Jump to content

Red devil Super 7


Recommended Posts

Nu har även jag äntligen börjat med bygget, inhandlade stålet idag, byggde pallbockar och gjorde mig ett eget bord jag ska arbeta på.. Elektrikern kommer troligtvis imorn och kopplar in tre-fas uttaget åt mig så jag kan använda svetsen oxå :)

Jag tänkte köra på en turbokonverterad volvo snurra med volvo växellåda och bakaxel, mest av ekonomiska skäl, om någon har ett bättre förslag så är jag öppen :) Turbo är ett måste iallafall på ena eller andra sättet.

Hoppas att stålet är rätt oxå :)

2005-08-02

locost_01.jpg

Jag snickrade ihop två pallbockar och lade två stycken spånskivor i tjocklek 22 mm som arbetsbänk där jag kan rita, mäta och arbeta på.

locost_02.jpg

Det är sammanlagt 48 meter stål jag har köpt i första omgången, 36 meter 25mm x 25mm med godstjocklek på 2.0 mm, sömmat och kalldraget. Sedan är det även 12 meter 20mm x 20mm med godstjocklek på 2.0 mm, sömmat och kalldraget. Det är fyrkantsprofil. Det kommer behövas mer stål av andra profiler men det återkommer jag med senare i bygget.

2005-08-03

locost_03.jpg

Har nu mätt och kapat upp stålet för bottenplattan men eftersom svetsen inte är installerad av elektrikern än så stannar det här, behöver svetsa fast grejerna där som ska vara innan jag kan fortsätta.

2005-08-06

locost_04.jpg

På grund av sjukdom har det dragit ut lite på tiden, samt ett jobbigt moment som bara blev fel och fel och fel så jag tog en dag ledigt för att samla krafter och nu klarade jag det :) Det är nosen som ni ser på bilden, inte bara att alla delar är "olika" stora så är det olika vinklar på skiten, den undre delen är mindre än den övre så där blir det en liten vinkel, sedan så är den lutad bakåt ca: 100-100 mm och blev ytterligare en vinkel, när jag väl lyckades få ihop det så blev det skevt första gången :( så fick göra om ALLT igen och nu är det bra.. Imorn blir det heldag och nya bilder imorn kväll :) Skoj att se att det börjar likna något hela tiden

2005-08-07

locost_05.jpg

Idag fortsatte arbetet med ramen, blev ett misstag med baken och jag var tvungen att göra om hela baken, det tog säkert 1-2 timmar men blev rätt till slut och det är huvudsaken.. Letar för fullt efter en Peugeot XU9J4 motor så jag kan börja mäta ut hur stagen runt motorn ska bli placerade, därför det är lite tomt i framkanten. Imorn börjar jobbet med baken där bakaxeln m.m. kommer att sitta, även dags att köpa mer stål då jag behöver runda rör till lite saker och det köpte jag inte när jag handlade fyrkantsprofilen.. Mer bilder kommer imorn!

Edited by ReDDeviL
Link to comment
Share on other sites

Hoppas verkligen jag har riktat upp bänken tillräckligt, har en riktskiva som ligger bra på spånskivan hur jag än vrider och vänder på den..

Tyvärr så har inte elektrikern kommit hit än och installerat 3-fasen åt mig så nu står det still sen 1 timma tillbaka.. grrr ;)

Har lagt ut alla bitarna och sågat ut dom som dom ska vara, har säkert mätt ut allt 10 ggr minst och det kommer bli minst 10 ggr till medan jag punktsvetsar och sedan svetsar "riktigt".

Link to comment
Share on other sites

AVIS!

vilken ritning följer du när du bygger chassiet?

Följer boken, men kollar även av forumet här då vissa mått inte stämmer som dom ska i boken, Hoppas bara jag har listat ut dom. Eftersom jag inte är världens bästa på matte och aldrig gjort ett sånt här projekt tidigare, visst svetsat bilar och meckat men aldrig i denna typ av bygge. Så kommer jag inte våga ändra och göra så många egna vägar i chassi konstruktionen.. Så vi får se hur det blir :)

Elektrikern var här och installera 3-fas så nu kan jag svetsa oxå, yeay.. Va OTROLIGT mycket lättare det blev att svetsa nu än innan, innan körde jag en väldigt enkel 1-fas svets utan gas och det skvätte överallt och var svårt att bränna igenom samt få snygga svetsar, med denna vare ju nästan att bara köra och det blev genombränt och snygga svetsar direkt.. Ända som var lite knepigt var att lista ut trådmatningen, styrkan osv. då jag aldrig haft sån svets innan.. Men det verkar bli bra!

Kan ju fråga er svets experter, genombränt är väll när man ser svetsen på båda sidorna? behöver det bli en "bulle" på undersidan oxå eller räcker det med en bättre färgskiftning? Nu kör jag på så det blir rejält men kan ju alltid vara bra att veta om man tar i för mycket så att säga, om det nu ens går :)

Link to comment
Share on other sites

det syns när du svetsar, svetsen "sjunker" in i stålet, och nej det behöver inte bli någon "bulle", blir det för mycket "bulle" så minskar du tråden eller drar ner strömmen. Provsvetsa annars på bitar du inte bryr dig om resultatet på...jag svetasde en ställning till profilrören av profilrör innan jag hade fått helt rätt inställning och började med ramen.

Förresten, använder du "jigg" så behöver du bara mäta upp den, lägga i stål och punkta. Det gjorde jag och det gick väldigt smidigt, slog sig ingenting... så slipper du mäta, punkta, mäta, nästa punkt osv. Med risk för många riktningar...

Bygg väl..... :whip:

Link to comment
Share on other sites

irreterande hosta man har fått, men nu har jag ÄNTLIGEN fått ihop den där förbaskade nosen, tror jag har gjort mig av med 6-10 meter stål p.g.a. olika fel men fick ihop det iallafall tillslut, tur det :)

samt tur att jag köpte 10-15 meter extra stål för att ha lite marginal..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...