Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har en bild på mitt bygge om nån är intresserad.

Det är en westfield så jag har inte byggt min ram själv.

Jag använder en mc-motor från en Honda 900 Fireblade.

Mina planer är att köra den i Roadsports och andra banträffar. Den måste besiktigas för vägbruk också för att få vara med....man kanske kunde prestera en bra tid på 201 meter också...den som lever får se...

post-6-1073074337.jpg

Posted

ser trevligt ut.. fler bilder om du har tack.. :)

vad är det för stol du har ??

ser ut att vara ren plast men bilden e lite suddig så det är svårt att se...

Posted

Låter som en ganska trevlig kombination:) bara att sätta i en motor till till framhjul sen då så går det undan:)

Hur många hästar är det i den?

Posted
ser trevligt ut.. fler bilder om du har tack..  :)

vad är det för stol du har ??

ser ut att vara ren plast men bilden e lite suddig så det är svårt att se...

Stolen är gjord i GRP som engelsmännen kallar det. Jag har köpt den av Motordrive i england. Den kostar ca 1400 sek. Jag har inga flera bilder just nu men jag skall börja plåta mer.

Mvh

Johan

Posted
Låter som en ganska trevlig kombination:)  bara att sätta i en motor till till framhjul sen då så går det undan:)

Hur många hästar är det i den?

Ja visst, det är ganska coolt. 130 hästar, 6-vx sekventiell låda och hela paketet väger 65 kilo.... :D

Posted

Megablade: Åhhhhhhh..... just sådanna som jag har letat efter... :D

har du fler bilder ??? ( dom på deras hemsidan visade inte mycket... )

har du även vikt på dom ??? :D:D:D:D

Posted
Vad har du för drivlina? vad har du betlat för motorn?

Drivlinan består av en Mc-motor från en Honda 900 Fireblade, modifierad kardanstång från en volvo 140 och bakaxelklump från en Ford sierra cosworth med 3,62 slut-vx.

Motorn betalade jag 15000 för med all elektronik, förgasare, härva mm. Det är en 97a som gått 917 mil.

Mvh Johan

  • 2 weeks later...
Posted

Du har inte några fler bilder på stolen? Och vad är det för mått på den där? kollade på www.prodrive.co.uk men jag hittade inte måtten nånstans, kan i och för sig maila dom.

/Tommie

Posted
Du har inte några fler bilder på stolen? Och vad är det för mått på den där? kollade på www.prodrive.co.uk men jag hittade inte måtten nånstans, kan i och för sig maila dom.

/Tommie

Nä, jag har inga fler bilder framkallade.

Stolen köpte jag på www.motordrive.com inte prodrive.

Jag kan ju ta och mäta bredden om du vill...

Johan

Posted
Det vore kanon om du kunde mäta den!

Mvh Tommie

Hej igen!

Nu har jag varit framme med måttbandet.

Där stolen är som bredast (ungefär där midjebältet skall vara) är den 405-410 mm. Sen är den ju bredare uppe vid axelpartiet med det utgör ju inget problem.

Mvh Johan

  • 1 month later...
Posted
Vad är det för spindlar/Uprights du har i bak?

Det borde vara Westfields(?)

Posted

Hej!

Javisst, det är westfields spindlar bak.

Anslutning mellan kardan-vx-låda är bara en medbringare som man sätter rätt på utgående axel från motorn/vx-lådan.

Johan

  • 2 weeks later...
Posted

He He! :thumbup:

Det var en stor dag i gagrget i går...

Jag startade motorn för första gången...tänk att en "vuxen karl" kan bli så nöjd av att starta en motor? :D

Det som var mest spännande var att se att elsystemet fungerade med styrbox och allt.

Nu gäller det att forcera, våren är här mycket snart....

Johan

Posted
He He! :thumbup:

Det var en stor dag i gagrget i går...

Jag startade motorn för första gången...tänk att en "vuxen karl" kan bli så nöjd av att starta en motor? :D

Det som var mest spännande var att se att elsystemet fungerade med styrbox och allt.

Nu gäller det att forcera, våren är här mycket snart....

Johan

:D

Grattis!!

Jag slog dig dock, startade min första gången förra veckan!

Kanske ska dra igång den ikväll igen bara för skojs skull :)

mvh Micke Kallerman

Westfield SEiW

Posted

Ser ut att vara en stilig lösning! Jag har bara en fundering :blink: hur skall kuggarna synkas när backen skall läggas i?? Jag kanske inte ser eller inser detta??

m :D h

Janne

Posted

Va glad jag är att inte ha så mycket elektronik...

Många meter sladd.

Hoppas du får ihop det.

Posted
Ser ut att vara en stilig lösning! Jag har bara en fundering :blink: hur skall kuggarna synkas när backen skall läggas i?? Jag kanske inte ser eller inser detta??

m  :D  h

Janne

Behövs det? Den kastar väl bara i kugghjulet, och det funkar ju när man använder den som startmotor också...

Posted
Ser ut att vara en stilig lösning! Jag har bara en fundering :blink: hur skall kuggarna synkas när backen skall läggas i?? Jag kanske inte ser eller inser detta??

m  :D  h

Janne

Behövs det? Den kastar väl bara i kugghjulet, och det funkar ju när man använder den som startmotor också...

Tja, det är nog inget problem :icon_oops:. Ibland så far tanken långt utan att man tänker sig för!

m :D h

Janne

Posted

Det behöver inte synkas, det funkar precis som när en startmotor går i kransen.

Jag köpte backväxeln av en kille i england som heter Gordon Griffin. Jag kan ju nämna att den såg inte alls ut som den gör på bilderna när jag fick den. Allt var skevt och vindt, så vi har byggt om hela "ramen".

Vad gäller elektroniken så kan jag nämna att jag kör med förgasare (mindre elektronik än med insprutning) men jag har en styrbox, och ja, det fungerar....lite nöjd att det gjorde det med tanke på att gjort elsystemet helt själv, hela elsystemet. :thumbup:

Posted

Nu ser backväxeln riktigt elegant ut iaf! Vad är det för startmotor? Tänkte om man behöver en kraftigare från en diesel eller så...

Har du bara av/på, eller har du någon styrning så du kan "gasa" bakåt?

Har du någon bild på drivningen från motorn till kardanen? Det skulle vara intressant att se.

Man blir ju lite sugen på mc-motor igen när man ser en så grann lösning på backproblemet... :shifty: (nej nej, jag *har* bestämt mig nu! :whip: )

Posted

Startmotorn är från en motorcyckel, dvs mycket lätt men inte så stark. Jag kan bara köra av/på men man skall tydligen kunna reglera farten ganska bra enligt Gordon(han som bygger satsen).

Drivningen från motorn är helt enkelt bara en medbringare som sitter på utgående drevaxeln, jag har tyvärr ingen bild på den.

  • 5 weeks later...
Posted

Jag har en bild på den nästan färdiga bilen nu...bara lite småpyssel kvar....sen var det ju det här med besiktningar kvar också... :blink:

post-6-1082714439.jpg

Posted

Mmm.. ser porrigt ut.. mera bilder tack... :wohow:

Ps. å lycka till med besiktningen...

Posted

:wohow: Skönt att se en bil med vägdamm på hjulen och inte bara smuts från garagegolvet.

Gillar det lägre luftinsläppet i fronten.... sånt vill jag också ha. :lol:

Posted

Ett litet tips: vad jag förstått måste främre blinkers vara synliga i 90º från bilens färdriktning, dvs. helt från sidan måste blinkers vara synlig. Dina göms av främre cykelskärmarna. :icon_oops:

Därtill, dina sidoblinkers är för lågt placerade - de måste sitta så högt som möjigt så de kan ses nästan rakt framifrån - nu döljs de ju av framhjulen.

Hoppas du inte hatar mig nu... :whistling:

Annars ser det kanon ut!

Vad har du för höjd mellan bakre balken och toppen av bågen? Jag har ca 55cm. "RAC-rollbar" enligt Westfield är bara 41cm och på tok för låg.

Posted

Jag har ett par besiktningsskärmar med blinkers på toppen av skärmarna, vanliga V70 sidoblinkersglas fastsatta rakt igenom skärmen. Så gör som alla andra och sno ett par vita såna från grannens V70. :whistling:

Om man inte vill ha permanenta sidoblinkers på skärmarna utan nöjer sig med de som oftast hamnar emellan hjulen och karossen så finns mina för utlåning i Stockholmsområdet, märk väl dock att fästen etc till dem kanske inte passar och jag vill inte ha nya hål i dem... De passar upp till 15-16 tums hjul och har dragna kablar in till kontaktsko innanför karossen.

Jag har kört med andra skärmar ett tag nu utan blinkers men funderar på att sätta på ett par snyggare blinkersglas på de nya skärmarna. Ingen undgår att se dig i trafiken och man blir nästan alltid framsläppt oavsett vad man tänker göra eftersom alla spontant stannar upp när man kommer men man vet ju aldrig en dag möter man väl någon i en annan Seven som inte låter sig imponeras.

Blinkers är annars en bra grej hursomhelst för man är LÅG i en Seven och på många ställen sitter det vägräcken och häckar mellan filerna så när man gör en vänstersväng i en T-korsning så har man inte en susning om det kommer nån från höger=snabb gasfot hjälper.

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...
Posted

Jag har fått frågor om hur man fäster kardanstången på motorn.

Nu hittade jag en bild på detta utan att jag själv behövde lägga mig under bilen...bekvämt eller hur ;) , man vill ju inte bli smutsig! :prop:

post-6-1105647739.jpg

Posted (edited)

Skulle gissa att det är 7 segments-displayen till växelindikatorn som ser så ut innan den är tänd...

Edited by Friberg
Posted
ytterligare en... :whistling:

Vad är det för siffra (8) över ratten? :blink: bild

Stämmer bra, det är displayen till växelindikatorn.

Den ser faktiskt lite "high-tech" ut när den är i gång(upplyst). :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...