Acke Posted January 1, 2004 Posted January 1, 2004 vad jag har förstått så är det omöjligt att få igenom 4-p bälten på SBP.. det måste vara midje eller 3-p bälte.. men vad sägs om denna sortens 3-p bälte ??? Bild på 3-P bälte Quote
Sonett7 Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Jag skulle tro att det inte godkänns eftersom man sitter fast. Själv kommer jag troligen att ha "besiktningsbälten" och sedan en annan uppsättning som används vid bankörning/aktiv körning... Quote
Marcus a Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Trepunks bälte som trepunkts bälte... det borde väl inte spela någon roll hur bältet sitter fast.? Quote
error Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Frågan har varit uppe på gammla forumet http://error.netilium.org/~mikael/locost/l...TID=7&SID=43536 Quote
therealpinto Posted January 7, 2004 Posted January 7, 2004 Hej Det är Vägverkets defintion av trepunktsbälte som stoppar bältet ovan: Bilbälte :Skyddsanordning avsedd att hålla fast person som färdas i bil så att personskada undviks eller åtminstone reduceras vid sammanstötning eller hastig inbromsning. Bilbältets huvudsakliga beståndsdelar är bältesband och bälteslås. Diagonalband: Bältesband, som löper över ena axeln, kroppens framsida och höften på den andra sidan. Höftband: Bältesband, som löper över ena höften, kroppens framsida och den andra höften. Trepunktsbälte: Bilbälte med ett diagonalband och ett höftband. Trepunktsbälte är fäst vid fordonet i minst tre punkter. /Gustaf Ulander, SFRO Quote
Acke Posted January 7, 2004 Author Posted January 7, 2004 Ok tackar... Liten följdfråga... tror du SBP släpper igenom det som midjebälte eller måste ja ha ett helt separat bälte ?? Quote
svante Posted January 7, 2004 Posted January 7, 2004 om du kan ta bort den övre delen behöver du ju inte ta med den på besiktningen och då borde det gå igenom Quote
therealpinto Posted January 7, 2004 Posted January 7, 2004 Ok tackar... Liten följdfråga... tror du SBP släpper igenom det som midjebälte eller måste ja ha ett helt separat bälte ?? Hej Det beror på besiktningsmannen, bältet ska egentligen vara E-märkt som midjebälte för att godkännas. Men bedömningarna varierar. /Gustaf Quote
papabear Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 Hej! Har planerat start av ett bygge av en 7a under sommaren och börjat fundera lite på olika detaljer, som ex bälten. Som jag förstått det så är det bara 3- eller 2-punktsbäten som gäller. Finns det någon anledning till detta? Vad är felet med 4/6-punktsbälten? Quote
Marcus a Posted May 13, 2004 Posted May 13, 2004 Är tydligen sämre i en räddningssituation, Tar längre tid att komma ur bilen och krångligare för räddningstjänsten att få ut dej. Har jag för mej att det ska vara:) Quote
error Posted May 14, 2004 Posted May 14, 2004 Frågan har varit uppe på gammla forumet Inte nog med det, vi har även diskuterat det här på det nya forumet. http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...ct=ST&f=5&t=414 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.