Bira Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 har skaffat en gsi motor... vanlig 8-ventilare på 2 liter... funderar att köra med omega låda.... finns det nån bättre låda för denna motorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 har för mej att opel har haft en ganska trevlig getrag låda, men kommer inte ihåg vilken bil den satt i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 det finns sprängkåpor att beställa från england för att få din motor att passa mot ford typ9. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 (edited) har för mej att opel har haft en ganska trevlig getrag låda, men kommer inte ihåg vilken bil den satt i Opel körde blandannat med Getrag 242 i Opel manta, men den hade CIH-motor med helt annan passning så den går inte att använda mot en småblockare. Det skall enligt rykten sitta en Getraglåda även i manta 1.8, som ju har en småblockare, men jag har aldrig sett någon 1.8 i sverige, och tror inte de såldes här. kan eventuellt vara samma i sista generationen rekord med 1.8 litersmotorn, televerket körde såna så de existerar, men är inte vanliga. Edited August 9, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 dessutom håller väl fords lådor bra, ex vis vid trimmning... :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 dessutom håller väl fords lådor bra, ex vis vid trimmning... :whistling: Jodå, men framförallt är typ9 liten och kompakt, har löst svänghjulskåpa och det finns myriader av drevsatser och annat gott ute på marknaden, vilket tenderar att göra priserna mer överkommliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 drevsatser...? Nu blev jag intresserad, använder mig nämligen av en 9:a. Varför vill man ha en drevsats? för att få ner utväxlingen vi racing....eller tvärtom kanske :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 9, 2005 Share Posted August 9, 2005 drevsatser...?Nu blev jag intresserad, använder mig nämligen av en 9:a. Varför vill man ha en drevsats? för att få ner utväxlingen vi racing....eller tvärtom kanske :icon_oops: För att få skiten att hålla ihop vid grov misshandel och för att minska effektförlusten i drivlinan så monterar man ofta nya drevsatser med raka kuggar istället för de original drev som är snedskurna kuggar på . Samt att det kan vara trevligt att förändra stegningen mellan växlarna så att du har bra driv när du skickat i nästa växel. Värt att överväga om man byggt en motor med kort effektregister. Vissa väljer att byta ut dreven på 1:ans växel till drevsats med högre utväxling = "lång etta" Det finns en massa andra olika anledningar med att byta drevsatser detta var bara några exempel...... Ska du anpassa hela utväxlingen för att köra race och inte bara stegningen så byter du naturligtvis utväxlingen i bakaxeln istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bira Posted August 11, 2005 Author Share Posted August 11, 2005 ok..d va många tips......man tackar så mycket...... :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 (edited) ...hm....vad väger en sierralåda typ 9? Någon som har en bild? Edited August 29, 2006 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Bild iaf [edit] ungefär 48kg hittade jag på ett ställe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lippoman Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 33 kg utan sprängkåpa, spak och olja. Sprängkåpa ca 11 kg, finns även i alu på 7 kg. Race version med aluhus, alusprängkåpa och Quaife innehåll 33 kg komplett... Enligt Fluke Motorsport viktlista. Då detta är vikter upplagda av användare ska man ta dem emd visst förbehåll, men de ligger i linje med vad många andra källor anger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Dessutom är Ford typ 9 en lättväxlad och behaglig låda (min högst personliga åsikt). :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Är det någon som har en sprängskiss på en typ9? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Är det någon som har en sprängskiss på en typ9? Visst! Allt finns i Polen :-) http://www.capri.pl/garage/gearbox-type-9 /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.