error Posted January 1, 2004 Share Posted January 1, 2004 Hur mycket får man ändra på en färdig och besiktigad amatörbyggd bil? Vad händer om man vill byta motor, blir det en ombyggd amatörbyggd bil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 1, 2004 Share Posted January 1, 2004 Du borde ju då få registrera den igen som amatörbygge. För det är väl så om du har en vanlig bil och byter motor så blir det ju amatörbygge och får en ny årsmodel och betektning(?) så då om du byter tex motor igen så får den ju ny årsmodel igen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 1, 2004 Share Posted January 1, 2004 mnjaaa.. borde väll räcka med en regbesiktning.... det är ju inte en helt "ny" bil du har byggt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 1, 2004 Share Posted January 1, 2004 byter man motor i en vanlig bil blir det ju amatörbygge, bytter man då motor igen så måste den ju bli ett nytt amatörbygge. Om det inte är så kan man ju bygga om ett amatörbyggt fordon helt och hållet och med en reg besiktning få köra på vägarna igen. Ska ringa och höra med dom i morgon... /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 1, 2004 Share Posted January 1, 2004 byter man motor i en vanlig bil blir det ju amatörbygge Nä, det blir det väl inte. Det ska väl räcka med en vanlig ombesiktning. Eventuellt kan den t.o.m. göras i samband med den vanliga besiktningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 1, 2004 Share Posted January 1, 2004 Nä, om man byter motor i en vanlig bil så blir det inte ett amatörbygge utan mig veterligen en ombyggd bil som numera även skall besiktas av SFRO. Att byta motor i en nyare modern bil är inget att rekomendera det brukar bli stopp hos SFRO och SBP. m :) h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 2, 2004 Share Posted January 2, 2004 jag var personligen å besiktigade polarens 242a med B23 i början av December.. det som behövdes i det fallet är intyg av tillverkaren (volvo eller bilia) att motor klarar samma avgaskrav som orginalmotorn... det som gjordes var en regbesiktning samt vägning.. ( totalt ca: 1200 kronor ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 4, 2004 Share Posted January 4, 2004 242:a :huh: är väl minst en 15 år gammal bil?? Med nyare bilar så är biltillverkare "typinnehavare" för bland annat avgaskraven och mig veterligen så är de inte pigga på att skriva ut något intyg! Gusta U (therealpinto) kanske kan stryrka eller dementera detta :rolleyes: !! m :) h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 4, 2004 Share Posted January 4, 2004 på våra kan det nog oxså bero på om miljödispansen på 7000:- är betalad eller om man kör med kat motor.. Jag som har betald avgift på min bil skall ha lättare att byta och även trimma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 7, 2004 Share Posted January 7, 2004 Hej Egentligen gäller samma sak för amatörbyggen som för alla andra bilar - om man ändrar bilen så att den inte stämmer med regbeviset (motoreffekt, motortyp etc.) så ska regbesiktning göras. För amatörbyggt fordon brukar man kräva att SFRO kontrollerar att bilen uppfyller kraven med nya motorn, det blir ett "intyg" från SFRO och oftast gör vi också ett nytt bromsprov då. Vi tar 300:- per timme för ett sånt intyg och man kan räkna med 3-4 timmar (förutom själva besiktningen skall intygspapperet kontrolleras centralt av SFRO). /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.