillfredsställande täthet erhålls. Kanske TheRealPinto har nåt mer att tillägga. Conco :ph34r: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 4, 2004 Share Posted January 4, 2004 Då får man allså göra en egen tank bara man uppfyller kraven? /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 4, 2004 Share Posted January 4, 2004 Den frågan kan jag svara på.. :P Man får bygga egna tankar på ammatörbyggen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 5, 2004 Author Share Posted January 5, 2004 Sweet! Trodde nästan det också eftersom jag inte hört något som sade annorlunda - med det är ju skönt att få det bekräftat ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 12 § Fordon får inte förses med bränslesystem för motorgas eller naturgas. Ok, ingen ide att fundera på att använda en Volvo Bi-fuel således. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts