Jump to content

Vilken växellåda?


Bira

Recommended Posts

har för mej att opel har haft en ganska trevlig getrag låda, men kommer inte ihåg vilken bil den satt i

Opel körde blandannat med Getrag 242 i Opel manta, men den hade CIH-motor med helt annan passning så den går inte att använda mot en småblockare.

Det skall enligt rykten sitta en Getraglåda även i manta 1.8, som ju har en småblockare, men jag har aldrig sett någon 1.8 i sverige, och tror inte de såldes här. kan eventuellt vara samma i sista generationen rekord med 1.8 litersmotorn, televerket körde såna så de existerar, men är inte vanliga.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

dessutom håller väl fords lådor bra, ex vis vid trimmning... :whistling:

Jodå, men framförallt är typ9 liten och kompakt, har löst svänghjulskåpa och det finns myriader av drevsatser och annat gott ute på marknaden, vilket tenderar att göra priserna mer överkommliga.

Link to comment
Share on other sites

drevsatser...?

Nu blev jag intresserad, använder mig nämligen av en 9:a. Varför vill man ha en drevsats? för att få ner utväxlingen vi racing....eller tvärtom kanske :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

drevsatser...?

Nu blev jag intresserad, använder mig nämligen av en 9:a. Varför vill man ha en drevsats? för att få ner utväxlingen vi racing....eller tvärtom kanske :icon_oops:

För att få skiten att hålla ihop vid grov misshandel och för att minska effektförlusten i drivlinan så monterar man ofta nya drevsatser med raka kuggar istället för de original drev som är snedskurna kuggar på .

Samt att det kan vara trevligt att förändra stegningen mellan växlarna så att du har bra driv när du skickat i nästa växel. Värt att överväga om man byggt en motor med kort effektregister.

Vissa väljer att byta ut dreven på 1:ans växel till drevsats med högre utväxling = "lång etta"

Det finns en massa andra olika anledningar med att byta drevsatser detta var bara några exempel......

Ska du anpassa hela utväxlingen för att köra race och inte bara stegningen så byter du naturligtvis

utväxlingen i bakaxeln istället

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

33 kg utan sprängkåpa, spak och olja.

Sprängkåpa ca 11 kg, finns även i alu på 7 kg.

Race version med aluhus, alusprängkåpa och Quaife innehåll 33 kg komplett...

Enligt Fluke Motorsport viktlista. Då detta är vikter upplagda av användare ska man ta dem emd visst förbehåll, men de ligger i linje med vad många andra källor anger...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...